آخرین تحولات اوکراین| کی‌یف از رهبران جهان خواست تا ورود ورزشکاران روسیه را ممنوع کنند

کمیته ورزش و جوانان پارلمان اعلای اوکراین بر لزوم تصویب پیش‌نویس درخواستی برای رهبران و پارلمان‌های کشورهای خارجی با پیشنهاد ممنوع کردن ورود ورزشکاران و هیئت‌های روسی و بلاروسی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه "نیویورک تایمز" بامداد امروز، چهارشنبه، به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین منجر به خسارات و تلفات سنگینی در میان آنها شده و به اعتراف خود نظامیان، آنها آمادگی کافی برای مقابله با ارتش به خوبی آموزش دیده روسیه را نداشتند.

بیشتر بخوانید:

ارتش روسیه مناطقی از خارکیف در اوکراین را به کنترل خود در آورد

به نوشته این نشریه، طی چند ماه گذشته، 9 تیپ اوکراینی با تعداد کلی 36 هزار نفر از چهار تا شش هفته آموزش تاکتیک‌های رزمی مدرن بدست آوردند، اما چنین آموزش‌هایی برای مقابله با نیروهای کاملاً آموزش دیده ارتش روسیه کافی نیست. برخی از تیپ‌ها در همان مراحل اولیه ضد حمله متحمل تلفات سنگینی شدند.

نیویورک تایمز نوشت: «حداقل یک تیپ جدید به دلیل تلفات به قدری تحلیل رفته بود که برای بازسازی مجبور شد از میدان نبرد خارج شود. نیروهای اوکراینی فرماندهان ارتش را متهم کردند که نیروهای جدید و بی تجربه را به خط مقدم جبهه می فرستند. و برخی دیگر از ناکافی بودن چند هفته آموزش اولیه در کشورهای ناتو انتقاد کرده‌اند. همچنین بسیاری از نظامیان به عدم تناسب تجهیزات نظامی آمریکایی با واقعیت‌های میدان جنگ اشاره کردند. به عنوان مثال، خودروهای زرهی MaxxPros از ایالات متحده برای اقدامات کاملاً متفاوت طراحی شده و در رویارویی با ارتش روسیه بی فایده هستند.»

در این رابطه، لری جانسون، تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) نیز روز گذشته یادآور شد که ارتش روسیه تقریباً به طور کامل سیستم دفاع هوایی اوکراین را در چهار ماه گذشته منهدم کرده است. جانسون در مصاحبه‌ای گفت: «آنچه در چهار ماه گذشته رخ داده، انهدام تقریباً کامل سیستم دفاع هوایی اوکراین است، به طوری که هواپیماهای روسی اکنون می توانند تقریباً بدون هیچ مانعی در سراسر اوکراین پرواز کنند.»

وی تاکید کرد که اوکراین، ناتو و ایالات متحده چیزی برای مقابله با روسیه در زمینه مقابله با تهدیدات هوایی ندارند و سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت نیز ناکارآمدی خود در مقابل توان نیروهای هوایی قدرتمند روسیه را ثابت کرده‌اند.

این تحلیلگر سابق سیا همچنین اظهارات وسواس گونه کی‌یف در مورد سرنگونی موشک‌های روسی را پوچ خواند. او گفت: «اوکراین مدام به این نکته اشاره می‌کند که مجموعه کاملی از موشک‌های روسی از مافوق صوت تا موشک‌های معمولی را ساقط می‌کند، اما این فقط مزخرف است، من مطمئن هستم که چنین اتفاقی نمی‌افتد».

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و سی و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

 ژنرال‌های آمریکایی نگران قدرت زیردریایی‌های هسته‌ای روسیه هستند

لری جانسون، افسر اطلاعاتی سابق سازمان سیا شب گذشته در مصاحبه‌ای برای  یک کانال یوتیوب فاش کرد که ژنرال های آمریکایی اخیرا صحبت در مورد درگیری نظامی در اوکراین را متوقف کرده و اکنون توجه آنها به توانایی‌های ناوگان هسته‌ای روسیه معطوف شده است. جانسون گفت: «مقامات نظامی آنچه اکنون واقعاً به آن فکر می‌کنند، زیردریایی‌های هسته‌ای قدرتمند روسیه است.»

این افسر سابق سیا تاکید کرد، اگرچه تنها نیروی دریایی ایالات متحده زیردریایی‌هایی مشابه زیردریایی های روسی دارد، اما برتری توان بالقوه نظامی همچنان به نفع روسیه است. به گفته وی، واقعیت این است که روسیه از تجهیزاتی به نام "پوزیدون" استفاده می کند - پهپادهایی که قادر به حرکت در زیر آب و حمل سلاح های هسته‌ای هستند.

پیش از این نیز، در اواسط ماه جولای نیز، داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون، ابراز عقیده کرده بود که ناوگان زیردریایی هسته‌ای روسیه قادر به نابودی ایالات متحده است. به گفته وی، تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای احمقانه است، زیرا این کشور می تواند در کوتاهترین زمان ممکن اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را از زیردریایی‌های اتمی خود پر کند.

این کارشناس نظامی افزود، ناوگان دریایی روسیه با  سیستم زیردریایی پوزیدون می تواند چندین ایالت آمریکا را همزمان نابود کند و دقیقاً به دلیل پتانسیل هسته‌ای چشمگیر روسیه، هیچ کشوری نمی خواهد وارد درگیری مستقیم با آن شود.

امیدواری کی‌یف به نتیجه مذاکرات با شرکای غربی درباره تضمین‌های امنیتی

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته سه شنبه اعلام کرد که کی‌یف امیدوار است به زودی رایزنی ‌ها در مورد تضمین‌های امنیتی را با کشورهای امضا کننده بیانیه مشترک نشست سران ویلنیوس آغاز کند. وی یادآور شد که مذاکرات با واشنگتن برای انعقاد یک توافقنامه دوجانبه برای ارائه تضمین های امنیتی به اوکراین در مسیر پیوستن به ناتو از قبل آغاز شدهاست.

 یرماک افزود: ما همچنین با همه کشورهای امضاکننده بیانیه ویلنیوس و پیوستن به آن برای شروع رایزنی های مشابه به توافق رسیدیم. به گفته وی، رایزنی ها باید در همین ماه آگوست یا سپتامبر آغاز شود و کی‌یف امیدوار است تا قبل از پایان سال جاری اولین توافقنامه هایی در این زمینه امضا شده باشد.

پیش از این، متیو میلر ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرده بود که ایالات متحده و اوکراین مذاکرات مربوط به تضمین‌های امنیتی را آغاز کردند.

در تاریخ 12 جولای، در بیانیه مشترکی که در نشست ناتو در ویلنیوس به تصویب رسید، یادآوری شده که کشورهای گروه 7 در مورد اصول کلی تضمین‌های امنیتی بلندمدت برای اوکراین، از جمله افزایش عرضه تسلیحات نظامی به کی‌یف، توافق کردند.  در  این رابطه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ارزیابی مسکو نسبت به موضوع ارائه تضمین‌های امنیتی به اوکراین کاملاً منفی است، زیرا این اقدام تجاوز به امنیت روسیه خواهد بود.

پنتاگون: دولت آمریکا حدود 6 میلیارد دلار برای کمک به اوکراین در اختیار دارد

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون شب گذشته طی یک نشست خبری اعلام کرد که دولت ایالات متحده نیازی به ارائه درخواست به کنگره به منظور دریافت بودجه اضافی ندارد، زیرا حداقل 6 میلیارد دلار برای کمک به اوکراین در اختیار دارد.

وی گفت: «ما پولمان تمام نشده است. بودجه لازم وجود دارد. از ارزیابی مجددی که امسال انجام دادیم. همانطور که به یاد دارید، این مبلغ حدود 6 میلیارد دلار بود.»

معاون سخنگوی پنتاگون به این سئوال پاسخ نداد که آیا دولت آمریکا بیش از مقدار مشخص شده بودجه در اختیار دارد یا خیر.

روز گذشته، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خبری خود در واشنگتن گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تسلیحاتی به ارزش 200 میلیون دلار به اوکراین ارسال خواهد کرد.

در همان روز، شبکه تلویزیونی CNN اعلام کرد  که اولین محموله از تانک‌های آبرامز آمریکایی رسما برای ارسال به اوکراین تایید شده است. گفته شده که این تانک‌ها باید تا اوایل پاییز به اوکراین برسند.

ارسال احتمالی موشک‌های تائوروس آلمانی به اوکراین

دولت آلمان به احتمال زیاد با عرضه موشک های دوربرد تائوروس (Taurus) به اوکراین موافقت خواهد کرد. این موضوع را یوگنی اشمیت، نماینده بوندستاگ از حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) فاش کرد.

وی یادآور شد: زمانی گفته می شد که آلمان به هیچ عنوان نباید این نوع تانک را به اوکراین بدهد و اکنون شاهد هستیم که تانکهای لئوپادر چگونه در استپ های زاپروژیه می سوزند. احتمالاً در مورد موشک‌های تائوروس نیز همین اتفاق خواهد افتاد. سیاستمداران تا آخرین لحظه امکان عرضه چنین سلاح هایی را انکار می کردند، اما اکنون بحث هایی در این باره وجود دارد. همانطور که معمولا اتفاق می افتد، افکار عمومی به تدریج  برای برداشتن این گام از سوی برلین آماده می شوند.

اشمیت افزود که در حال حاضر اکثر احزاب در پارلمان آلمان با این مسئله مخالف هستند.

پیش از این نمایندگان حزب حاکم سوسیال دموکرات آلمان (SPD) برای اولین بار درباره انتقال موشک‌های تائوروس به اوکراین که قابلیت پرواز تا مسکو را دارند صحبت کردند. برد پرواز آنها تا 500 کیلومتر است.

 این در حالی است که یک مقام آگاه در سفارت آلمان در روسیه نیز  یادآور شدکه تصمیم نهایی در مورد انتقال موشک‌های دوربرد تائوروس به کی‌یف از سوی دولت فدرال هنوز اتخاذ نشده است و مخالفتهایی در این زمینه وجود دارد.

روسیه بارها تاکید کرده است که تامین تسلیحات غربی نمی تواند به کی‌یف کمک کند. در اواخر ماه جولای، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت که تسلیحات غربی ارائه شده به اوکراین منجر به موفقیت در میدان نبرد نشده، بلکه تنها درگیری را به درازا کشانده است.

اردوغان ترکیه را کشوری کلیدی در حل مناقشه اوکراین خواند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه شب گذشته، سه‌شنبه، تاکید کرد که آنکارا نقشی بسیار کلیدی در حل و فصل مناقشه بین مسکو و کی‌یف بر عهده گرفته است.

اردوغان که در کنفرانس سالانه سفرای ترکیه در آنکارا صحبت می‌کرد، گفت: همانطور که می دانید، موقعیت و نقش ما در درگیری در اوکراین مورد قدردانی تمام جهان قرار گرفته است. ترکیه از همان روز اول با نگرش متعادل و منصفانه خود نقش یک کشور کلیدی در حل این بحران را بر عهده گرفته و تمام تلاش خود را در این راستا انجام داده است.

رهبر ترکیه همچنین در بخشی از سخنان خود گفت که این بحران نشان داده که آنکارا به یک بازیگر مهم در صحنه جهانی تبدیل شده که اثر خود را در روابط بین‌الملل به جا گذاشته است.

 ترکیه به تلاش خود برای تمدید توافق غلات ادامه خواهد داد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شب گذشته در کنفرانس سالانه سفرای ترکیه در آنکارا تاکید کرد که این کشور به تلاش برای تمدید توافقنامه صادرات غلات ادامه خواهد داد. این سیاستمدار گفت: «ما به تماس‌ها برای از سرگیری و گسترش ابتکار کریدور غلات که در تاریخ 17 جولای به حالت تعلیق درآمده است، ادامه می دهیم.»

اردوغان در پایان گفت: آنکارا بر این موضع گیری تکیه دارد که حل این مشکل منوط به تحقق وعده های کشورهای غربی به روسیه است.

در همان روز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، مدعی شد که واشنگتن هر کاری که ممکن بود انجام داده است تا روسیه بتواند دوباره به توافق غلات بپیوندد. او گفت که راه حل معامله غلات «مسئله امتیازدهی نیست».

پیش از این، رهبر ترکیه ابراز امیدواری کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ماه آگوست به این جمهوری سفر کند. به گفته وی، یکی از موضوعات مذاکرات آتی، سرنوشت توافق غلات خواهد بود.

پیش از این گزارش شد که اردوغان در جریان گفتگوهای برنامه ریزی شده برای ماه آگوست خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، قصد دارد  پیشنهاد از سرگیری مذاکرات صلح در مورد اوکراین را برای برقراری آتش بس به رهبر روسیه بدهد.

اوکراین از رهبران جهان خواست تا ورود ورزشکاران روسیه را ممنوع کنند

کمیته ورزش و جوانان پارلمان اعلای اوکراین بر لزوم تصویب پیش‌نویس درخواستی برای رهبران و پارلمان‌های کشورهای خارجی با پیشنهاد ممنوع کردن ورود ورزشکاران و هیئت‌های روسی و بلاروسی تاکید کرد.

این کمیته روز سه شنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: «تدوین و تصویب چنین قطعنامه‌ای به دلیل پیشنهادات کمیته بین‌المللی المپیک در خصوص پذیرش احتمالی ورزشکاران روسیه و بلاروس در مسابقات ورزشی بین‌المللی تحت پرچم بی‌طرف، از جمله بازی‌های المپیک است».

به گفته نمایندگان پارلمان اوکراین، تصمیم در مورد امکان حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس برای رقابت با پرچم بی طرف اشتباه است.

به عنوان بخشی از این پروژه، پارلمان اعلای اوکراین از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و همه افراد مسئول می خواهد که از ورود ورزشکاران روسی و بلاروسی به خاک خود جلوگیری کنند.

هشدار رهبر صربستان به اوکراین درباره عواقب به رسمیت شناختن استقلال کوزوو

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه آنا برنابیچ، نخست وزیر جمهوری این کشور اعلام کرد که اگر اوکراین استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد ممکن است همه چیز را از دست بدهد.

به گفته رهبر صربستان، اگر کی‌یف استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد، دیگر نمی‌تواند به قوانین بین‌المللی مراجعه کند. ووچیچ بدین ترتیب به سخنان رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان اعلای اوکراین، الکساندر مرژکو، که گفته بود امکان به رسمیت شناختن کوزوو در کی‌یف مورد بحث قرار گرفته، واکنش نشان داد. وی افزود: «تصور کنید اگر روزی اوکراین استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد. این کشور در عرض یک روز تمام آنچه را که بدست آورده است را از دست خواهد داد -  سطح اعتماد سیاسی را. کی‌یف یک روزه می تواندآن را از دست بدهد.»

ووچیچ ابراز عقیده کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین جرات چنین اقدامی را نخواهد داشت.

گفتگوی تلفنی پوتین با رامافوسا رئیس جمهور آفریقای جنوبی   

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین گزارش داد که روز سه شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی گفتگوی تلفنی داشت. رهبران دو کشور تمایل خود را برای همکاری بیشتر از جمله آماده سازی برای نشست آتی بریکس در ژوهانسبورگ ابراز کردند. روسای جمهور همچنین در خصوص همکاری های دو کشور با تاکید بر تقویت روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری گفتگو کردند.

رامافوسا در این مذاکرات، نتایج نشست روسیه و آفریقا که در سن پترزبورگ برگزار شد را مثبت ارزیابی کرد. وی ابراز عقیده کرد که این امر به تقویت بیشتر همکاری بین کشورها کمک زیادی خواهد کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1193197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =