اعزام جنگنده‌های آمریکا به خلیج فارس اقدامی تهاجمی علیه ایران نیست

جوست هیلترمن با بیان اینکه کشورهای خلیج فارس برخلاف گذشته تمایلی به افزایش تنش بین ایران و آمریکا ندارند، تصریح کرد: بیانیه ایالات متحده در خصوص اعزام تعدادی جنگنده و ناوشکن به منطقه برای اطمینان بخشی به شرکت‌های کشتیرانی و متحدان منطقه‌ای بوده و اقدامی تهاجمی علیه ایران نیست.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دوشنبه همین هفته وزارت دفاع آمریکا مدعی شد کع قصد دارد با هدف تامین امنیت کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌های این کشور توان دفاعی خود را در خلیج فارس تقویت نموده و در این راستا تعدادی هواپیمای جنگنده اف-۳۵ و ناوشکن «توماس هوندر» را به منطقه اعزام کند. هفته گذشته نیز وزارت دفاع آمریکا از اعزام تعدادی هواپیمای اف-۱۶ به خلیج فارس خبر داد. این اقدام ایالات متحده آمریکا در شرایطی رخ داده که کشورهای خلیج فارس در حال بهبود روابط خود هستند و جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای آن تامین شود. به نظر می‌رسد که اقدام آمریکا در مقطع کنونی که حتی صحبت‌های در خصوص مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا مطرح شده اهداف دیگری دارد. به همین منظور، گفتگویی با دکتر «جوست هیلترمن» -مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی- در خصوص اهداف ایالات متحده و آثار این اقدام انجام شد.

افزایش مداخله نظامی آمریکا در خاورمیانه خواست سناتورها/ واشنگتن از ثبات در منطقه استقبال نمی کند

متن گفتگو با «دکتر جوست هیلترمن» بدین شرح است:

- پنتاگون اعلام کرده که قصد دارد جنگنده‌های بیشتری به خلیج فارس اعزام کند. به نظر شما این مسئله تنش را در منطقه افزایش نخواهد داد؟

ایالات متحده در اوایل ماه جاری خبری ار مبنی بر تلاش برای توقیف دو نفتکش توسط نیروهای دریایی ایران گزارش داد. ایران هیچ توضیح معتبری در مورد شرایط حادثه اول ارائه نکرد و در حادثه دوم که شامل شلیک مستقیم به یک کشتی تجاری بود نیز هیچ مدرکی مبنی بر برخورد آن کشتی با یک قایق ایرانی منتشر نشد. با توجه به اهمیت حیاتی منطقه برای تجارت انرژی، این شرایط نشان می‌دهد که بیانیه ایالات متحده به‌عنوان اطمینان بخشی به شرکت‌های کشتیرانی و متحدان منطقه‌ای بوده و اقدامی تهاجمی علیه ایران نیست.

- جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که امنیت خلیج فارس باید توسط کشورهای منطقه تامین شود. اکنون نیز با توجه به روند بهبود روابط کشورهای خلیج فارس به نظر می‌رسد اقدام آمریکا مداخله‌جویانه باشد. تحلیلی شما در این خصوص چیست؟

بهبود روابط بین ایران و همسایگانش یک پیشرفت خوشایند است. اما در روابط بین ایالات متحده و ایران که در آن تنش‌هایی مرتبط با مسائل مختلف وجود دارد، نشانه‌ای از این گرم شدن دیده نمی‌شود. همسایگان ایران نیز برخلاف آنچه در گذشته انجام می‌دادند، خواهان تدوام این تنش‌ها در صحنه خلیج فارس نیستند و احتمالا تناقضی بین تنش‌زدایی با تهران و در عین حال استقبال از اقدامات برای حفاظت از تجارت نخواهند دید.

- به نظر می‌رسد که اهمیت خلیج فارس برای چین افزایش یافته و افزایش مناسبات پکن با کشورهای منطقه در همین راستا است. چقدر فکر می‌کنید این اقدام پنتاگون به منظور مقابله با افزایش حضور چین در خلیج فارس باشد؟

من معتقد نیستم که واکنش پنتاگون بخشی از رقابت با حاصل جمع صفر با چین باشد. در واقع، ایالات متحده با نقش پکن در میانجیگری عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی در ماه مارس مخالفت نکرده است.

- مهمترین دلیل برای اعزام جنگنده‌ها مقابله با توقیف نفتکش‌ها توسط ایران عنوان شده است. در صورتی که ایران مجددا نفت‌کشی را توقیف کند، آیا جنگنده‌های آمریکایی واکنش نشان خواهند داد؟

واقعا نمی‌توان چنین چیزی را پیش‌بینی کرد اما فکر می‌کنم به احتمال زیاد همه چیز به شرایط بستگی دارد. با این حال، می‌توان گفت که افزایش استقرار دارایی‌های هوایی و دریایی ایالات متحده، توانایی ایالات متحده و متحدانش را برای واکنش به توقیف کشتی‌های تجاری در آینده افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =