۴ علت ریزش برگ بونسای را بشناسید

پرورش و رشد گیاه بونسای در گلدان نیازمند نگهداری است و اگر به آن بی‌توجهی شود، امکان دارد به مشکلات مانند ریزش برگ، قهوه‌ای شدن لبه برگ، چروک شدن تنه و آفت‌ دچار شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گیاه بونسای یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نگهداری گیاه در خانه است که به فضای خانه، ظاهری شیک و جذاب می‌بخشد. یکی از مشکلات رایج گیاه بونسای، ریزش برگ آن است. عوامل مختلفی می‌توانند علت ریزش برگ بونسای باشند و از این جهت لازم است که به شرایط زیستی این گیاه توجه ویژه داشت.

مقاومت کاکتوس در شرایط دما و هوایی متفاوت چگونه است؟

بونسای در اصطلاح ژاپنی، به شیوه‌ای گفته می‌شود که در آن درخت‌ها و گیاهان بزرگ و بلند قامت را برای نگهداری در درون خانه‌، کوچک‌سازی می‌کنند؛ به‌حالتی که یادآور فرم و شکل ظاهری درخت باشند.

پرورش و رشد گیاه بونسای در گلدان نیازمند نگهداری مخصوصی است و اگر به آن بی‌توجهی گردد، امکان دارد به مشکلات یا بیماری‌هایی مانند ریزش برگ، قهوه‌ای شدن لبه برگ، چروک شدن تنه و آفت‌ دچار شود.

بون‌سای گیاهی مقاوم است ولی گاهی برگ این گیاه شروع به ریزش‌ خواهد کرد. در این مطلب از آچاره به بررسی علت ریزش برگ بونسای، درمان و پیشگیری از ریزش آن خواهیم پرداخت.

در صورتی که بونسای شما دچار ریزش برگ‌ شده است و دلتان می‌خواهد آن را دوباره سرزنده کنید، کار سخت و دور از انتظاری نیست‌. با ما همراه باشید.

آبیاری نامناسب علت ریزش برگ بونسای

آب‌دهی بیش از اندازه به گیاه باعث ریزش برگ‌های آن خواهد شد. زمانی که خاک گیاه در حدود عمق ۳ سانتی‌متری خشک می‌شود، گیاه نیازمند آبدهی است.

جالب است بدانید که گل‌ها و گیاهان هم از استرس ناشی از آب رنج می‌برند. به همین علت رعایت اصول آبیــاری گل‌ و گیاه آپارتمانی یکی از شیوه‌های سلامت و جلوگیری از خشکی در آن‌هاست.

درختچه‌های بونسای درون خانه که اغلب در خاک ضعیفی کاشته‌ می‌شوند، آب بسیاری در خود نگه‌ می‌دارند. در حقیقت علت ریزش برگ بونسای، فساد و خرابی ریشه‌ است. اما شما نمی‌توانید آن را ببینید.

نور ضعیف

نرسیدن نور کافی به گیاه می‌تواند علت ریزش برگ بونسای باشد. این اتفاق بیشتر برای بونسای درون فضای خانه اتفاق می‌افتد. برای این‌که بون‌سای نورکافی دریافت‌ نماید، می‌توانید آن را پشت پنجره آفتاب‌گیر قرار دهید یا نور مصنوعی درون خانه برایش فراهم‌ کنید.

در هر صورت بونسای از گیاهانی است که نور زیادی می‌خواهد ولی نه به‌صورت مستقیم و آفتاب کامل. اما نبود نور باعث خواهد شد تا نتواند عمل فتوسنتز را انجام‌ دهد و به همین دلیل برگ‌هایش می‌ریزد.

تغییرات محیطی علت ریزش برگ بونسای

گیاه بونسای دوست‌دار فضای محیطی ثابتی است و تغییرات دما و رطوبت را دوست‌ ندارد. دمای اتاق برای نگهداری گیاه بونسای باید بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

مراقب باشید درختچه‌تان را نزدیک بخاری و کولر و جریان باد قرار ندهید. با توجه به نوع دمای اتاق و رطوبت، از رطوبت‌زا یا نم‌گیر استفاده‌ نمایید. اگر علت ریزش برگ بونسای به‌دلیل تغییر محیط باشد، برگ‌ها به زردی تغییر رنگ خواهند داد.

حمله آفات

بدون شک کسی دوست ندارد درخت بونسای مورد علاقه‌اش موردحمله آفات قرار گیرد. ولی امکان احتمال چنین چیزی وجود دارد و این مورد هیچ ربطی به آبیاری، کوددهی و تغییرات محیطی ندارد.

آفات را هم باید علت ریزش برگ بونسای دانست, به همین دلیل لازم است تا همیشه بونسای را از لحاظ آفات بررسی‌ کنید. برگ‌ها، ساقه‌ها و شاخه‌هایش را چک‌ کنید تا اگر نشانی از آفات ریز دیدید زودتر اقدام‌ کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1184066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =