استخدام معلمان با حقوق‌های کمتر از حداقل وزارت کار در مدارس غیرانتفاعی / تعارض منافع مانع تصویب طرح‌های حمایتی می‌شود

معلمان غیرانتفاعی که نقش اصلی را در این مدارس بازی می‌کنند و اگر نباشند، عملا آموزشی نیست که موسس بخواهد با فروشش به سود برسد، سهمی از این شهریه‌های سنگین ندارند و حقوق‌های دریافتی آن‌ها حتی از حداقل وزارت کار هم کمتر است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، دانش‌آموز را به چشم مشتری می‌بینند و حساب بانکی پدر و مادر او برایشان مهم‌تر از آموزش و تربیت است. در واقع تاسیس مدرسه غیرانتفاعی به راهی برای سرمایه‌گذاری دهک دهمی‌های جامعه تبدیل شده تا به بهانه فروش خدمات آموزشی بهتر پول روی پول بگذارند و شهریه‌های سنگین بگیرند.

مدارس غیرانتفاعی بنگاه‌های اقتصادی هستند/ خصوصی‌سازی آموزش و پرورش به صرفه‌جویی در بودجه کمک نمی‌کند

اما سرمایه‌گذاری که طعم سودهای بالا را چشیده تمایلی ندارد که کسی را با خود شریک کند و با استخدام نیروی کار با حقوق کم سود خود را روز به روز بیشتر می‌کند. معلمان غیرانتفاعی که نقش اصلی را در این مدارس بازی می‌کنند و اگر نباشند، عملا آموزشی نیست که موسس بخواهد با فروشش به سود برسد، سهمی از این شهریه‌های سنگین ندارند و حقوق‌های دریافتی آن‌ها حتی از حداقل وزارت کار هم کمتر است.

برای جلوگیری از اجحاف در حق معلمان غیرانتفاعی و تعیین شهریه براساس قانون، سامانه‌ای طراحی شد که موسس باید قرارداد معلمان را در آن بارگذاری می‌کرد و براین اساس شهریه تعیین می‌شد. محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیرانتفاعی هم در گفت‌وگویی عوامل تاثیرگذار در تعیین شهریه را اینطور شرح داده: کیفیت آموزش، تعداد و تراکم دانش‌آموز و میزان هزینه‌های مدرسه از عواملی است که در میزان افزایش شهریه مدارس غیردولتی اثرگذار است.

وی افزود: امسال برای اولین بار هم در سامانه بحث پیوست قرارداد معلم و بارگزاری مدارک و قراردادشان در سامانه ایجاد شده است. مدیران مراکز نباید کمتر از مبلغی که با سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی توافق کرده‌اند، به معلمان مدارس خود حقوق بدهند.

این درحالی است که موسسان قراردادها را غیرواقعی تنظیم می‌کنند و آنچه در سامانه بارگذاری می‌شود تفاوت بسیاری با حقوق دریافتی معلم دارد.

یکی از معلمان مقطع ابتدایی در پیامی به ایسکانیوز نوشته بود که ماهانه برای کار تمام وقت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد. 

معلم دیگری نوشته: من معلم پایه ششم هستم و کل هفته را مانند معلمان رسمی تدریس می‌کنم اما حقوق دریافتی من ۲ میلیون تومان است و بیمه هم نیستم. اگر بخواهم بیمه شوم باید قید حقوق گرفتن را بزنم.

قراردادها غیرواقعی هستند  

معلم دیگری هم در این باره به خبرنگار ایسکانیوز گفت: درحال حاضر قراردادهایی که موسسان در سامانه مورد نظر مدارس غیرانتفاعی بارگذاری می‌کنند، غیرواقعی است؛ مثلا در سامانه حقوق معلم ۱۰ میلیون تومان عنوان شده اما دریافتی او ۲ میلیون تومان است. علاوه بر این مدارس به بهانه نداشتن توان مالی همکاران را بیمه نمی‌کنند. حقوق مقطع ابتدایی ۲ تا سه میلیون برای کار تمام وقت است و غالبا هم بدون بیمه هستند. معلمان متوسطه هم ساعتی کار می‌کنند و از ۱۰ هزار تومان تا ۲۰هزار تومان برای هر ساعت تدریس حقوق می‌گیرند.

دوره‌های ضمن خدمت به نام معلم اما به کام موسس

علاوه بر این دوره‌های ضمن خدمتی در راستای توانمندسازی معلمان غیرانتفاعی برگزار می‌شود که نکته قابل توجه اجباری بودن و نقش این دوره‌ها در تعیین میزان شهریه است؛ چراکه موسسانی که معلمان آن‌ها دوره‌دیده باشند، مجاز به افزایش شهریه هستند. محمودزاده درخصوص این دوره‌ها گفت: هر معلمی که برگه گزینش نداشته باشد از فعالیت در مدارس غیر دولتی در سال ۱۴۰۲ محروم است. هیچ معلمی که رشته تحصیلی مرتبط با درسی که آموزش می‌دهد نداشته باشد قادر به فعالیت در مدارس غیردولتی نخواهد بود. البته معلمانی که در حال حاضر در مدارس غیردولتی فعال هستند و مدرک غیرمرتبط دارند می‌توانند با حضور در دوره‌های لازم مجوز فعالیت را داشته باشند.

وی افزود: دوره‌ها برای معلمان در بدو ورود به مدارس ۷۲ ساعت حضوری و ۹۸ ساعت غیر حضوری و برای معلمانی که یک سال سابقه تحصیل دارند ۱۴۴ ساعت حضوری است. این دوره‌های ضمن خدمت با همکاری دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

اما معلمان در پیام‌های متعدد عنوان کرده‌اند که هزینه شرکت در دوره را باید معلم بپردازد و شرکت در دوره هم تاثیری در حقوق آن‌ها ندارد.

معلمی با ۱۲ سال سابقه در مقطع ابتدایی در این باره برای ایسکانیوز نوشته: ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم و هزینه دوره‌های ضمن خدمت را هم خودم پرداخت می‌کنم اما تاثیری در حقوقم ندارد. حتی گاهی در دوره‌های حضوری آموزش و پرورش شرکت می‌کنم اما مدرکی به ما معلمان غیرانتفاعی نمی‌دهند.

از یکی از معلمان هم پرسیدیم که آیا دوره‌های ضمن خدمت در بهبود کیفیت کار تاثیرگذار است که پاسخ داد: موسسات مختلف کلاس‌هایی برگزار می‌کنند که برخی از این‌ها اصلا ارتباطی به کار ما ندارد؛ مثلا دوره هلال احمر برگزار کردند که تاثیری در روند کار ما نداشت. از طرفی چون این دوره‌ها اجباری هستند و تاثیری در حقوق ندارند، معلمان از فرد دیگری می‌خواهند که به جای آن‌ها در دوره شرکت کند.

معلم دیگری هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز با گلایه از هزینه دوره‌های ضمن خدمت گفت: ما هزینه گزافی برای ضمن خدمت‌ها پرداخت می‌کنیم. سال گذشته نهایت هزینه پرداختی ۳۰۰ هزار تومان بود اما امسال سه تا چهار میلیون باید در سال پرداخت کنیم. کاش حداقل از اول سال دوره‌های ضمن خدمت را ارائه می‌دادند تا کم کم این هزینه را پرداخت کنیم، چراکه پرداخت یکباره تمام هزینه برای ما دشوار است. از طرفی ۶۰ درصد از هزینه را باید موسس پرداخت کند که در اکثریت مدارس سهم موسس هم از معلم گرفته می‌شود. ما در تابستان کار نمی‌کنیم و برای پرداخت حق بیمه باید هزینه بدهیم و اضافه شدن هزینه ضمن خدمت شرایط ما را سخت‌تر می‌کند.

طرح‌هایی که به واسطه تعارض منافع خاک می‌خورند

محمودزاده  هم در این باره گفت: مصوبه‌ای در مجلس در حال تدوین است و ۲۴ ساعته شدن معلمان ابتدایی، ۳۰ ساعته شدن معلمان دوره متوسطه و ۳۶ ساعته شدن کادر مدارس را مدنظر داریم؛ بر این اساس، معلمان بیمه کامل را دریافت خواهند کرد. وضعیت کارکرد و بیمه آنها مانند معلمان مدارس دولتی با همکاری صندوق حمایت از مدارس غیردولتی صورت می‌گیرد همچنین آموزش ضمن خدمت و استفاده از خدمات رفاهی آموزش و پرورش برای معلمان مدارس غیردولتی از برنامه‌های ماست.

اما همچنان این طرح‌ها تصویب نشده‌اند. باولی یکی از معلمان مدارس غیرانتفاعی در گفت‌وگو با ایسکانیوز در این خصوص گفت: دو طرح در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شد که در راستای مطالبات معلمان غیرانتفاعی و در جهت بهبود شرایط تنظیم شده بودند اما همچنان این طرح‌ها در نوبت ورود به صحن علنی مجلس قرار دارند. طرح‌ها شامل اصلاح قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی و ساماندهی معلمان غیررسمی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر حقوق و بیمه معلمان غیرانتفاعی برمبنای وزارت کار تعیین می‌شود و از آن‌جایی که ملاک ساعت کاری تمام وقت در وزارت کار ۴۴ ساعت در هفته است، هیچ کدام از معلمان تمام وقت محسوب نشده و حقوق و بیمه کامل دریافت نمی‌کنند؛ این درحالی است که ساعت کاری معلمان غیرانتفاعی مشابه معلمان رسمی آموزش و پرورش است و شکل کارشان هم باهم تفاوتی ندارد. این موضوع در طرح اصلاح قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی اصلاح شده است اما با وجود اینکه ساعت‌ها کار کارشناسی روی این طرح انجام شده، مجلس آن را در نوبت نگه داشته و وارد صحن علنی نشده است.

باولی توضیح داد: در طرح ساماندهی هم این امکان فراهم شده تا معلمان مدارس غیرانتفاعی بتوانند در آزمون استخدامی برمبنای ماده ۲۸ شرکت کنند و به ازای سال‌های تدریس ضریب امتیازی به آن‌ها تعلق گیرد که این طرح هم هنوز در صحن علنی مطرح نشده است. مزیت طرح‌ها این است که بار مالی برای آموزش و پرورش ندارد اما افرادی که تعارض منافع دارند و خود صاحبان مدارس غیرانتفاعی هستند، مانع مطرح شدن این طرح‌ها می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز، در شرایط اقتصادی فعلی پرداخت حقوق‌های کمتر از حداقل وزارت کار برای کار تمام وقت اجحاف در حق معلمان مدارس غیرانتفاعی است. از طرفی نظارت‌ها باید بر این دست مدارس افزایش پیدا کند تا این مدارس به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل نشوند که برای سود بیشتر نیروی کار ارزان استخدام کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1185102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرزانه IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      11 0
      لطفا برای حقوق وبیمه معلمان غیر انتفاعی نظارت کنید لا اقل طبق وزرات کار باشه برای معلمان
    • ناشناس IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      3 0
      چرافکری‌به‌حال‌معلمان‌غیرانتفاعی‌‌نمی‌کنید‌بااین‌حقوق‌کم‌وبدون‌بیمه‌پس‌کی‌میخوادتصویب‌بشه‌۸سال‌‌بلاتکلیف‌هستم‌‌وهرسال‌به‌امید‌شرایط‌بهتر‌‌‌تروخدافکری‌کنید‌‌
    • صدیقه IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      لطفاً برای حقوق و بیمه معلمان غیرانتفاعی کاری کنید حداقل طبق وزارت قانون کار باشه با این اوضاع اقتصادی سالی یه تومن به حقوق اضافه کنن اونم با منت