تجارت غیرقانونی هزاران حیوان وحشی در "وب تاریک"

تجارت غیرقانونی حیوانات یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای حیات وحش آن هم در محیط زیستی به شمار می‌آید که به اندازه کافی توسط انسان ویران شده است و افسوس که فضای اینترنت این تجارت سیاه را چندین برابر راحت‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دنیای وب آزاد و باز، تعریف جالبی دارد؛ اینکه هر کسی می‌تواند تجارت خود را رونق ببخشد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در فضای وب تاریک یا سیاه، صدها گونه حیوان وحشی از جمله وزغ صحرای سونوران در حال خرید و فروش هستند. به طور غیرمنتظره‌ای تحقیقات نشان می‌دهد که تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی رونق بیشتری حتی از حیوانات خانگی دارد.

فیل کیسی، بوم‌شناس دانشگاه آدلاید در استرالیا، در این مورد می‌گوید: آنچه ما را شگفت‌زده کرد این بود که اکثر این گونه‌ها به دلیل خواص دارویی تفریحی‌شان، به ویژه ترکیبات روانگردان، در فضای اینترنت خرید و فروش می‌شوند. 

اینترنت ملی در جهان و چین /بخش اول

براساس پژوهش محققان، ۹۰ درصد تجارت حیات وحش وب تاریک را گیاهان و قارچ‌ها تشکیل می‌دهند که استفاده از آنها به عنوان مواد مخدر بسیار باب شده است. در ۱۰ درصد باقیمانده وزغ سمی جزو محبوب‌ترین حیوان به شمار می‌رود که برای اهداف مشابهی معامله می‌شود. غدد سمی وزغ صحرای سونوران حاوی ماده روانگردان MeO-DMT-5 است. به گفته کیسی، مردم این حیوانات را معامله می‌کنند تا اساسا آنها را برای دریافت مواد توهم‌زایشان لیس بزنند.

تجارت غیرقانونی هزاران حیوان وحشی در "وب تاریک"

وزغ صحرای سونوران

۲ میلیون آگهی در ۶ سال

محققان دانشگاه آدلاید بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ حدود ۲ میلیون آگهی وب تاریک را جستجو و تجارت ۱۵۳ گونه مختلف را کشف کردند که حدود ۷۰ تای آنها دارای خواص دارویی شناخته شده هستند.

رایج‌ترین گونه‌ای که در فضای وب تاریک معامله شده، مربوط به درختی حاوه ماده توهم‌زای قدرتمند DMT است که در آمریکای جنوبی رشد می‌کند و میموسا تنوفلورا نام دارد.

خوشبختانه، بیشتر گونه‌های مرتبط با مواد مخدر در معرض تهدید نیستند. با این حال، محققان چند گونه آسیب‌پذیر مانند پیوت حاوی روانگردان را شناسایی کردند. گونه‌های دیگر مانند کیف‌های دستی پوست خزندگان برای طب سنتی، پوشاک و لوازم جانبی و تعداد کمتری به عنوان حیوان خانگی معامله می‌شوند.

یافته‌ها نشان می‌دهد آنقدر نظارت کمی روی تجارت حیوانات وحشی در اینترنت قابل مشاهده برای عموم یا همان وب باز وجود دارد که گاهی دلیلی برای استفاده از افراد از وب تاریک - که نیاز به نرم‌افزار ویژه و موتورهای جستجوی متمرکز دارد- برای انجام آن وجود ندارد.

این تیم در مقاله خود می‌نویسد: تجارت حیات وحش حتی در وب عمیق -که شامل رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان می‌شود- به طور فزاینده‌ای رخ می‌دهد.

با توجه به اینکه تجارت غیرقانونی مکررا در وب باز رخ می‌دهد و آگهی‌های مربوط به آن به راحتی قابل یافتن است، می‌توان نتیجه گرفت که قانونی در اینترنت اجرا نمی‌شود یا نظارت به اندازه کافی نیست.

تجارت غیرقانونی هزاران حیوان وحشی در "وب تاریک"

گیاه پیوت

جرایم زیست محیطی

جرایم زیست‌محیطی اغلب به عنوان جرایم «بدون قربانی» تلقی می‌شوند، علیرغم اینکه هم می‌تواند با گسترش بیماری‌های جدید به سلامت عموم آسیب زیادی وارد کند و هم گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را تهدید کند.

بنابراین، اگرچه قوانینی پیرامون این جنایات وجود دارد، با وجود اینکه قاچاق غیرقانونی حیات وحش یکی از بزرگ‌ترین جنایات فراملی است، اجرای آن به ندرت در اولویت قرار می‌گیرد.

محققان می‌گویند: عمدتا در اکثر کشورهای دنیا تجارت این گونه‌های کنترل نشده پیگیری نمی‌شود و بر اساس برآوردهای اخیر، تنوع تجارت غیرقانونی سه برابر تجارت تنظیم شده است.

تجارت غیرقانونی هزاران حیوان وحشی در "وب تاریک"

نوعی سوسک جالوت

راهکار چیست؟

با وجود همه این نگرانی‌ها، محققان این دغدغه را هم دارند که با نظارت و اجرای قوانین بیشتر، این تجارت به سمت زیرزمینی سوق پیدا کند و تجارت حیوانات خانگی هم از فضای باز به تاریک وب تغییر یابد. از این رو، به نظر می‌رسد که محدود کردن تقاضای مصرف‌کننده -که بیشتر آن از سوی کشورهای ثروتمند می‌آید- راهکار بهتر و ضروری‌تری است.

برخی محققان نیز معتقدند که ارائه گونه اصلاح شده برخی از حیوانات به افراد متقاضی یکی از راهکارهای مقابله با این معضل جهانی است تا تعداد گونه‌های در خطر انقراض به حداقل برسند.

وب سطحی، عمیق و تاریک چیست؟

دارک وب یا وب تاریک به شبکه‌ای گفته می‌شود که در دسترس عموم نیست و ردیابی فعالیت‌های آن و شناسایی افراد در آن دشوار یا غیرممکن است. در این شبکه اطلاعات جامعی نهفته شده (مثل اطلاعات دستگاه پلیس یا اطلاعات دزدیده شده از کاربران) که افراد ناشناس آنها را مدیریت می‌کنند. فروشندگان مواد مخدر، هکرها، تروریست‌ها، قاتل‌ها و افراد سودجو غالباً این دسته از افراد را تشکیل می‌دهند. دارک وب بخش کوچکی از دیپ وب یا وب پنهان است.

اگر فضای اینترنت را مانند یک کوه یخ در نظر گرفت، تنها قسمت کوچکی از آن به صورت عمومی در دسترس و قابل مشاهده است و بخش اعظم آن مخفی بوده و به صورت عادی در دسترس همه قرار ندارد که آن را دیپ وب می‌نامند.

تجارت غیرقانونی هزاران حیوان وحشی در "وب تاریک"

در واقع، وب عمیق و به عباراتی دیگر وب نامرئی یا وب پنهان بخش‌هایی از شبکه وب جهان گستر هستند که محتوایشان توسط موتورهای جستجوی معمولی فهرست‌بندی نمی‌شود.

عبارت مخالف وب عمیق، وب سطحی است که امکان دسترسی به آن برای هر کسی که از اینترنت استفاده می‌کند، وجود دارد. مایکل برگمن که یک دانشمند علوم کامپیوتر است اولین بار این عبارت را در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک عبارت مربوط به فهرست‌بندی موتورهای جستجو ابداع کرد.

محتوای وب عمیق پشت فرم‌های HTTP پنهان می‌شود و کاربردهای معمول مانند سرویس‌های ایمیل، بانکداری اینترنتی و سرویس‌هایی را دربرمی‌گیرد که کاربران باید برای استفاده از آنها مبلغی را پرداخت کنند. این سرویس‌ها توسط دیوارهای پرداخت محافظت می‌شوند. محتوای وب عمیق را می‌توان با استفاده از URL مستقیم یا آدرس IP پیدا کرد. ممکن است برای دسترسی کامل به این نوع محتواها، بعد از عبور از صفحه عمومی وب‌سایت به رمزعبور یا انواع دیگری از اجازه دسترسی نیاز باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =