ساخت روبات دارورسانی که در بدن می‌چرخد

محققان آمریکایی دسته جدیدی از روبات‌های کوچک را طراحی کرده‌اند که با سرعتی خارق‌العاده از درون مایعات عبور می‌کند. آنها امیدوارند که روزی از این روبات‌ها برای رساندن داروهای تجویزی در داخل بدن انسان استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ جین لی، محقق ارشد تیم تحقیقاتی دپارتمان مهندسی شیمی و بیولوژیکی دانشگاه کلرادو بولدر، می‌گوید: تصور کنید که میکروروبات‌ها بتوانند وظایف پزشکان را انجام دهند؛ به طور مثال جراحی‌های غیرتهاجمی را در بدن انجام دهند. به این شکل که به جای برش بدن بیمار، روبات‌ها از طریق یک قرص یا تزریق به بدن، خودشان وارد بدن می‌شوند و جراحی را انجام می‌دهند.

ریزروبات‌های این گروه تحقیقاتی هر کدام تنها ۲۰ میکرومتر عرض دارند و چندین برابر کوچک‌تر از عرض یک موی انسان هستند و می‌توانند با سرعتی در حدود 3 میلی‌متر در ثانیه یا تقریباً ۹ هزار برابر طول خود در دقیقه حرکت کنند.

روبات اسلایمی زباله‌های بدن را می‌بلعد

محققان در آزمایش‌های خود از این روبات‌ها برای انتقال دوزهای مختلف از دگزامتازون، یک داروی استروئیدی رایج، به مثانه موش‌های آزمایشگاهی استفاده کردند.

روبات‌های ریز در سال‌های اخیر در محافل علمی محبوبیت ویژه‌ای به دست آورده‌اند و هدف آنها از ساخت این روبات‌ها انجام وظایف مفید در بدن انسان برای تخریب سلول‌های سرطانی یا دارورسانی است. میکروروبات‌های دانشگاه کلرادو بولدر از موادی به نام پلیمرهای زیست‌سازگار و با کمک فناوری‌ای مشابه چاپ سه‌بعدی ساخته شده‌اند.

تسکین بیماری مثانه

این روبات‌های ریز روی یکی از مشکلات رایج انسان‌ها یعنی بیماری مثانه مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان با ساخت این روبات‌ها به دنبال تسکین افرادی بودند که از سیستیت بینابینی، یا سندرم مثانه دردناک، رنج می‌برند و در آزمایش‌های خود دوزهای بالایی از دگزامتازون را با کمک هزاران روبات‌ وارد بدن موش‌ها کردند. آنها مشاهده کردند که روبات‌ها قبل از چسبیدن به دیواره‌های مثانه در این اندام پراکنده شدند و سپس به آرامی دگزامتازون خود را در طول حدود دو روز آزاد کردند و به بیماران این امکان را دادند که داروهای بیشتری را در مدت زمان طولانی‌تری دریافت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =