چرا جمهوری آذربایجان در پی دستگیری یک جاسوس جنجال به پا کرد؟ / علی‌اف در صدد مصادره اموال جمهوری اسلامی ایران در باکو

جمهوری آذربایجان در پی بازداشت یک دانشجوی تبعه این کشور در ایران جنجال رسانه‌ای به راه انداخته و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت علی‌اف به دنبال مصادره اموال و املاک جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دو روز پیش یک تبعه جمهوری آذربایجان به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شد. این دانشجوی تبعه جمهوری آذربایجان که فرید صفرلی نام دارد با پوشش دانشجویی به ایران آمده و اقدام به جمع آوری اخبار و اطلاعات برای باکو نموده است. در حالی که مستنداتی در مورد فعالیت‌های این فرد با حلقه‌های پان آذریسم و همچنین تلاش برای نفوذ به مراکز حساس با هدف جمع آوری اطلاعات وجود دارد، مقامات باکو در پی بازداشت این فرد جنجال رسانه‌ای به راه انداخته و حتی در یک اقدام غیرمعمول وزارت خارجه جمهوری آذربایجان  با انتشار یک بیانیه از شهروندان این کشور خواست که از سفر به ایران پرهیز کنند.

بهانه جمهوری آذربایجان برای مصادره املاک ایران در باکو چیست؟

اقدامی که واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را در پی داشت و آقای کنعانی در تویتر خود نوشت: «وزارت خارجه آذربایجان نسبت به سفر شهروندان خود به ایران هشدار داده است! این همان سیاستی است که رئیس‌جمهور رژیم جعلی، کودک‌کُش و اشغالگر صهیونیستی اخیرا در سفر به باکو در پیش گرفت. آن که باید مردم ‎آذربایجان را از آن ترساند، رژیم‌ صهیونیستی است، نه ایران تمدنی و اسلامی. سیاست ما همچنان لغو روادید و آغوش باز به روی برادران و خواهران آذربایجانی است. تداوم ‎سیاست همسایگی سرلوحه کار ماست، البته در چارچوب احترام متقابل و رعایت آداب همسایگی».

جالب اینجاست که جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر بیش از ۳۵۰ نفر از شهروندان آذربایجانی را به اتهام جاسوسی و حتی سفر به ایران بازداشت کرده است. علاوه بر این، مدت‌هاست که جمهوری آذربایجان از هر بهانه‌ای برای تاخت و تاز علیه ایران استفاده می‌کند و در قضیه تیراندازی به سمت فاضل مصطفی -نماینده مجلس جمهوری آذربایجان- ضمن مطرح کردن اتهامات بی‌پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، فعالان مذهبی شیعه که به شهرهای مذهبی ایران و عراق سفر کرده‌اند را دستگیر کردند.

علاوه بر این، باکو ماه گذشته 4 دیپلمات ایرانی را به دلیل آنچه که فعالیت‌های مغایر با ماموریت دیپلماتیک خود و مغایر با کنوانسیون ۱۹۶۱ خوانده شده از این کشور اخراج کرد. همچنین بیمارستان هلال احمر ایران و شعبه بانک ملی ایران در باکو نیز که صرفا با هدف خدمت رسانی به مردم جمهوری اذربایجان بود نیز تعطیل شدند.

جای تاسف اینجاست که تقریا اکثر مسئولان مرتبط با موضوعات جمهوری آذربایجان سکوت پیشه کرده و حتی حاضر به اعلام نظر در خصوص اقدامات گستاخانه باکو نیستند. شاید همین رفتار بزرگوارانه و کریمانه جمهوری اسلامی ایران با این همسایه شمالی که کمتر از دو سده است که از مام میهن جدا شده مقامات کشور آذربایجان را دچار اشتباه محاسباتی و خطای ادراکی کرده باشد.

به نظر می‌رسد انتخاب مجدد اردوغان در ترکیه که حامی اصلی جاه‌طلبی‌های علیف در منطقه قفقاز است موجب جان گرفتن مجدد وی و تشدید اقدامات باکو شده است. آخرین بررسی ایسکانیوز نشان می‌دهد که یکی از آخرین اختلافات فی ما بین تلاش دولت علیف برای مصادره اموال و املاک جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1184447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =