ساخت قرص چشمه جوانی با الهام از یک موجود دریایی

دانشمندان قصد دارند با الگو گرفتن از یک موجود دریایی شبیه عروس دریایی که کل بدنش را از سلول‌های موجود در دهانش بازسازی می‌کند، قرص جوانی بسازند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ سلول‌های پیر معمولا با پیری و مشکلات سلامتی مرتبطند، اما مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد که سلول‌های «زامبی» در بازسازی بدن و خواص ضدپیری واقعا مفید هستند.

بدن ما حاوی تریلیون‌ها سلول است که هر روز برخی از آنها برای ایجاد سلول‌های جدید تقسیم می‌شوند و برخی دیگر رو به مرگ می‌روند و از بدن پاک می‌شوند تا جایی برای جایگزین‌های جوان خود باز کنند. پس با افزایش سن، سلول‌های پیر یا «سلول‌های زامبی» در بافت‌هایمان تجمع پیدا می‌کنند. این سلول‌ها دیگر قادر به تقسیم شدن نیستند، اما از بدن هم خارج نشده‌اند. در نتیجه معطل باقی می‌مانند و سیگنال‌های شیمیایی را ارسال می‌کنند که باعث التهاب و در نهایت به سرطان، آلزایمر و سایر بیماری‌ها منجر می‌شود.

هوش مصنوعی ماده ضدپیری کشف کرد

مطالعات جدید دانشمندان که به تازگی در مجله «سل ریپورتز» منتشر شده، نشان می‌دهد که چطور هیدراکتینیا، یک موجود دریایی کوچک، بدنش را با کمک سلول‌های موجود در دهانش بازسازی می‌کند. دانشمندان توضیح می‌دهند که می‌توانیم با مطالعه روی این حیوان، در مورد اینکه چگونه پیری می‌تواند مفید باشد بیاموزیم و درک وسیعی از پیری و بهبودی را درک کنیم.

ساخت قرص چشمه جوانی با الهام از یک موجود دریایی

هیدراکتینیا موجودات کوچک لوله‌ای شکلی است که روی پوست سخت‌پوستان کمیاب زندگی می‌کنند. پیش بینی می‌شود توانایی‌های احیاکننده قابل توجه این موجود، نتایج موثری برای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی ضدپیری در انسان داشته باشد.

این اتفاق پس از آن کشف شد که محققان قطعات اران‌آی (RNA) مربوط به فرآیند بیولوژیکی پیری ژن را توالی‌یابی کردند.

دانشمندان می‌گویند: در حالی که انسان‌ها توانایی بازسازی در شرایط خاص مانند بهبود استخوان شکسته یا رشد مجدد کبد آسیب دیده را دارند موجودات دیگر مانند سمندر و گورخرماهی می‌توانند جایگزین اندام‌های کامل شده و بافت‌ها مختلف را بازسازی کنند. گونه‌هایی از هیدراکتینیاها هم قابلیت احیا کننده شدیدی را از خود نشان می‌دهند.

دکتر اندی باکسوانیس از موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی در ایالات متحده می‌گوید:‌ با مطالعه برخی از دورترین خویشاوندان حیوانی خود، می‌توانیم برخی از اسرار بازسازی و پیری را کشف کنیم. رازهایی که ممکن است در نهایت زمینه پزشکی احیاکننده و همچنین مطالعه بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را پیش ببرند.

وی می‌افزاید: این مطالعات همچنین درک محدود ما از عملکردها، روابط و تکامل این فرآیندها را برجسته می‌کند. چنین یافته‌هایی دارای پتانسیل قابل توجهی برای ارائه بینش‌های جدید درباره زیست شناسی انسان هستند.

هیدراکتینیا، از سلول‌های بنیادی استفاده می‌کند که سلول‌های اصلی هستند. این سلول‌ها قادر به تبدیل شدن به هر نوع بافتی هستند. تیم تحقیقاتی ژن‌های مشابهی را در انسان شناسایی کردند. آزمایش‌های آنها نشان داده‌اند که هیدراکتینیا سلول‌های پیر را از دهان خود خارج می‌کند در حالی که انسان نمی‌تواند سلول‌های پیر را به این راحتی از بین ببرد.

کد خبر: 1191021