افزایش احتمال ناباروری با مصرف قلیان / تابو استعمال دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌ها شکسته است

پزشک و فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: مصرف قلیان در ایجاد ناباروری موثر است و احتمال ابتلا به سرطان‌هایی مانند ریه، پانکراس، کلیه، کبد، گلو و مثانه را افزایش می‌دهد.

وحید جهانمیری‌نژاد پزشک و فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره مضرات مصرف قلیان و سیگار گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سیگار سالیانه جان هفت میلیون نفر را می‌گیرد. در بین جوانان این باور غلط وجود دارد که قلیان به اندازه سیگار مضر نیست درحالی که اینطور نیست و هر یک پک قلیان معادل صد نخ سیگار است.

وی افزود: این باور حتی بین مسئولان هم وجود  دارد که به اندازه کافی با قلیان مقابله نمی‌کنند. مصرف قلیان و سیگار قبح مصرف دخانیات را می‌شکند و به ویژه در گروه سنی نوجوانان آن‌ها را به سمت مصرف سایر مواد ورفتارهای پرخطر سوق می‌دهد. نهایت کار دولت نصب بیلبورد بوده و عملا کاری برای مقابله انجام نشده است.

جهانمیری‌نژاد توضیح داد: مونواکسید کربنی که در سیگار و قلیان وجود دارد، ظرفیتی را از هموگلوبینی که مسئول انتقال اکسیژن است را اشغال می‌کند. این مونواکسید کربن پیوند پایداری با هموگلوبین برقرار می‌کند و بنابراین فرد بعد از مدتی دچار غلظت خون می‌شود. این فرد مدام احساس خستگی دارد. علاوه بر خستگی زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در فرد بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف قلیان و سیگار احتمال ابتلا به سرطان‌هایی مانند ریه، پانکراس، کلیه، کبد، گلو و مثانه را افزایش می‌دهد. اثرات کوتاه مدت آن هم خراب شدن لثه و دندان، بوی بد دهان، ریزش مو و اثرات منفی روی پوست است. مصرف قلیان در ایجاد ناباروری هم موثر است. ما در کشور متوجه احتمالات نیستیم و مثال نقض می‌زنیم که مثلا فردی با وجود اینکه مصرف سیگار داشته اما فرزندان بسیاری هم دارد و پس این اطلاعات علمی اشتباه هستند؛ درصورتی که این حقایق علمی می‌گویند مصرف قلیان احتمال ابتلا به بیماری در فرد را افزایش می‌دهد.

جهانمیری‌نژاد توضیح داد: در کشور ما برنامه‌ بلند مدتی برای مقابله با مصرف قلیان و سیگار وجود ندارد؛ مثلا کشوری مانند ایسلند در برنامه بلند مدتی طی ۲ دهه تلاش کرده تا اوقات فراغت نوجوانان را به گونه‌ای پر کند که فرصت مصرف سیگار نداشته باشند. با جذب کودکان از سن کم و تمرین مهارت‌های زندگی، سرکوب نکردن آن‌ها و توجه به علاقه‌مندی‌هایش آمار مصرف سیگار را در ۲ دهه از ۲۳ درصد به سه درصد رسانده‌اند. تاثیر این موضوع را در اجتماع می‌توان دید؛ حتی ورزش قهرمانی ایسلند در این دوره رشد چشمگیری داشته است و تیم فوتبال این تیم در سال‌های اخیر درخشیده است.

وی افزود: پیشگیری سرمایه‌گذاری است اما برای ما در حد شعار است. برخی ممانعت‌ها مانند ممنوعیت فروش به نوجوان‌ها به صورت جدی در ایسلند اجرا شدند اما در ایران کسی توجهی ندارد. علاوه بر این در رسانه هم مصرف گل و حشیش به نمایش گذاشته شده و تابو مصرف ریخته است. بسیاری از شخصیت‌های سریال‌ها هم به راحتی دخانیات مصرف می‌کنند. این تابوشکنی از سوی رسانه هم تاثیر خود را می‌گذارد. تاثیرات مصرف در سنین نوجوانی بسیار شدیدتر خواهد بود.

جهانمیری‌نژاد درخصوص عوارض مصرف قلیان و سیگار در زنان توضیح داد: از جمله اثرات مصرف سیگار و قلیان در زنان شامل قاعدگی دردناک، کاهش استروژن، خشکی واژن، یائسگی زودرس و ناباروری است. علاوه بر این منجر به بروزمشکلات تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریوی می‌شود که احتمال ابتلا در زنان بسیار بیشتر از مردان است؛ یعنی درصد بیشتری از زنان دچار این عارضه لاعلاج و مرگبار به ویژه در سن پایینتر می‌شوند.

وی ادامه داد: درخصوص عوارض قلبی و عروقی هم درصد ابتلای زنان بیشتر است. استفاده همزمان از داروهای پیشگیری از بارداری هم این خطر را تشدید می‌کند. ریسک آنوریسم آئورت شکمی هم در زنان سیگاری بالاتر از مردان است. در زنان به طور ویژه احتمال افزایش خطر سرطان دهانه رحم وجود دارد. علاوه بر این خطر سرطان ریه هم در زنان سیگاری بیش از مردان است.

جهانمیری‌نژاد عنوان کرد: از دیگر مشکلاتی که قلیان و سیگار برای زنان ایجاد می‌کند، می‌توان به افزایش احتمال ناباروری، زایمان زودرس، ایجاد اختلالاتی چون شکاف کام و لب و نقایص مغز و اعصاب در جنین و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد اشاره کرد. ترک کردن سیگار، احتمال بسیاری از عوارض را در کوتاه مدت و برخی را در طولانی‌مدت از بین می‌برد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1182481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =