قیمت غذای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد/ احداث ۲۰۰ هزار واحد خوابگاهی برای حمایت از زوج‌های دانشجو

«آخرین وضعیت صنعتی شدن آشپزخانه‌ دانشگاه‌ها، هشدار دانشگاه خواجه نصیر در مورد کلاهبرداری پیامکی و اعتراض به سدسازی غیراصولی در افغانستان» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اعلام قیمت غذای دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعتراض به روند تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند. 

بیشتر بخوانید:

برپایی ۱۰ هزار موکب سیار در ایام اربعین/ آیین‌نامه سرآمدان آموزش در حوزه دانشجویی تا پایان مردادماه ابلاغ می‌شود

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «رایگان بودن مترو و اتوبوس برای دانشجویان در مهرماه، برگزاری همایش اربعین پژوهی در کربلا و نجف » اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ سوم مرداد ماه آورده است:

حوزه تشکل‌های دانشگاهی  

نامه بسیج دانشجویی به قالیباف؛ تشکیل وزارت بازرگانی مشکوک و خلاف قوانین است

دفاتر هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در نامه‌ای خطاب به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به روند تصویب لایحه دولت در باره تشکیل وزارت بازرگانی اعتراض کردند. 

در بخشی از این نامه آمده است: همانطور که مستحضرید کلیات گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته و با ۵۴ آرای موافق حضار تصویب شد. اما اعمال نصاب رأی‌گیری اکثریت مطلق برای تصویب این لایحه برخلاف قانون «آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» بوده و باید نصاب اکثریت دو سوم نمایندگان حاضر برای تصویب آن مدنظر قرار می‌گرفت. 

در این نامه تصریح شده است: تشکیل یک وزارت‌خانه جدید، به دلیل افزودن پست وزارت، ساختار حوزه وزارتی، معاونین وزیر، مسئولین استانی و شهرستانی و نیاز به تخصیص ساختمان و امکانات در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها باعث افزایش سطوح مدیریت، افزایش پست‌های سازمانی و افزایش حجم و ساختار دولت می‌شود که مغایر با نص صریح بند الف ماده ۲۸ قانون «برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» است؛ بنابراین نیاز به اکثریت دوسوم آرا نمایندگان حاضر برای تصویب کلیات این لایحه بوده است و اکتفا به اکثریت مطلق (نصف + ۱) برای تصویب آن برخلاف قانون «آیین نامه داخلی مجلس» است.

همایش اربعین پژوهی توسط سازمان بسیج اساتید در کربلا برگزار می‌شود

محمد مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید از برگزاری همایش اربعین پژوهشی در شهرهای کربلا و نجف خبر داد. وی ادامه داد که استادانی که در حوزه اربعین پژوهی فعالیت داشته‌اند، در این هماش شرکت خواهد کرد. 

مردانی با بیان اینکه استادان بسیجی تحت نظارت دانشگاه‌ها به مراسم راهپیمایی اربعین اعزام خواهند شد، اظهار کرد: تقریبا تمامی دانشگاه‌ها کاروان اعزامی دارند. سازمان بسیج اساتید نیز آمادگی لازم برای همکاری و فراهم کردن شرایط  حضور استادان در این مراسم را دارد. 

وضعیت فعلی سیستان، مسئله دست چندم کشور نیست

اتحادیه دفتر اتحادیه تحکیم وحدت درباره حقابه هیرمند به حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نامه‌ای نوشت.

در بخشی از این نامه آمده است: مسئله حقابه هیرمند معضلی دیرینه میان ایران و افغانستان محسوب می‌شود که در طی سالیان گذشته همواره مورد غفلت مسئولان امر واقع شده است.

در این نامه تصریح شده است: وضعیت فعلی سیستان که بی‌آبی رقم‌زننده آن بوده، به هیچ عنوان قابل اغماض و یا مسئله دست چندم کشور نیست. در این روزها که اعتراضی شریف در پی مطالبه بدیهی‌ترین نیاز بشری شکل گرفته اگر به این جنس مطالبات مردم پاسخ داده نشده و دولت مردمی شما در صدد رفع فوری مشکلات سیستان نباشد، مجدد به اذهان عمومی این مخابره خواهد شد که صدای اعتراض تنها وقتی شنیده می‌شود که به اغتشاش تبدیل شود.

حوزه صنفی_دانشجویی 

مترو و اتوبوس برای دانشجویان در مهرماه رایگان است

مهدی گلشنی مدیرکل حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از رایگان شدن وسایل حمل و نقل برای دانش‌آموزان و دانشجویان خبر داد. 

علاوه بر این خبر، وی مطرح کرد که در مراکز دانشگاهی درصدد هستیم ۱۰ روز تدریس اولیه مجازی شود و به طور کلی در تلاش هستیم که ساعت شروع آن‌ها هم از ۸ به ۸ و نیم تغییر پیدا کند البته این موضوع با موافقت وزارت علوم انجام خواهد شد.

احداث ۲۰۰هزار واحد خوابگاهی برای حمایت از زوج‌های دانشجو

معاونت اداری مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گزارشی اعلام کرد: این وزارتخانه برای حمایت از زوج‌های جوان دانشگاهی و در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با هدف حمایت از نخبگان متأهل، تفاهم نامه احداث هزاران واحد خوابگاه متأهلین در دانشگاه‌ها را به امضا رساند.

گفتنی است که بر اساس این تفاهم نامه ۲۰۰ هزار واحد خوابگاه متأهلین در اراضی دانشگاه‌ها احداث خواهد شد.

قیمت غذای دانشجویان علوم پزشکی در سال تحصیلی جدید تغییر نمی‌کند

احمد بنار مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بحث تغذیه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی جدید، برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم. آئین نامه جدید تغذیه به زودی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود که در این آئین نامه شرایط تغذیه و قوانین و مقررات تغذیه تشریح شده است.

همچنین وی بیان کرد که در آئین نامه تغذیه هم تاکید شده است که افزایش قیمت مطرح نیست و قصد نداریم که قیمت غذای دانشجویی افزایش یابد. قیمت ژتون همانند سال گذشته برای سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام در مجموع ۱۲ هزار تومان است.

آخرین وضعیت صنعتی شدن آشپزخانه‌ دانشگاه‌ها

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال حاضر اغلب آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها صنعتی شده‌اند. چند دانشگاه باقی مانده‌اند که تغییرات لازم در حوزه صنعتی شدن را انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه امسال بودجه آشپزخانه‌ دانشگاه‌ها را صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم پرداخت نمی‌کند، اظهار کرد: قرار شده است که سازمان برنامه و بودجه به صورت مستقیم این بودجه را تامین و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد. سپس روسای دانشگاه‌ها بودجه را به آشپزخانه تخصیص می‌دهند. 

هشدار دانشگاه خواجه نصیر در مورد کلاهبرداری پیامکی

دانشگاه خواجه نصیر اعلام کرد؛ با توجه به ارسال پیامک‌های مشکوک با نام دانشگاه خواجه نصیر مبنی بر «آموزش مهارتهای کاربردی پیش از ورود به دانشگاه»، به اطلاع می‌رساند؛ پیامک‌های فوق از نظر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی فاقد هرگونه اعتبار بوده و به هیچوجه مورد تأیید دانشگاه نیست.

قابل ذکر است حق پیگیری حقوقی برای این دانشگاه محفوظ بوده و دانشگاه از طریق سیستم قضایی و پلیس فتا ارسال این پیامک‌ها را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =