گرانی عامل خروج تئاتر از سبد خانوارهاست / هنر ششم نیازمند برنامه‌ کارآمد فرهنگی

حال تئاتر کشور این روزها چندان خوب نیست و هنرمندان نبود یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون از جانب مسئولان و همچنین تورم اقتصادی حاکم بر جامعه را دلیل چنین مسئله‌ای می‌دانند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، تئاتر یا نمایش در ایران از سبقه‌ای طولانی برخوردار است و پس زمینه آن به دوران باستان بازمی‌گردد. سبک‌های ویژه نمایشی ایرانی مانند تعزیه، روحوضی، خیمه‌شب‌بازی و سیاه بازی نیز بعدها شکل گرفتند. با این وجود اما حال هنر ششم این روزها خوب نیست و روزهای خوشی را سپری نمی‌کند. تا جایی که برخی هنرمندان این عرصه مشکلات اقتصادی جامعه را وجود چنین معضلی عنوان می‌کنند.

قهر مردم با تئاتر / گرانی و مشکلات اقتصادی بر هنر ششم سایه افکنده

در همین رابطه، سیروس همتی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز  عنوان می‌کند: اوضاع اقتصادی کنونی به شدت نگران‌کننده است و این موضوع بر بخش‌های مختلف جامعه تاثیرگذار بوده است.

نمی‌توان روزهای خوبی را برای تئاتر پیش‌بینی کرد

همتی ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که فقط معیشت برای مردم مهم است و سینما و تئاتر هیچ جایگاهی در سبد خانوارها ندارد.

وی با بیان اینکه این مسئله که گفته می‌شود تئاتر برای قشر متوسط جامعه است اصلا درست نیست، گفت: تئاتر برای قشر محروم جامعه است و ما مخاطبانی داریم که از قشرهای مختلف جامعه هستند اما نمی توان کتمان کرد تورم اقتصادی که در حال حاضر داریم بسیار بر روی فرهنگ تاثیر گذاشته است.

همتی همچنین تاکید کرد: افزایش قیمت سینما و تئاتر همزمان با سایر موارد موجب دوری تماشاگران از عرصه هنر خواهد شد و ما تماشاگرانی را که از قشر ضعیف جامعه هستند را از دست خواهیم داد.

برخی دیگر از هنرمندان نیز نبود یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون از جانب مسئولان را عامل اوضاع نابسامان کنونی هنر تئاتر در کشور می‌دانند.

آینده تئاتر مبهم است

تا جایی که، حسین کیانی کارگردان تئاتر در این باره می‌گوید: آینده تئاتر برای من مبهم است. چون از یک‌سو در نسل جدید، نوعی اشتیاق به کار کردن و آموختن می‌بینم و از سوی دیگر هیچ برنامه‌ریزی دقیق، هوشمندانه و کارآمد فرهنگی نمی‌بینم و همین سبب آن ابهام می‌شود.

وی ادامه داد: درواقع چشم‌انداز مدیریتی موجود به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند پاسخگوی استعداد و شوق و ذوقی باشد که در هنرجویان و دانشجویان وجود دارد و نمی‌دانم زمینه اجرایی فعالیت این همه استعداد کجا خواهد بود و چه مدیرانی با چه سیستمی به تقویت این استعدادها و رشد و شکوفایی آن‌ها کمک خواهند کرد؟

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به اهمیت تئاتر و تاثیری که بر فرهنگ یک جامعه و مردم آن می‌تواند داشته باشد بهتر است مسئولان فکری برای بهبود اوضاع و همچنین هنرمندانی که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنند، داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =