چگونه هوش مصنوعی مشاغل آموزش عالی را تغییر می‌دهد؟

پیشبینی می‌شود که با پیشرفت هوش مصنوعی مشاغل دانشگاهی دستخوش تغییر شوند. احتمالا اغلب مسئولیت‌ها و کارهای پیش‌پا افتاده به صورت خودکار انجام خواهند شد که به معنای تجدید نظر در طبقه‌بندی مشاغل اداری، وظایف و مسئولیت‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هوش مصنوعی و پیامدهای آن برای آموزش عالی یکی از بحث‌های داغ محافل علمی است. گزارش‌های بسیاری به بیان دیدگاه‌های کارشناسان جهانی در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش عالی پرداخته‌اند؛ اما تجربه دانشجویان و استادان از ارتباط با هوش مصنوعی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این گزارش به بیان تجربه دانشگاهیان در استفاده از هوش مصنوعی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

توسعه هوش مصنوعی فرآیند «تصمیم‌گیری» را به چالش می‌کشد

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تجارب استادان، کارکنان و دانشجویان از تاثیرات هوش مصنوعی بسیار متفاوت بوده است. به طوری که چیزی که برای برخی افراد به بهبود فرایندهای کاری می‌انجامد، برای برخی دیگر یک چالش است.

سمپوزیوم کنسرسیوم تجربه دانشجویی در دانشگاه تحقیقاتی (SERU) 2023 اخیرا در دانشگاه کالیفرنیا برکلی برگزار شد. موضوع یکی از جلسات این سمپوزیوم، هوش مصنوعی و آینده تجربه دانشجویی بود. در این جلسه که با هنوز روسای دانشگاه‌های جهان برگزار شد، سوالات مختلفی مطرح شد از تغییر ماهیت مشاغل آموزش عالی گرفته تا نیاز به بازنگری رشته‌های دانشگاهی.

در این جلسه بر ضرورت آموزش تفکر انتقادی و تعامل با هوش مصنوعی به رهبران دانشگاهی تاکید شد.

هوش مصنوعی چیست؟

ChatGPT شناخته شده‌ترین هوش مصنوعی مورد استفاده در دانشگاه‌ها است. ابزاری که به درخواست‌های کاربران انسانی پاسخ می‌دهد و در پاسخ به آن درخواست خروجی متنی تولید می‌کند. سهولت استفاده از ChatGPT استادان را نگران کرده است.

پیشبینی می‌شود که با پیشرفت هوش مصنوعی مشاغل دانشگاهی دستخوش تغییر شوند. به همین دلیل، استادان و کارکنان باید برای تغییر شغل خود آماده باشند. احتمالا اغلب مسئولیت‌ها و کارهای پیش‌پا افتاده به صورت خودکار انجام خواهند شد که به معنای تجدید نظر در طبقه‌بندی مشاغل اداری، وظایف و مسئولیت‌ها خواهد بود.

به نظر می‌رسد روند جذب دانشجو هم با هوش مصنوعی تغییر خواهد کرد. به طوری که ربات‌های چت به مشاورانی برای دانشجویان در دسترسی به دوره‌ها، انتخاب رشته‌ و معرفی رشته‌های تحصیلی همچنین تغییراتی در ماهیت آموزش عالی و بازنگری رشته‌های دانشگاهی ایجاد خواهد شد.

محققان معتقدند که دانشجویان به تدریج در استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی پاسخ‌های علمی به حدی مهارت خواهند یافت که فقط برای درک عمیق‌تر به استادان مراجعه خواهند کرد. در نتیجه، تدریس و شیوه‌های آن دچار تغییرات اساسی خواهد شد.

استادان در همه رشته‌های تحصیلی باید نسبت به تغییراتی که هوش مصنوعی ایجاد خواهد کرد، آگاه بوده و به کمک تفکر انتقادی به پاسخ‌های مناسبی با دانشجویان برسند. چرا که تفکر انتقادی در مورد هوش مصنوعی باید به بخش اصلی تجربیات دانشجویان تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =