آخرین تحولات اوکراین| انهدام ۱۳ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه

وزارت دفاع روسیه صبح امروز گزارش داد که تلاش دوباره ارتش اوکراین برای حملات تروریستی توسط هواپیماهای بدون سرنشین به اهدافی در مناطق کالوگا، مسکو و همچنین بندر سواستوپل جلوگیری شده است. در این عملیات 13 پهپاد دشمن منهدم شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، شبکه تلویزیونی "سی.ان.ان" آمریکا با اشاره به سخنان مقامات اوکراینی، گزارش داد که کی‌یف نخستین گزارش خود در مورد چگونگی استفاده از مهمات خوشه‌ای ارائه شده از سوی ایالات متحده را به پنتاگون تحویل داده است. 

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| کی‌یف از رهبران جهان خواست تا ورود ورزشکاران روسیه را ممنوع کنند

به گفته یکی از مقامات کی‌یف، این گزارش حاوی اطلاعاتی درباره تعداد گلوله‌های خوشه‌ای استفاده شده و داده‌هایی درباره اهداف مورد اصابت با استفاده از این مهمات است. او از ارقام مشخص که ظاهراً در این سند آمده، نامی نبرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در اوایل ماه جولای بود که در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان اعتراف کرد که ایالات متحده تصمیم به انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین به دلیل کمبود گلوله‌های معمولی گرفته است. این در حالی است که در اواسط جولای، ژنرال داگلاس سیمز، رئیس بخش عملیات ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، فاش کرد که کی‌یف از مدتها قبل چنین مهماتی را از واشنگتن دریافت کرده است.

در شرایطی که واکنش جامعه جهانی به این تصمیم واشنگتن منفی بود، وزارت دفاع آمریکا از اوکراین خواست تا گزارش‌های دقیقی را ارائه دهد که اطمینان حاصل شود کی‌یف خطرات استفاده از چنین گلوله‌هایی را برای مردم غیرنظامی در مناطق درگیری به حداقل رسانده است. طرف اوکراینی می بایست به ویژه گزارش دهد که این مهمات در شهرها و در مناطقی که ساختمان‌های متراکم  وجود دارد استفاده نخواهد شد.

با وجود این وعده ها، شب گذشته، چهارشنبه، دفتر نمایندگی دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی مسائل مربوط به جنایات جنگی اوکراین (JCCC) گزارش داد که نیروهای نظامی اوکراینی در مدت نیم ساعت،  در بازه زمانی 18:25 تا 19:45 شب، 25 مهمات خوشه‌ای را به سمت شهرهای دونتسک، یاسینوواتا و ماکیوفکا شلیک کردند. 

این دفتر همچنین گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین 17 گلوله 155 میلی متری مطابق با استانداردهای ناتو را به سمت مناطق مختلف مسکونی دونتسک شلیک کردند. به نوبه خود، شهردار دونتسک، از کشته شدن چهار غیرنظامی، از جمله یک دختر 4 ساله، در نتیجه حملات روز گذشته  به مناطق مختلف این شهر خبر داد.

نیروهای نظامی اوکراینی به طور روزانه به مناطق مسکونی مختلف در سرزمین‌های دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق زاپروژیه و خرسون حمله می‌کنند.

گلوله‌های خوشه‌ای حاوی صدها مهمات منفرد هستند و هنگامی که نوار کاست گلوله در هوا منفجر می شود، هر یک از آنها در فضایی به وسعت ده‌ها متر مربع پراکنده می شود. برخی از آنها فورا منفجر نشده و در روی زمین می‌مانند و حتی ممکن است مدت‌ها پس از پایان درگیری تهدیدی برای غیرنظامیان باشد. کنوانسیون مربوط به مهمات خوشه‌ای که در سال 2008 به تصویب رسید، استفاده از این نوع سلاح را ممنوع کرده است. تا به امروز، 111 کشور به این سند ملحق شده‌اند.  12 کشور دیگر هم آن را امضا کرده، ولی هنوز این سند را تصویب نکرده‌اند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و سی و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وزارت دفاع روسیه از انهدام 13 پهپاد اوکراینی در منطقه مسکو، کالوگا و سواستوپل خبر داد

وزارت دفاع روسیه صبح امروز گزارش داد که در طول شب گذشته (10 آگوست)، از تلاش دوباره ارتش اوکراین برای حملات تروریستی توسط هواپیماهای بدون سرنشین به اهدافی در مناطق کالوگا،  مسکو و همچنین بندر سواستوپل جلوگیری شده است.

طبق این گزارش، ابزارهای سیستم دفاع هوایی و جنگ الکترونیکی تلاش کی‌یف برای حمله مجدد با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در جهت گیری مناطق مسکو، کالوگا و سواستوپل را متوقف کردند. در این عملیات 13 پهپاد دشمن منهدم و سرکوب شد.

این وزارتخانه یادآور شد که دو هواپیمای بدون سرنشین که در جهت مسکو در حال پرواز بودند، توسط سیستم پدافند هوایی در آسمان منطقه کالوگا و  در حومه پایتخت در منطقه مسکو منهدم شدند. علاوه بر این، در نزدیکی شهر سواستوپل نیز  2 پهپاد مورد اصابت سامانه های پدافند هوایی در حال انجام وظیفه قرار گرفتند، 9 پهپاد دیگر توسط ابزار جنگ الکترونیک سرکوب شدند و در حالی که به هدف نرسیده بودند، در آبهای دریای سیاه سقوط کردند. 

این وزارتخانه تاکید کرد که در نتیجه حملات تروریستی خنثی شده، هیچ تلفات جانی یا خسارتی وجود نداشت. بامداد امروز، سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو از انهدام دو پهپاد تهاجمی در حال پرواز به سمت پایتخت توسط نیروهای پدافند هوایی خبر داده بود.

سفارت روسیه: اظهارات واشنگتن درباره لزوم کمک به کی‌یف نشانه شکست استراتژی آنها است

سفارت روسیه در آمریکا صبح امروز، پنج شنبه در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی این نمایندگی منتشر شد، تاکید کرد که اظهارات مداوم مقامات دولتی ایالات متحده در مورد لزوم ادامه  کمک نظامی بیشتر به کی‌یف، علیرغم کاهش حمایت عمومی از این خط مشی، در واقع اعتراف به شکست استراتژی واشنگتن در قبال اوکراین است.

در بیانیه دفتر نمایندگی دیپلماتیک روسیه تاکید شده: «به بیانیه دیگری از سوی سخنگوی کاخ سفید در مورد لزوم کمک بیشتر به اوکراین، علیرغم کاهش محسوس حمایت عمومی از چنین سیاستی، توجه شده است. اصرار دولت جو بایدن بر لزوم کمک به کی‌یف از همه راه های ممکن، و بالاتر از همه از طریق تدارک تسلیحاتی جدید، چیزی جز به رسمیت شناختن شکست استراتژی خود در قبال بحران اوکراین توسط واشنگتن نیست. با این وجود، مقامات آمریکایی همچنان وانمود می کنند که "همه چیز مرتب است، اوضاع به نفع کی‌یف بوده و طبق برنامه پیش می‌رود.»

سفارت روسیه یادآور شد: این در حالی است که ناکامی‌ها در اجرای «ضد حمله» حتی در برخی رسانه‌های گروهی در ایالات متحده هم منتشر شده و هر روز که می گذرد، تحلیلگران بیشتری در خود ایالات متحده این واقعیت را تایید می کنند. 

در این بیانیه آمده است: «ما از کسانی که در واشنگتن در مورد بحران اوکراین تصمیم می‌گیرند می‌خواهیم به خود بیایند و در نهایت، بپذیرند که تمامی اقدامات قبلی تنها به تشدید درگیری و تلفات انسانی جدید به خاطر  توهم امکان پیروزی بر روسیه منجر می‌شود.»

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دولت واشنگتن کنگره آمریکا را تحت فشار قرار خواهد داد تا بدون توجه به افکار عمومی ایالات متحده، همچنان ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین را ادامه دهد.

او گفت: «در طول درگیری، "آمریکایی‌ها، هر دو حزب و هر دو مجلس کنگره، حمایت قوی" از اقدامات دولت برای ارائه کمک نظامی به اوکراین نشان داده اند و ما به تمرکز روی این خط مشی ادامه خواهیم داد.» کربی بدین ترتیب به سئوالی در مورد چشم انداز ادامه حمایت از اوکراین با توجه به نتایج نظرسنجی عمومی انجام شده توسط شبکه CNN پاسخ داد.

بر اساس داده‌های منتشر شده از این نظرسنجی، 55 درصد از شهروندان آمریکایی با ارائه کمک های مضاعف به کی‌یف توسط کنگره آمریکا مخالف هستند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که 51 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ایالات متحده قبلاً به اندازه کافی به اوکراین کمک کرده است.

افشای قصد بایدن برای درخواست بودجه بیشتر از کنگره برای کمک به اوکراین 

روزنامه "پولیتیکو" شب گذشته به نقل از دو منبع مطلع از زمان چنین درخواستی، گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، درخواستی برای ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین را در روز پنجشنبه 10 آگوست (به وقت آمریکا) علنی خواهد کرد.

این نشریه یادآور شد: درخواست از کنگره برای بودجه بیشتر برای اوکراین، نبرد شدید برای تامین بودجه دولت در مجلس نمایندگان کنگره را تشدید خواهد کرد. تعدادی از محافظه کاران عمیقاً در خصوص دادن حتی یک سنت بیشتر به کی‌یف بدون گزارش کامل از نحوه خرج شدن کمک های قبلی از سوی آمریکا تردید دارند.

طبق این اطلاعات، بودجه دولتی در تاریخ 30 سپتامبر به پایان خواهد رسید و مجلس نمایندگان و سنای آمریکا انتظار دارند که بودجه لازم برای کمک به اوکراین، در کنار دیگر درخواستهای مالی دولت، مورد تصویب قرار بگیرد.

وزارت خارجه روسیه شروط لازم برای ازسرگیری توافق غلات را نام برد

 میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس که صبح امروز منتشر شده، اعلام کرد که احیای توافقنامه صادرات غلات تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شروط سیستمی تعیین شده توسط طرف روسی محقق شوند و تنها در صورتی که توافق با اهداف بشردوستانه اعلام شده مطابقت داشته باشد، مسکو به همکاری در این چارچوب باز خواهد گشت.

گالوزین گفت: «موضع گیری ما در این خصوص از قبل بر همه مشخص است، بدین ترتیب که ابتدا باید مشکلات سیستمی حل و فصل شود: یعنی اتصال مجدد بانک کشاوری روسیه به سوئیفت، از سرگیری تامین قطعات یدکی، فراهم شدن اقدامات لجستیک حمل و نقل و بیمه و بازگرداندن دسترسی شرکت های روسی به دارایی های خارجی خود. ضمن اینکه خط لوله آمونیاک تولیاتی-اودسا Togliatti-Odessa ، متأسفانه دیگر مورد بحث نیست.»

دیپلمات روس: کی‌یف برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران باید حملات تروریستی خود را متوقف کند

میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری تاس بیان کرد که حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع در اوکراین تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که کی‌یف درگیری‌های نظامی و حملات تروریستی خود را متوقف کند. 

این دیپلمات گفت: «ما به نوبه خود به موضع اصولی خود در این زمینه را ادامه می دهیم مبتنی بر اینکه که حل و فصل جامع، پایدار و عادلانه تنها در صورتی امکان پذیر است که مقامات کی‌یف خصومت‌ها و حملات تروریستی را متوقف کند و حامیان غربی آنها نیز از پمپاژ سلاح به نیروهای مسلح اوکراین دست بردارند.» 

به گفته گالوزین، برای حل و فصل بحران، پایه های اولیه حاکمیت اوکراین باید تایید شود که آنها شامل اعلام وضعیت بی طرف، غیرمتعهد بودن و غیرهسته‌ای باقی ماندن این کشور است. وی افزود: «علاوه بر این، واقعیت‌های سرزمینی جدید باید به رسمیت شناخته شود، غیرنظامی‌ سازی و نازی‌ زدایی اوکراین، حقوق شهروندان روس زبان و اقلیت‌های ملی این کشور نیز باید مطابق با تعهدات حقوقی بین‌المللی تضمین شود».

 معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد، غرب و کی‌یف به طور فعال و مداوم در حال ترویج به اصطلاح "فرمول صلح" پیشنهاد شده توسط ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نوامبر 2022 در اجلاس سران G20 هستند، که در واقع، هیچ ربطی به یک راه حل مسالمت آمیز ندارد، بلکه مجموعه ای از اولتیماتوم‌ها به روسیه است که خواستار تسلیم شدن این کشور هستند که چنین برخوردی راه به جایی نخواهد داشت. 

کانادا تحریم‌هایی را علیه وزارت دفاع و نیروهای داخلی بلاروس اعمال کرد

دولت کانادا در رابطه با سومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس که با اعتراضات عمومی را به همراه داشت،  تحریم‌های بیشتری را علیه این کشور اعمال کرده است. این مسئله در بیانیه‌ای که شب گذشته، چهارشنبه، در وب سایت رسمی وزارت خارجه کانادا منتشر شده، مشخص شده است.

در تحریم‌های جدید، بر اساس قانون تدابیر ویژه اقتصادی برای 9 شخصیت حقیقی و هفت شخصیت حقوقی بلاروسی محدودیت اعمال شده است. از جمله افرادی که تحریم ها علیه آنها اعمال شده است، ایوان ایمونت، رئیس شرکت ملی رادیو و تلویزیون دولتی بلاروس است.

در این گزارش آمده است: «تحریم اعلام شده امروز همچنین وزارت دفاع بلاروس، نیروهای داخلی وزارت امور داخلی بلاروس و همچنین تعدادی از شرکت‌های تولیدی در زمینه فناوری‌های نظامی را هدف قرار می‌دهد».

همچنین یادآوری شده که وزارت دفاع بلاروس به دلیل «نقض فاحش صلح و امنیت بین المللی» و نیروهای وزارت امور داخلی به دلیل «نقض حقوق بشر» به فهرست تحریم‌های کانادا اضافه شده است.

تا به امروز، دولت کانادا 13 دور محدودیت‌های شدیدی را علیه بلاروس اعلام کرده که بر اساس آنها 190 شخصیت حقیقی و 71 شخصیت حقوقی را هدف قرار داده است.

شورای امنیت ترکیه از مسکو و کی‌یف خواست پای میز مذاکره بنشینند

ترکیه از طرف‌های درگیر در مناقشه اوکراین می خواهد که بر سر میز مذاکره بنشینند و فوراً هر گونه درگیری نظامی را متوقف کنند. این درخواست در بیانیه شورای امنیت ملی ترکیه که نشست آن روز چهارشنبه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برگزار شد، بیان شده است.

در این بیانیه آمده است: «روند درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین و پیامدهای احتمالی آن برای منطقه در مراحل بعدی به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. ما بر این عقیده هستیم که تشدید تنش در منطقه دریای سیاه برای کسی جالب نخواهد بود. در این راستا، از همه طرف‌های درگیر خواسته شد که بر سر میز مذاکره بنشینند و فورا به [درگیری] پایان دهند.»

این بیانیه همچنین تاکید کرده که بازگشت به توافق غلات "از پیامدهای منفی احتمالی برای کشورهای نیازمند جلوگیری می کند و به ثبات غذایی در جهان کمک خواهد کرد."

پیش از این، مشخص شد که رئیس جمهوری ترکیه در جریان مذاکراتی که قرار است در ماه آگوست با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه برگزار شود، قصد دارد پیشنهاد از سرگیری مذاکرات صلح درباره اوکراین با هدف برقراری آتش بس را مطرح کند.

هشدار سیاستمدار فرانسوی درباره خطر مزدورانی که در اوکراین می‌جنگند 

فردریک ماتیو، نماینده پارلمان فرانسه در سخنانی خطاب به جرالد دارمادن، وزیر کشور فرانسه هشدار داد که بازگشت مزدوران تندوری راستگرای افراطی از اوکراین که تجربه نظامی در طول جنگ به دست آورده‌اند، امنیت داخلی خود فرانسه را مورد تهدید قرار خواهد داد. این سیاستمدار پرسید که دولت چه اقداماتی برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از بازگشت این قبیل افراد به فرانسه انجام داده است؟

ماتیو به وزیر کشور فرانسه درباره خطر حضور مزدوران فرانسوی در لژیون بین المللی اوکراین که توسط ولادیمیر زلنسکی ایجاد شده است، هشدار داد. وی یادآور شد: «واقعیت این است که در میان 400 فرانسوی که از آغاز درگیری نظامی عازم اوکراین شده‌اند، حدود صد نفر وجود دارد که بیشتر آنها به وضوح خود را بخشی از جنبش راستگرای افراطی معرفی می‌کنند.»

وی با اشاره به اینکه در میان تندرویان فرانسوی که در اوکراین می‌جنگند، هم افراد غیرنظامی و هم سربازان سابق ارتش فرانسه وجود دارند، افزود: برخی از این افراد بی شرمانه پرچم‌ها و خالکوبی‌های خود با نمادهای نئونازیسم را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده و  مشارکت خود را در این درگیری با "مبارزه برای تمدن اروپایی، برتری سفید پوستان و مبارزه با "نژاد آسیایی" توجیه می کنند که این تمایلات بسیار خطرناک هستند.

دایان سایر، نامزد مستقل مجلس سنای ایالات متحده از ایالت نیویورک، شب گذشته، چهارشنبه، ابراز عقیده کرد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یک سازمان "مرده" است که باید پس از اتحاد جمهوری دموکراتیک آلمان و آلمان فدرال در سال 1990 منحل می‌شد.

این سیاستمدار آمریکایی گفت: حتی در داخل ناتو بسیاری از مخالفان (با سیاست این بلوک) وجود دارند. این سازمان دیگر به یک فسیل تبدیل شده است.

به عقیده سایر، آینده پیمان آتلانتیک شمالی به این بستگی دارد که برخی از کشورهای اروپایی که به نفع واشنگتن و لندن و به ضرر اقتصاد خود عمل می‌کنند، تا چه زمانی بخواهند "به این وضع ادامه و به نفع آمریکا بازی را ادامه دهند."

در اواسط ماه جولای نیز، جفری یانگ، سیاستمدار آمریکایی گفت که انحلال کامل ناتو بهترین گزینه برای حل بحران اوکراین خواهد بود و بدین ترتیب، مشکلات همه رفع خواهد شد. وی به سخنان جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا مبنی بر وجود حدود 80 هزار نیروی آمریکایی در اروپا به دلیل آگاهی از تغییرات "محیط امنیتی" در منطقه اشاره و این نظریه را مطرح کرده بود.

پیش از آن نیز در اوایل ماه جولای نیز، روزنامه چینی "گلوبال تایمز" پیشنهاد داد که ناتو به دلیل اقدامات ایالات متحده با هدف دامن زدن به درگیری نظامی در اوکراین، به سازمان «راهزنان آتلانتیک شمالی» تغییر نام دهد. در این مقاله ذکر شده بود که ایالات متحده از کشورهای متحد خود در ناتو به عنوان دست نشانده و ابزاری برای اجرای سیاست خود استفاده می‌کند، زیرا آنها می توانند راه کم هزینه تری نسبت به حضور نظامی ارائه دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1193375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =