چگونه در آپارتمان سبزی خوردن بکاریم و برداشت کنیم؟

آپارتمان نشینی سبب شده تا برخی لذت‌های زندگی ناخودآگاه از سبک زندگی ما کم یا حذف شود؛ یکی از آنها باغبانی و کاشت و گل و گیاه است. با این حال برخی سبزیجات و گیاهان را به راحتی می‌توان در گلدان کنار پنجره‌های پرنور پرورش داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اگر دلتان می‌خواهد باغبانی و کاشت گل و گیاه را امتحان کنید؛ کاشت نعناع و ریحان برای شروع کار عالی است. البته اگر پنجره‌های شما در طول سال نور و گرمای زیادی دارند، نعناع را انتخاب کنید.

مقاومت کاکتوس در شرایط دما و هوایی متفاوت چگونه است؟

نحوه کاشت نعناع

۱. بذر نعناع را انتخاب نکنید.  

برای خرید نهال نعناع می‌توانید سری به بازارهای گل بزنید یا اگر کسی را در اطرافیان خود دارید که در باغچه خود نعناع دارد چند شاخه از او تقاضا کنید. نعناع به‌راحتی از بذر جوانه نمی‌زند و چون شما هم فرد باتجربه‌ای نیستید برای شروع کار از بذر استفاده نکنید. پس از آوردن ساقه‌های نعناع به خانه، مستقیماً در خاک گلدان یا کمپوست بکارید.   

۲. یک قلمه از گیاه نعناع را انتخاب کنید.

تقریباً ۱.۳ سانتی متر بالای محل اتصال ساقه نعناع را با قیچی تیز ببرید. قلمه حداقل ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر باید طول داشته باشد.

۳. شاخه سرحال و تازه را انتخاب کنید.

از نعناعی استفاده کنید که خیالتان از سالم بودنش جمع باشد. زیرا اگر شاخه نعناع آفت داشته باشد ممکن است نتیجه نگیرید.

۴. یک لیوان تمیز را با آب پر کنید.

شاخه‌های تازه بریده شده را در لیوان قرار دهید تا ریشه‌های جدید رشد کنند. آن را در مکانی گرم و آفتابی نگهداری کنید و منتظر بمانید تا ریشه بزنند.  به میزان لازم آب اضافه کنید تا لیوان پر بماند.

۵. بگذارید ریشه‌ها درآب کمی بلندتر شوند.

صبر کنید تا ریشه‌های سفید قبل از کاشت چند سانتی متر رشد کنند. آنها حتی می‌توانند به عمق گلدان هم برسند.

آموزش کاشت سبزی خوردن در خانه ؛ خاک مناسب برای کاشت نعناع و ریحان در گلدان

۶. گلدان مناسب انتخاب کنید.

گلدانی بخرید که قطر آن حداقل ۳۰.۵ سانتی متر باشد، چون گیاه نعناع برای رشد به فضای زیادی نیاز دارد.

گلدانی با سوراخ های زهکشی در پایین انتخاب کنید. گیاه نعناع در خاکی با زهکشی مناسب رشد می‌کند. برای گلدانتان یک زیرگلدانی هم در نظر بگیرید.

۷. گلدان را با خاک مناسب پر کنید.

کمپوست ریگ دار را از یک فروشگاه باغبانی یا بازار گل خریداری کنید. گیاهان نعناع برای رشد به خاک غنی و با زهکشی مناسب نیاز دارند. یک سوم پایینی گلدان را با کمپوست و خاک گلدان پر کنید. سپس قلمه یا نهال نعناع خود را در گلدان قرار دهید. اگر ریشه‌ها برای گلدان خیلی بلند است، به آرامی آنها را جمع کنید و داخل گلدان قرار دهید.

درنهایت اطراف نعنا را با خاک گلدان خوب پر کنید تا اطراف ساقه نعناع فضای خالی باقی نماند.   

۸. آبیاری کنید.

خاک را طوری آبیاری کنید تا به ریشه‌ها برسد. نعناع دوست دارد خاکش همیشه مرطوب داشته باشد. بنابراین در تابستان، ممکن است لازم باشد آن را چندین بار در روز آبیاری کنید.

۹. گلدان را مقابل نور مناسب قرار دهید.

گلدان‌تان را در مکانی رو به شرق نگه دارید. حداقل باید شش ساعت یا بیشتر نور خورشید به آن برسد، اگر در زمستان نور خورشید بسیار کم باشد، ممکن است نعنای شما از بین برود.

۱۰. نعنا را زود هرس نکنید.

قبل از بریدن و استفاده از نعناع صبر کنید تا گیاه نعناع پر شود و برگ‌ها به اندازه کافی بزرگ شوند. قلمه زدن های مکرر گیاه را پر و برگ‌ها را از نظر طعم قوی نگه می‌دارد.

در کل بهتر است هر چند وقت گیاه خود را تقسیم کنید و سپس هر قسمت را در یک گلدان جدید بکارید. اگر آن را تقسیم نکنید، گیاه آسیب می‌بیند و برگ‌ها به طور پیوسته رشد نمی‌کنند.

نحوه کاشت ریحان در گلدان

ریحان یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی در جهان است، اما هر آشپزی می‌داند که ریحان تازه طعم بهتری نسبت به مواد خشک دارد. رشد ریحان در خانه نیز بسیار آسان است. فقط باید بدانید که ریحان گیاهی است که فقط یک سال دوام می‌آورد، اما می تواند در این مدت کوتاه کلی برگ تولید کند.  

۱.از بذر ریحان برای کاشت استفاده کنید.

بذر ریحان را در اواخر زمستان یا اوایل بهار بکارید. دانه‌های ریحان خاک و هوای گرم را ترجیح می‌دهند. بهتر است وقتی هوا خیلی سرد است ریحان نکارید. اگر قصد دارید گیاهان ریحان را در فضای باز نگهداری کنید، می‌توانید آنها را ابتدا در داخل خانه نگهداری کنید تا از سرما محافظت شوند. اگرچه ریحان را می‌توان در هر زمانی از سال کشت کرد، اما در ماه‌های زمستان خوب رشد نمی‌کنند. بسته‌های بذر ریحان که به فروش می‌رسند دارای تعداد زیادی بذر هستند که شما می‌توانید به اندازه دلخواه خود از آنها استفاده کنید.

۲. گلدان با زهکشی مناسب انتخاب کنید.

یک گلدان با قطری حدود ۸ سانتی‌متری با سوراخ‌های زهکشی در پایین آن انتخاب کنید. برای شروع کاشت بذر ریحان لازم نیست حتما گلدان بزرگی داشته باشید. فقط نکته مهم این است که گلدان به خوبی زهکشی شده باشد تا خاک خیلی خیس نشود. یک زیرگلدانی هم برای آن در نظر بگیرید.  

۳. خاک خوب تهیه کنید.

خاک خوب و سبکی را خریداری کنید. خاک باغچه  ممکن است مناسب نباشد، زیرا برای دانه های ریحان خیلی سنگین است. از یک خاک تمیز و استریل شده برای محافظت از دانه‌های ریحان در برابر باکتری‌ها و سایر آلاینده ها تهیه کنید.

در واقع سطح pH خاک باید ۶.۵ تا ۷ باشد. می‌توانید از کیت تست pH موجود در خاک برای آزمایش آن استفاده کنید. اگر خاک پیت ماس، پرلیت یا ماسه درشت در ترکیب خود داشته باشد مناسب است. ¾ گلدان را با خاک مرطوب پر کنید.

۴. آبیاری کنید.

سپس گلدان را به آرامی آبیاری کنید. مراقب خروج آب از سوراخ‌های زهکشی در پایین آن باشید.  

۵. بذرها را بکارید.

دانه ها را حداقل ۲.۵ سانتی متر با کمی فاصله روی خاک بریزید. دانه‌های ریحان برای شروع جوانه زدن به فضای زیادی نیاز ندارند، بنابراین چند تا از آنها را با دست در گلدان پخش کنید. سپس روی بذرها خاک بریزید.  

اگر به دنبال تقویت ریحان خود هستید، به جای خاک بیشتر از کمپوست ارگانیک استفاده کنید. حواستان باشد خاک را فشار ندهید. فشرده کردن خاک می‌تواند به دانه‌ها آسیب برساند، بنابراین هنگام پوشاندن دانه‌های ریحان با ملایمت رفتار کنید.  

۶. خاک را مه پاشی کنید.

خاک را کمی مه پاش کنید تا لایه بالایی هم مرطوب شود. یک بطری اسپری کوچک را با آب با دمای اتاق پر کنید، سپس خاک را اسپری کنید. مطمئن شوید که خاک رویی گلدان هم خوب مرطوب شده باشد.

آموزش کاشت سبزی خوردن در خانه ؛ خاک مناسب برای کاشت نعناع و ریحان در گلدان

۷. یک تا دو هفته صبر کنید تا جوانه بزنند.

 ۸ تا ۱۴ روز صبر کنید تا بذرها جوانه بزنند. برای اینکه زودتر از این زمان نتیجه بگیرید می‌توانید فضای گلخانه‌ای برای آن به وجود بیاورید. برای این کار یک کیسه فریزر را روی گلدان قرار دهید و آن را با کش‌ها لاستیکی محکم کنید. با یک چاقوی نوک تیز چند سوراخ هم روی کیسه نایلونی ایجاد کنید. تا حبس شدن بیش از اندازه آب باعث پوسیدگی دانه‌ها نشود.

۸. گلدان را در نور مناسب قرار دهید.

گلدان بذرهای ریحان را در محلی قرار دهید که ۶ ساعت در روز نور خورشید دریافت کند. ریحان در نور خورشید و خاک گرم به خوبی رشد می‌کند. بنابراین بهتر است گلدان خود را روی یک طاقچه آفتابگیر نگه دارید. همچنین گلدان تان را از کولر دور نگه دارید. با این شرایط کم کم ریحان‌تان قد می‌کشد.  

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1186908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =