توسعه هوش مصنوعی فرآیند «تصمیم‌گیری» را به چالش می‌کشد/ ضرورت حکمرانی قانون و اخلاق در عصر هوش مصنوعی

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: برای جلوگیری از مخاطرات هوش مصنوعی لازم است که از راهکارهای مناسب برای کنترل و مدیریت آن با توسعه قوانین و مقررات مناسب برای استفاده از هوش مصنوعی، توسعه الگوریتم‌های اخلاقی و اصولی برای طراحی هوش مصنوعی، افزایش آگاهی و آموزش در مورد هوش مصنوعی به جامعه و ... استفاده شود.

بهروز معصومی؛ رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: هوش مصنوعی یکی از شاخه‌های جذاب در رشته کامپیوتر است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران علوم مختلف را جلب کرده است. باید توجه داشت که با توسعه هوش مصنوعی و استفاده از آن در محافل علمی، احتمال بروز مخاطرات مختلف می تواند افزایش یابد.  

سهم قابل توجه هوش مصنوعی در آینده تولیدات کشاورزی/ جامعه مهندسی کشاورزی ایران در حال پیر شدن است

وی ادامه داد: با توسعه هوش مصنوعی در کاربردهای مختلف، احتمال اینکه برخی از فرآیندهای تصمیم‌گیری به سامانه های هوشمند سپرده شود، بالا می‌رود. این کار باعث می‌شود که افراد کنترل کمتری را در مورد تصمیماتی که توسط هوش مصنوعی گرفته شده است، داشته باشند.

معصومی تصریح کرد: با توجه به توانایی هوش مصنوعی در انجام بسیاری از کارهای انسانی، این فناوری ممکن است باعث به وجود آمدن مشاغل جدید و همچنین از بین رفتن بسیاری از شغل های قبلی گردد.

وی اضافه کرد: با توسعه هوش مصنوعی، بسیاری از کارهای انجام شده توسط انسان‌ها، توسط ربات‌ها و هوش مصنوعی قابل انجام خواهد شد. این موضوع ممکن است منجر به افزایش بیکاری در زمینه‌های مختلف شود. باید توجه داشت که عدم صحیح به کارگیری هوش مصنوعی می‌تواند با بحران‌های اخلاقی مختلفی همراه باشد. هوش مصنوعی ممکن است به دلیل برنامه‌ریزی نادرست، تبعیض را در برابر اقوام و اقلیت‌ها ایجاد کند. 

عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بیان کرد: به کارگیری هوش مصنوعی ممکن است در نقض حریم خصوصی افراد و جمعیت‌ها باشد. هوش مصنوعی ممکن است تاثیرات جدید و غیرمنتظره‌ای بر روابط اجتماعی و فرهنگی داشته باشد لذا، توسعه هوش مصنوعی در صورت عدم رعایت اصول اخلاقی و قانونی، می تواند به مخاطره افتاده و برای جامعه و محافل علمی آسیب زا باشد. 

پیش از اینکه هوش مصنوعی برای ما قانون بگذارد باید برایش قانون بگذاریم

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت‌های روزافزون در حوزه هوش مصنوعی، احتمالاً در آینده انسان با کاربرد هوش مصنوعی در جنبه‌های مختلف زندگی بیشتر مواجه خواهد شد. آینده انسان در مواجهه با هوش مصنوعی می تواند هم مثبت و هم منفی دیده شود. 

معصومی اضافه کرد: از نقطه نظر مثبت هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کارآمد در کارهای روزمره و علمی استفاده می‌شود و به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند در حل مسائل پیچیده و بزرگ از جمله تغییرات آب و هوا، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، بحران‌های بهداشتی و پزشکی و ... مفید باشد.

وی ادامه داد: در دیدگاه منفی، هوش مصنوعی ممکن است به عنوان یک تهدید جدی برای انسان‌ها و جامعه شناخته شود. به عنوان مثال، هوش مصنوعی ممکن است به دلیل قدرت خود بر روی انسان‌ها، به کنترل انسان‌ها بپردازد و باعث تهدید برای حقوق بشری، زندگی خصوصی و ... شود. 

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی ممکن است به دلیل عدم کنترل و مدیریت مناسب، باعث بروز خطراتی مانند سلاح‌های هوشمند، بیکاری و ... شود. بنابراین، برای جلوگیری از دیدگاه منفی، لازم است که از راهکارهای مناسب برای کنترل و مدیریت هوش مصنوعی استفاده شود. به عنوان مثال، توسعه قوانین و مقررات مناسب برای استفاده از هوش مصنوعی، توسعه الگوریتم‌های اخلاقی و اصولی برای طراحی هوش مصنوعی، افزایش آگاهی و آموزش در مورد هوش مصنوعی به جامعه و ... می‌تواند موثر باشند.

وی اضافه کرد: توسعه هوش مصنوعی با چالش‌های متعدد علمی و اخلاقی روبه‌رو است که از جمله می توان به پردازش و تحلیل داده‌های حجیم و پیچیده، دقت و صحت در تصمیم‌گیری، حفظ حقوق و ارزشهای انسانی اشاره کرد. هوش مصنوعی برای عملکرد بهتر و دقیق‌تر، نیاز به داده‌های حجیم و کیفیت بالا دارد. تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده برای تولید مدل‌های هوشمند نیاز به الگوریتم‌های پیچیده و قدرتمند دارد. این الگوریتم‌ها باید قابلیت پردازش داده‌های بزرگ را داشته باشند.

معصومی تصریح کرد: تصمیم‌گیری هوشمند در هوش مصنوعی به معنای تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده و تحلیل شده است. این تصمیم‌گیری باید با دقت و صحت بالا انجام شود. همچنین برای جلوگیری از استفاده نامناسب از هوش مصنوعی، نیاز به تعیین اصول اخلاقی در توسعه و استفاده از آن داریم. هوش مصنوعی باید به گونه ای توسعه داده شود که حقوق و ارزش های انسانی را حفظ کند و به جامعه و افراد خدمت کند. 

چالش امنیت در هوش مصنوعی/هوش مصنوعی باید به گونه‌ای توسعه داده شود که حقوق و ارزش‌های انسانی را حفظ کند 

وی افزود: چالش دیگری که مهم است بحث امنیت در هوش مصنوعی است. هکرها و سایر افراد بدنام ممکن است از هوش مصنوعی برای حملات سایبری استفاده کنند. لذا نیاز به توسعه راهکارهای امنیتی برای حفظ امنیت هوش مصنوعی داریم. 

عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: مخاطرات هوش مصنوعی از نگاه علمی شامل توانایی های هوش مصنوعی در تصمیم گیری و پیش بینی نتایج، عدم قابلیت تفسیر زبان انسانی توسط هوش مصنوعی، احتمال وقوع خطا و عدم قابلیت پیش بینی آن، تأثیرات هوش مصنوعی بر روی اقتصاد و بازار کار و مسائل حریم خصوصی است.به طور کلی، مخاطرات هوش مصنوعی ازنگاه علمی نشان می دهد که توسعه و استفاده از هوش مصنوعی نیاز به رویکردهای مبتنی بر اخلاق، حفظ حقوق و ارزش های انسانی، امنیت و قوانین صحیح دارد.

وی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی یکی از حوزه های مهم و پر رونق در رشته کامپیوتر است. رشته هوش مصنوعی در علوم کامپیوتر به بررسی و تحلیل روش‌هایی که برای توسعه سامانه‌های هوشمند و خودکار استفاده می‌شوند، می‌پردازد. این حوزه شامل الگوریتم‌های یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی، پردازش زبان طبیعی، درک داده‌ها، رباتیک و سایر تکنولوژی‌های مرتبط است.

معصومی ادامه داد: هدف اصلی این حوزه، طراحی و توسعه سامانه‌های هوشمندی است که قادر به انجام وظایف پیچیده و خودکار هستند. رشته هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی از جمله بازاریابی، مهندسی پزشکی، کشاورزی، تحلیل داده های شبکه های اجتماعی، رباتیک، پردازش تصاویر، ربات های و خودروهای خودران و سایر حوزه‌های صنعتی و خدماتی کاربرد دارد. به همین دلیل، این حوزه به عنوان یکی از حوزه‌های مهم و پرطرفدار در رشته کامپیوتر شناخته می‌شود. 

وی اضافه کرد: هوش مصنوعی می‌تواند باعث دامن زدن به موجی از اطلاعات نادرست شود. این امر به دلیل این است که هوش مصنوعی تنها بر اساس داده‌هایی که به آن وارد می‌شود، عمل می‌کند و در صورت ورود داده‌های نادرست، خروجی‌های نادرستی را تولید خواهد کرد. بنابراین، لازم است که در طراحی و توسعه هوش مصنوعی، رعایت اصول اخلاقی و استفاده از داده‌های درست و قابل اعتماد صورت گیرد.  

عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در پایان سامانه‌های های خودران: از جمله خودروهای خودران و ربات های خودران و خودگردان، سیستم های تشخیص چهره: مانند سیستم های تشخیص چهره در دوربین های امنیتی، سیستم های ترجمه: مانند گوگل ترجمه که با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی عمل می کند، سیستم های پشتیبانی مشتریان: مانند چت بات ها که با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به سوالات مشتریان پاسخ می دهند، سیستم های پردازش زبان طبیعی: مانند سیستم های تحلیل متن و تشخیص احساسات در شبکه های اجتماعی، سیستم های توصیه دهنده: مانند سیستم های توصیه فیلم و موسیقی بر اساس سلیقه کاربران، سیستم‌های تشخیص بیماری: مانند سیستم های تشخیص بیماری های پوستی و سرطان و سیستم های پیش بینی: مانند سیستم های پیش بینی آب و هوا و بازار سهام را از خدمات پرکاربرد هوش مصنوعی در دنیا برشمرد.  

انتهای پیام/   

کد خبر: 1193200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =