هر شهرستان فقط یک دانشگاه دولتی خواهد داشت/ برگزاری کنکور ۱۴۰۳، اردیبشهت و تیرماه سال آینده

«هر شهرستان فقط یک دانشگاه دولتی خواهد داشت، آمادگی برای برگزاری مناظره بین وزیر علوم و رحیم پور ازغدی و کنکور ۱۴۰۳، اردیبشهت و تیرماه سال آینده برگزار می‌شود» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «هر شهرستان فقط یک دانشگاه دولتی خواهد داشت، آمادگی برای برگزاری مناظره بین وزیر علوم و رحیم پور ازغدی و کنکور ۱۴۰۳، اردیبشهت و تیرماه سال آینده برگزار می‌شود» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

هوش مصنوعی ضرورت فکر کردن را کاهش می‌دهد

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته گذشته می‌توان به «واکنش رئیس دانشگاه تهران به سخنان حاشیه‌ساز علیه وزیر علوم، بارگذاری ۱۲۵ هزار پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده در سامانه ملی ثبت و انتشار کلید سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۲» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

آمادگی برای برگزاری مناظره بین وزیر علوم و رحیم پور ازغدی

رضا غلامی رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درواکنش به توهین شدید رحیم‌پور ازغدی به مقامات وزارت علوم، در یادداشتی اعلام کرد: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم آمادگی دارد یک نشست صمیمی میان استاد رحیم‌پور و وزیر علوم برای یک گفتگوی انتقادی برگزار کند.

 جناب آقای دکتر زلفی گل، یکی از دانشمندان تراز اول کشور هستند که طی دو دهه اخیر در علوم‌ پایه، همواره برای کشور افتخار آفریده اند. در دوره وزارت ایشان در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری نیز با دلسوزی، مسئولیت پذیری، هوشمندی و تواضع کار خود را انجام‌ می دهند.

واکنش رئیس دانشگاه تهران به سخنان حاشیه‌ساز علیه وزیر علوم

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در واکنش به برخی اظهاراتی که به تازگی از زبان یکی از چهره‌ها خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: چندی پیش در فضای مجازی، سخنانی از یک عزیزی که او را به عنوان یک چهره دغدغه‌مند می‌شناسیم منتشر شد که با یک ادبیات بسیار نامناسب و غیر فاخر، وزیر علوم را مورد خطاب قرار داد. این ادبیات به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و ایشان حتماً باید عذرخواهی کند و این اقدام خود را جبران نماید.

رئیس اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور با بیان اینکه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نماد عزت و قدرت دانشگاهیان است؛ گفت: دکتر زلفی‌گل به لحاظ جایگاه علمی، اخلاق‌مداری و تواضع علمی واقعاً شخصیتی ممتاز و منحصر به فرد است و وقتی با ایشان کار می‌کنیم، احساس رابطه رئیس و مرئوسی نداریم و این اخلاق حسنه ایشان نباید مورد سو استفاده قرار گیرد. بنابراین خدشه به شخصیت علمی و اخلاقی ایشان، خدشه به جایگاه علم و فناوری است و خواهان عذرخواهی از سوی آن استاد محترم هستیم.

هر شهرستان فقط یک دانشگاه دولتی خواهد داشت

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در شورای گسترش تصویب شد که در هر شهرستان فقط یک دانشگاه دولتی فعالیت کند و اجرای این مصوبه در ۲۵ شهرستان آغاز شده است.

وی افزود: کمیته‌های استانی با همکاری و هماهنگی مسولان شهرستان و استان برنامه آمایش مؤسسات آموزش عالی را به وزارت ارسال می‌کنند و تاکنون برنامه پنچ شهرستان به تصویب شورای گسترس رسیده است. وظایف کمیته استانی آمایش را در سه محور، آمایش رشته‌ها، مأموریت گرایی و ساماندهی مؤسسات آموزش عالی اعلام کرد و مسؤلیت این کمیته با دانشگاه معین استان است.

تغییری در آیین نامه بازنشستگی اساتید علوم پزشکی ایجاد نشده است

پدرام پاک آیین در واکنش به شایعه تغییر روند بازنشستگی اساتید علوم پزشکی گفت: ضوابط بازنشستگی استادان دانشگاه های علوم پزشکی به گونه ای تدوین شده که امکان اعمال سلیقه در آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: خارج از چارچوب آیین نامه بازنشستگی اساتید، محدودیتی برای اشتغال آنها در دانشگاه وجود ندارد.

بارگذاری ۱۲۵ هزار پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده در سامانه ملی ثبت

در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱، روی هم ۴۸۵ مؤسسه، بیش از ۶۲ هزار پارسا و ۴۳۲ مؤسسه، بیش از ۶۳ هزار پیشنهاده را در سامانه ثبت کرده‌اند. ریزِ گزارش همانندجویی و ثبت پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، و پیشنهاده‌ها در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ در ۸۹ برگ، در این لینک در دسترس همگان است.

ثبت پایان‌نامه، و رساله، و پیشنهاده در سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله، و پیشنهاده در این لینک انجام می‌شود. در این سامانه، دانشجویان پس از تصویب پیشنهاده، داده‌ها و تمام‌متن آن‌ها را درون‌دهی و شناسه رهگیری دریافت می‌کنند. پارسا نیز پس از درون‌دهیِ داده‌ها و بارگذاریِ فایل تمام‌متن و تأیید ایرانداک، آماده بررسی مؤسسه می‌شود. با پذیرش مؤسسه، فرایند ثبت پارسا به پایان می‌رسد.

دانشگاه‌های پیشرو در طرح استادمحوری معرفی شدند

سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایده ها و نیازها درخواست خود را در طرح استادمحوری ثبت کرده‌اند.

وی افزود: از این میان تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با ۱۵۷ نفر، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴ نفر، دانشگاه شیراز با ۳۹ نفر، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ نفر و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامه ها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) در این طرح را داشته اند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

کنکور ۱۴۰۳، اردیبهشت و تیرماه سال آینده برگزار می‌شود

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان برگزاری آزمون‌های سراسری سال بعد گفت: کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ در اردیبهشت و تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. یک شورای سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد که این شورا تمامی امور مربوط به سنجش، آزمون، بودجه بندی سوال را تعیین می‌کند. طبق قانون تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ این شورا موظف است که تمامی تغییرات کنکور ۱۴۰۳ را به داوطلبان اعلام کنند. بعد از این تاریخ تغییری را نمی‌پذیریم. در صورتی که مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستی را می‌خواهد تدوین کند این سیاست‌ها به این شورا می‌آید تا برنامه ریزی عملیاتی برای آن صورت گیرد و قبل از ۳۱ شهریور اعلام می‌شود. نوع سوال و بودجه بندی ها در این شورا مشخص می‌شود.

تمدید مهلت انتخاب رشته در آزمون دستیاری پزشکی برای بار سوم

پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به طور همزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شده است و پس از اعلام نتایج اولیه در ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ داوطلبان مجاز در دو بازه زمانی ۱۱ تا ۱۷ تیر و ۲۱ تا ۲۵ تیر فرصت داشتند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

مرکز سنجش آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای جدید زمان جدید انتخاب رشته محل و ویرایش در پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی را اعلام کرد.

به این ترتیب آن دسته از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته محل در پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی شده اند می‌توانند از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۸ تیر تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ با ورود به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی و مطالعه دفترچه انتخاب رشته نسبت به انتخاب ۱۰۰ کدرشته محل اقدام کنند.

کلید سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ منتشر شد

کلید سؤالات آزمون های اختصاصی گروه علوم ریاضی و فنی، گروه علوم انسانی، گروه علوم تجربی، گروه هنر و گروه زبان های خارجی کنکور ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش منتشر شد. کلید سوالات آزمون اختصاصی گروه علوم ریاضی و فنی کنکور ۱۴۰۲ در این لینک در سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

کلید سوالات آزمون اختصاصی گروه علوم انسانی کنکور ۱۴۰۲ در این لینک در سایت سازمان سنجش منتشر شده است. کلید سوالات آزمون اختصاصی گروه آزمایشی هنر در سایت سازمان سنجش در لینک منتشر شده است.

کلید سوالات آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم تجربی در سایت سازمان سنجش در لینک منتشر شده است. کلید سوالات آزمون اختصاصی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در درس زبان انگلیسی در لینک و در در دروس زبان آلمانی، زبان فرانسه، زبان روسی، زبان ایتالیایی در لینک منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 0
      قای رحیم پور ازغدی شجاعانه و با اخلاص و صادق