درخواست وزیر علوم از هیئت دولت/ آیین‌نامه‌ ارائه آموزش‌های مهارتی مصوب شود

وزیر علوم گفت: آیین‌نامه‌ای در هیئت وزیران مصوب شود و همه دستگاه‌ها بر اساس آن مکلف شوند که در زمینه آموزش مهارتی خدماتی را ارائه دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور که ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، با بیان این که فناوری‌ها اغلب از نیروهای نظامی آغاز می‌شوند و به تدریج همایش مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در راستای نیاز جامعه است، اظهار کرد: امروز ضروری است که برای آموزش‌های دانشگاهی، بسته مهارتی تعریف شود. پیش‌تر توجه به آموزش‌های مهارتی یک مزیت بود.

۴۰ درصد آموزش‌ مقطع کارشناسی باید مهارتی شود

وی افزود: دانشجویی که از بسته‌های مهارتی استفاده کند در کارآفرینی و اشتغال موفق‌تر خواهد بود. دانشگاه‌های مهارت‌محور ایران مانند دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای که بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو دارد، یکی از مهم‌ترین نهادها در این زمینه است. دانشگاه علمی-کاربردی هم در این زمینه با غیرت پیگیر توسعه آموزش‌های مهارتی هستند.

زلفی گل گفت: طرح آباد دانشگاه علمی-کاربردی، طرح بسیار خوبی در این زمینه است. رئیس جمهور در سفر اخیر خود، ۹۰ میلیارد تومان برای نوسازی کارگاه‌ها و آموزشکده‌های استان آذربایجان شرقی اختصاص داد. اولویت دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در زمینه آموزش‌های مهارتی است. وزارت علوم هم در این دوره، به دنبال توسعه آموزش‌های نیازمحور و مهارت‌محور است‌. معاونت‌های آموزشی و پژوهشی هم در این زمینه به وظایف خود عمل می‌کنند.

وزیر علوم یادآور شد: ما در این همایش‌ها به دنبال این هستیم که خروجی این همایش‌ها آیین‌نامه‌ای بشود که بر اساس آن می‌توان آموزش‌های مهارتی را ساماندهی کرد. آیا وزارتخانه‌ها و سایر ارگان‌ها پذیرش مناسبی از دانشجویان وزارت علوم دارند؟

وی خاطرنشان کرد: آموزش در وزارت بهداشت موفق است چون بستر عملی در اختیار دانشگاه است‌. بیمارستان‌ها در کنار دانشگاه‌ها کار می‌کنند. وزارت علوم از این امکانات محروم است. آیین‌نامه در هیئت وزیران مصوب شود و همه دستگاه‌ها مکلف شوند که در زمینه آموزش مهارتی خدماتی را ارائه دهند. در رشته‌های علوم انسانی از متخصصان می‌خواهیم که راهکار ارائه دهند.

زلفی گل تصریح کرد: ما با فلسفه اثربخشی آموزش مهارت‌محور کاری نداریم، بلکه نیازمند راهکارهایی هستیم که بر اساس آن بتوان آیین‌نامه‌ای عملیاتی تدوین کرد. در توسعه رشته‌ها و دانشکده‌های جدید در آموزش عالی باید به بسته مهارتی توجه شود. باید برای ارکان آموزش عالی، مهارت‌محور کردن مورد توجه قرار گیرد. استاد در راستای مهارت‌محوری باید چه توانایی‌هایی داشته باشد. کتاب‌های درسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند و در آزمایشگاه‌ها چه مواردی مورد نیاز است.

وزیر علوم تاکید کرد: در بخش فرهنگی هم باید فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود. در پارک‌های علم و فناوری چه اقداماتی باید انجام شود. راهی جز این نداریم که طرحی نو دراندازیم.  امروز که هوش مصنوعی و علوم شناختی تعیین‌کننده‌اند، دانش مهارتی جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

وی گفت: لازم است در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شود که دانشجویان با توجه به علایق‌شان، آموزش مهارتی ببینند. باید به این سوال پاسخ داد که برای مهارت‌محوری آموزش‌های دانشگاهی چه باید کرد؟ 

انتهای پیام/

کد خبر: 1183333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جمشید اکبری زنجانی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      سلام. تشکیل کارگروه حرفه مانند "برق و الکترونیک" ،"جوشکاری و بازرسی جوش" و سایر حرفه‌ها در وزارت علوم و شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی از سطح یک تا سطح هشت جهت ایجاد هماهنگی و رفع همپوشانی بین ارکان نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی بسیار لازم و موثر است.