ویتامین‌ها را بهتر است چگونه مصرف کنیم؟

افراد بیشتری به دنبال راه هایی برای بهبود سلامت و حفظ جوانی پوست خود هستند. بسیاری احساس می کنند ویتامین ها نوشدارویی برای همه مشکلات مربوط به پوست و مو هستند. با این حال، آنها بی ضرر نیستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، هنگام شروع مصرف ویتامین‌های خوراکی یا موضعی باید احتیاط کرد زیرا این ویتامین‌ها مانند داروها دارای عوارض جانبی هستند. استفاده از ویتامین ها برای سلامت پوست بحث برانگیز بوده است. برخی می توانند برای سلامت پوست شما مفید باشند، اما برخی دیگر تنها بخاطر تبلیغات شرکت های دارویی و باور عموم محبوب شده اند.

کمبود ویتامین بر بی‌خوابی تاثیر می‌گذارد؟

ویتامین ها ترکیباتی هستند که بدن برای عملکرد صحیح به آنها نیاز دارد. شما معمولا می توانید تمام ویتامین های مورد نیاز خود را از غذایی که می خورید دریافت کنید. با این حال، ویتامین D نیز می تواند در داخل بدن سنتز شود.

دو نوع ویتامین وجود دارد:

ویتامین های محلول در آب
ویتامین های محلول در چربی

ویتامین های محلول در چربی مانند A و E در کبد و چربی جذب و ذخیره می شوند. مصرف بیش از حد آنها می تواند منجر به مسمومیت شود. ویتامین‌های محلول در آب، مانند C و Bs، بلافاصله استفاده می‌شوند و در بدن ذخیره نمی‌شوند، بنابراین مصرف بیش از حد بدون ضرر از طریق ادرار دفع می‌شود. اگر سیستم ادراری شما به درستی کار کند، احتمال مصرف بیش از حد کمتر می شود.

آیا باید برای پوستم ویتامین مصرف کنم؟

اگر به یک رژیم غذایی مناسب و سالم پایبند هستید و فردی سالم هستید، نباید به مکمل های ویتامین نیاز داشته باشید. مکمل های ویتامین در بیشتر موارد تنها در صورت کمبود مورد نیاز هستند. مصرف بیش از حد برخی از ویتامین ها می تواند منجر به مسمومیت و مشکلات سلامتی شود.

به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند منجر به سنگ کلیه شود. همچنین برخی از ویتامین ها می توانند با برخی داروها تداخل داشته و واکنش های شدیدی ایجاد کنند. در نهایت، بهترین نتایج برای پوست شما با استفاده از ویتامین های موضعی به دست می آید. ویتامین‌های موضعی نتایج سریع‌تر و بهتری به دست می‌آورند و به راحتی می‌توا با آنها نقاط خاصی از پوست را هدف قرار داد.

ویتامین های خوراکی برای پوست

برخی شواهد نشان می‌دهند که ویتامین‌های خوراکی می‌توانند به برخی شرایط پزشکی مرتبط با پوست کمک کنند. تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی آنها مورد نیاز است. همچنین، برای جلوگیری از سمیت و به حداکثر رساندن فواید، باید دوز بهینه تعیین شود.

فواید انواع ویتامین برای پوست

ویتامین B۳  ممکن است به جلوگیری از توسعه سرطان های پوست غیر ملانوما کمک کند    
 ویتامین B۶  ممکن است پوست را مرطوب کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان برای محافظت از پوست عمل کند  
 ویتامین C  ممکن است به جلوگیری از ملانوما و به محافظت از نور کمک کند.  
 ویتامین B۷  ممکن است به درمان درماتیت سبورئیک کمک کند.  
 ویتامین D  ممکن است به درمان درماتیت آتوپیک کمک کند، اما شواهد محدود است.  
 ویتامین E  ممکن است به محافظت از نور و جلوگیری از تشکیل سرطان پوست کمک کند  
فرم آکوتان ویتامین A  ممکن است به درمان موارد شدید آکنه کمک کند. همچنین، محافظ نور است و ممکن است به جلوگیری از پیشرفت کارسینوم سلول سنگفرشی پوست کمک کند    ویتامین A

عوارض جانبی ویتامین های خوراکی

ویتامین های موضعی و خوراکی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. شدیدترین عوارض جانبی می تواند ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین ها، به ویژه ویتامین های محلول در چربی باشد. مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی بیش از مقدار توصیه شده روزانه منجر به مسمومیت می شود. عوارض جانبی عبارتند از:

عارضه جانبی احتمالی انواع ویتامین

ویتامین A  سردرد، خستگی، حالت تهوع، ریزش مو، سرگیجه، کما و مرگ    
ویتامین D  سردرد، حالت تهوع، سنگ کلیه و فشار خون بالا  
ویتامین E و K کبودی و خونریزی زیاد، تداخل با داروهای رقیق کننده خون تجویزی، و خونریزی بیش از حد در بیماران مبتلا به اختلالات لخته شدن خون.    

ویتامین ها برای استفاده موضعی پوست

استفاده از ویتامین ها به صورت کرم، ماسک و سرم بهترین نتیجه را برای پوست به همراه دارد. استفاده موضعی از این ویتامین ها باعث رسوب مستقیم در مناطقی می شود که بیشتر به آنها نیاز دارند. همچنین با دور زدن جریان خون آنها را به سرعت تحویل پوست می دهد. این ویتامین ها عبارتند از:

رتینوئیدها : ترتینوئین، آداپالن، تازاروتن و رتینول نوعی ویتامین A هستند. آنها با افزایش تولید کلاژن به محو شدن چین و چروک ها و خطوط ریز کمک می کنند. آنها همچنین می توانند لکه های قهوه ای و هایپرپیگمانتاسیون را محو کنند.

ویتامین C: این یک آنتی اکسیدان قوی است که رادیکال های آزاد خورشید را از بین می برد و از شر آنها خلاص می شود، بنابراین به کلاژن آسیب نمی رسانند. همچنین به تولید کلاژن برای محو شدن خطوط ریز و از بین بردن لکه های قهوه ای کمک می کند. زمانی که به صورت موضعی استفاده شود بسیار قوی تر از مصرف آن به شکل مکمل است.

ویتامین E: یک آنتی اکسیدان قوی است که وقتی با ویتامین C ترکیب شود بهتر عمل می کند. همچنین به مرطوب شدن پوست کمک کرده و عملکرد پوست برای جلوگیری از کم آبی را بهبود می بخشد.

ویتامین B۳: یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی که می تواند لکه های تیره را محو کند و پوست ملتهب را تسکین دهد.

ویتامین D: کرم ها مانند کلسیپوترین می توانند به درمان پسوریازیس کمک کنند.

ویتامین K: ممکن است به محو شدن کبودی کمک کند.

ویتامین B۵: ممکن است به آبرسانی پوست و کاهش التهاب کمک کند.

عوارض جانبی ویتامین های موضعی

حتی مصرف بیش از حد ویتامین های موضعی می تواند منجر به مشکلاتی شود. از آنجایی که جذب سیستمیک کمی وجود دارد، مشکلات فقط روی پوست ظاهر می شوند. این عوارض جانبی ممکن است گذرا باشند یا منجر به ناتوانی دائمی در تحمل این مواد شوند. عوارض جانبی عبارت اند از:

سرخی
پوسته پوسته شدن
تحریک
خارش
سوزش

گاهی اوقات، به خصوص با رتینوئیدها یا ویتامین C، عوارض جانبی ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد و ممکن است مجبور شوید به آرامی مصرف روزانه آن را افزایش دهید. بسیاری شروع به استفاده از رتینوئیدها دو بار در هفته برای چند هفته، سپس سه بار در هفته برای چند هفته و سپس هر شب می کنند. برخی قبل از استفاده از رتینوئید و برخی دیگر پس از استفاده از آن به مرطوب کننده نیاز دارند.

چه کسانی نباید مکمل ویتامین مصرف کنند؟

بسیاری معتقدند ویتامین ها بی ضرر هستند، اما اینطور نیست. برخی از بیماران بسته به وضعیت سلامتی خود و داروهایی که مصرف می کنند نباید ویتامین های خاصی مصرف کنند، زیرا می تواند منجر به عواقب مرگبار شود. بهتر است قبل از شروع هر گونه مکملی، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

برخی ویتامین ها ممکن است برای بیماران مناسب نباشند، مانند:

کسانی که باردار یا شیرده هستند
کسانی که جراحی خاصی قرار است انجام دهند
کسانی که داروهای خاصی مانند داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند
کسانی که شرایط پزشکی خاصی دارند، مانند بیماری کبد یا کلیوی

چه زمانی اثرات ویتامین های موضعی را مشاهده خواهم کرد؟

ممکن است چندین ماه استفاده روزانه طول بکشد تا بتوانید نتایج مثبتی از ویتامین های موضعی مشاهده کنید. مهم این است که صبور باشید. همچنین، با استفاده از آنها سازگار باشید و از مزایای بلند مدت آن بهره مند شوید. نتایج مشابه یا به اندازه یک عمل زیبایی حرفه ای چشمگیر نیستند، اما باید نتایج قابل مشاهده را مشاهده کنید. برخی از ویتامین های موضعی در سطح سلولی کار می کنند و نتایج قابل مشاهده نخواهد بود بنابر این دلسرد نشوید.

اکثر بیماران سالم وقتی رژیم غذایی متعادلی داشته باشند از ویتامین های خوراکی سود نمی برند. با این حال، ویتامین‌های موضعی می‌توانند به سرعت مقادیر متمرکز ویتامین‌ها را مستقیماً به مناطقی برسانند که بیشتر به آن‌ها نیاز دارند.

همیشه قبل از شروع هر گونه مکمل یا محصول جدید مراقبت از پوست با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =