بارش‌های سال آبی جاری به رقم متوسط سالانه نمی‌رسد/ خطر خشکسالی در کمین است؟

با توجه به آنکه کمتر از دوماه تا پایان سال آبی جاری باقی مانده و در فصل کم‌بارش قرار داریم، به‌نظر می‌رسد بارش‌های سال آبی جاری به رقم متوسط بارش‌های سالانه کشور نرسد و سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در حالی به اتمام برسد که سالی با بارش‌های زیرنرمال خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، متوسط بارش‌های سالانه در ایران حدود ۲۵۰ میلیمتر است که یک‌سوم متوسط بارش‌ها در جهان است.

هشدار درباره احتمال خشکسالی ناگهانی در جهان

در سالهایی که بارش سالانه به حدود ۲۵۰ میلیمتر برسد، آن سال، یک سال نرمال از نظر میزان بارش‌ها محسوب می‌شود. در سالهای اخیر، سالهای متمادی بارش‌های کشور زیر ۲۵۰ میلیمتر بوده و سالهای کم‌بارشی را پشت سر گذاشته‌ایم.

در سال جاری نیز اگرچه مجموع بارش‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته رشد داشته، اما میزان بارش‌ها از سال‌های نرمال، به‌مراتب کمتر است.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲) مجموع بارش‌های کشور به ۲۰۶.۴ میلیمتر رسیده است.

میزان بارش‌های سال آبی جاری نسبت به بارش‌های ۱۸۶.۹ میلیمتری در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۱۰ درصدی داشته است، اما نسبت به متوسط بارش‌های ۲۴۰.۱ میلیمتری که مقدار بارش‌های متوسط درازمدت (۵۴ ساله) است، ۱۴درصد کاهش دارد.

با توجه به انکه کمتر از دوماه تا پایان سال آبی جاری باقی‌مانده و در فصل کم‌بارش قرار داریم، به‌نظر می‌رسد بارش‌های سال آبی جاری به رقم متوسط بارش‌های سالانه کشور نرسد و سال آبی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ در حالی به اتمام برسد که سالی کم‌بارش با بارش‌های زیرنرمال خواهد بود.

درواقع در شرایط کم آبی ناشی از کم‌بارشی، به استقبال پاییز و سال آبی جدید خواهیم رفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =