نزدیک شدن مجدد دلار به ۵۰ هزار تومان / ضعف دولت در کنترل بازار ارز مشهود است

قیمت دلار در بازار آزاد پس از چند روز کاهش دوباره روندی افزایشی به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، طی هفته‌های گذشته قیمت دلار با یک روند نزولی روبرو بود و قیمت هر دلار آمریکا به کانال ۴۶ هزار تومان هم رسید به طوری که در ماه‌های پیش چنین کاهشی را تجربه نکرده بود.

کاهش قیمت دلار مقطعی است / نرخ واقعی بالای ۶۵ هزار تومان

برخی علت اصلی این کاهش قیمت را اقدامات بانک مرکزی، کاهش فشار تقاضا بر منابع ارزی بانک مرکزی، امکان دسترسی سریع به منابع پایدار جدید ارزی، کوچک شدن بازارهای حاشیه‌ای و کوچ تقاضا به بازارهای رسمی می دانستند که باعث شده بود تا قدرت بانک مرکزی برای حضور در بازار ارز ایران بیشتر شود و  بتواند با اختیار در بازارها مداخله کرده و افسار قیمت را در دست گیرد.

این موارد در کنار دستاوردهای اخیر بانک مرکزی و ایجاد راه‌های جدید ضد تحریمی برای مبادلات پولی و مالی بازرگانان ایرانی باعث شد تا انتظارات نیز در خصوص بهبود شرایط آتی اقتصاد و تقویت ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی مثبت قلمداد شده و این موضوع نیز بر ریسک سرمایه‌گذاری در افزایش بیشتر قیمت دلار می‌افزود.

اما پس از گذشت یک مدت کوتاه، روند نزولی قیمت دلار معکوس شد و بازار دوباره روندی صعودی به خود گرفت، به طوری که قیمت دلار در روز جاری به ۵۰ هزار تومان نزدیک شده است و در لحظه انتشار این خبر دلار به قیمت ۴۹.۰۶۸ تومان معامله می‌شود که این نشان از ضعف دولت در کنترل بازار ارز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =