عقب‌ماندگی صنعت از دانشگاه در ایران/ مقاله‌نویسی به رفع مشکلات صنعت کمک نمی‌کند

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت وزارت علوم معتقد است اهالی صنعت با مشکلات واقعی مواجه هستند و تحقیقاتی که فقط به نوشتن مقاله منجر می‌شود، کمکی به آن‌ها نمی‌کند.

توحید غنی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که ساختار دانشگاه‌های ایران بیشتر آموزش‌محور و پژوهش‌محور هستند، اظهار کرد: به همین دلیل، دانشگاه‌ها ارتباط منسجمی با صنعت نداشته و همچنین شناخت مناسبی از چالش‌ها و مشکلات صنعت ندارند.

اُفت ۴۹ درصدی سرانه درآمد ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه بیان کرد: صنعتگران نمی‌دانند که چگونه می‌توانند با دانشگاه ارتباط گرفته و مشکلات خود را مطرح کنند. اهالی صنعت با مشکلات واقعی مواجه هستند و تحقیقاتی که فقط به نوشتن مقاله منجر می‌شود، کمکی به آن‌ها نمی‌کند. صنایع همچنین اطلاعی از روش‌های مرسوم دانشگاهی مانند نوشتن پروپوزال ندارند. مشکل دیگر این است که صنعت در ایران عقب‌تر از دانشگاه است و اگر تحولی اساسی در این زمینه صورت نگیرد، دچار چالش‌هایی خواهیم شد. به این معنا که در دنیای دیجیتالی امروز نمی‌توانیم نقش آفرینی کنیم. 

وی گفت: به نظر من یکی از موانع شکلگیری ارتباط صنعت و دانشگاه از سوی دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود. برای حل این مشکل باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنیم. دانشگاه‌هایی که جامعه‌ساز هستند و در حل مسائل جامعه حضور دارند. باید حلقه واسطی بین دانشگاه و صنعت حضور داشته باشد که مثل کاتالیزور عمل کند. یعنی مسائل و مشکلات صنعت را بگیرد، به زبان دانشگاه ترجمه کند و در اختیار استادان و متخصصان قرار دهد.

غنی‌زاده با تصریح بر این که پایان‌نامه‌های دانشگاهی باید تقاضامحور بوده و در راستای رفع نیازهای کشور تدوین شوند، یادآور شد: متاسفانه مقاله در ارتقای استادان تاثیر بیشتری در مقایسه با سایر فعالیت‌های علمی دارد. به همین دلیل، استادان ترجیح می‌دهند مقاله بنویسند تا پروژه صنعتی انجام دهند. این موضوع، مهم‌ترین چالش ارتباط صنعت و دانشگاه است و برای حل آن فعالیت‌های صنعتی استادان باید در ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی در نظرگرفته شود.

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با تاکید بر این که هم‌اکنون حلقه واسطی بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های برتر دنیا این حلقه واسط را ایجاد کرده‌اند. دانشگاه ارومیه هم در این راستا، اخیرا با یک شرکت شتابدهنده رایزنی کرده است. دانش در دانشگاه تولید می‌شود؛ اما تبدیل آن به محصول نیازمند گذراندن مراحلی است.

وی با بیان این که رهبری راه نجات کشور را دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان می‌داند، افزود: رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان یعنی دانشگاه بتواند از علم ثروت‌آفرینی کند. به عبارت دیگر، دانشگاه باید بتواند علم را به فناوری تبدیل کند. تاسیس معاونت فناوری در وزارت علوم هم تصمیم هوشمندانه‌ای در این زمینه بود. فعالیت‌های استاد دانشگاه صرفا نباید در آموزش و نگارش مقاله خلاصه شود. اگر حوزه فعالیت استادان گسترش پیدا نکند، مشکلات جامعه حل نمی‌شود.

غنی‌زاده درباره حوزه فعالیت‌های ارتباط با صنعت خود گفت: ریزگردهای نمکی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه، تهدید بزرگی برای شبکه برق هستند. وقتی ریزگرد نمکی حاصل از خشک شدن دریاچه با طوفان ترکیب شود، می‌تواند عایق کابل‌های برق را از بین ببرد و به خاموشی گسترده منجر شود. در پروژه‌ای برای نخستین بار توانستیم اثر ریزگردهای نمکی را شبیه‌سازی و راهکارهایی برای ارتقای تاب‌آوری شبکه برق معرفی کنیم. خروجی این طرح به تدوین یک دستورالعمل ملی منتهی و به کل کشور ابلاغ شد. همچنین طرح به عنوان طرح برگزیده وزرات علوم معرفی شد.

به گزارش ایسکانیوز، ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران با چالش‌های بسیاری مواجه است. برخی کارشناسان معتقدند دانشگاه‌ها قادر به حل مشکلات صنعت نیستند؛ اما برخی دیگر هم معتقدند که صنعت در ایران در برخی زمینه‌ها عقب‌تر از دانشگاه است. برای مثال در صنعت خودرو با وجود این که در دانشگاه‌ها علوم و فناوری‌های روز دنیا به دانشجویان آموزش داده می‌شود؛ اما صنعت حاضر به همکاری با دانشگاه نیست. به همین دلیل، صنعت خودرو کشور توانایی رقابت با دیگر کشورهای جهان در این زمینه را ندارد. روشن است که شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و صنعت نیازمند حرکت توامان صنعت و دانشگاه است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1188846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =