زد و بند برخی پزشکان و داروخانه‌ها / از توافق با شرکت‌های دارویی تا تجویز بی‌رویه + فیلم

برخی پزشکان توافقات نانوشته‌ای با برخی داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی دارند و در ازای تجویز برخی داروهای خاص یا تجویز بی‌رویه دارو درصدی از داروخانه یا شرکت دارویی می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، منشی کارت ویزیتی به مراجعان می‌دهد و تاکید می‌کند که نسخه‌ها را از این داروخانه تهیه کنید و این بارها تکرار می‌شود، انگار قانون نانوشته‌ای میان پزشک و داروخانه وجود دارد و البته این موضوع تنها به هدایت بیمار به یک داروخانه خاص محدود نمی‌شود و گاهی پزشک تاکید دارد که نوع خاصی از دارو تهیه شود. این موضوع در مورد پزشکان پوست و مو و زیبایی بیشتر به چشم می‌خورد و به واسطه اینکه بسیاری از اقلام محافظت از پوست و زیبایی تحت پوشش بیمه نیستند، دست پزشک هم برای تجویز بی‌رویه باز است و مراجعان هم تصور می‌کنند که هرچه نسخه گران‌تر باشد نتیجه‌ بهتری می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

بازداشت شبکه‌ بهاییِ اخلالگر در موضوع دارو

تجویز بی‌رویه دارو در ایران

یونس پناهی معاون تحقیقات وزارت بهداشت هم در این باره گفته که در ایران، تجویز و مصرف بی‌رویه دارو داریم و این موضوع، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه هرچه تعداد داروی مصرفی بیمار بیشتر باشد، ممکن است که عوارض بیشتر و تداخل دارویی بیشتر برای بیمار ایجاد کند.

به گفته پناهی در دنیا میانگین تعداد اقلام دارویی موجود در یک نسخه کمتر از ۲ قلم است اما در ایران به طور متوسط در هر نسخه سه تا ۶ قلم دارو تجویز می شود.

دلیل تجویزهای بی‌رویه چیست؟

یک پزشک که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در این باره گفت: برای تجویز دارو راهنمای بالینی وجود دارد اما تجویز دارو در ایران بیش از حد معمول است. تجویزها طبق راهنمای بالینی تهیه شده توسط وزارت بهداشت انجام نمی‌شود و البته این پروتکل‌ها هم ناقص هستند. بخشی از مشکل ناشی از کم‌کاری بیمه‌ها است؛ بیمه‌ها می‌توانند پروتکل‌ها را روی سامانه بارگذاری کنند تا پزشک مجاز به تجویز خارج از محدوده نباشد.

وی افزود: علاوه بر این برخی پزشکان هم هستند که اطلاعاتشان را بروز نمی‌کنند. ذکر این نکته هم ضروری است که تقاضا از سوی مردم هم زیاد است و در نگاه برخی از مردم پزشکی که داروی زیاد تجویز نکند، سواد کافی ندارد. ما نیاز داریم که در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم.

زد و بند با داروخانه‌ها

این پزشک با اشاره به پشت پرده ارتباط پزشکان و داروخانه‌ها گفت: برخی پزشکان هم زد و بندهایی با داروخانه‌ها دارند و در ازای نوشتن نسخه درصدی از داروخانه می‌گیرند. نحوه زد و بندها به این صورت است که یک شرکت دارویی اقدام به واردات برند خاصی می‌کند که نمونه مشابه داخلی دارد و تحت پوشش بیمه است اما نمونه خارجی هزینه بالاتری داشته و بیمه نیست و در ازای هر نسخه‌ای که پزشک نمونه خارجی این دارو را درخواست کند، درصدی دریافت می‌کند.

سفرهای خارج از کشور در ازای نوشتن نسخه

در حالی که در همه جای دنیا مرسوم است برای شرکت در کنگره‌ها و نمایشگاه‌های علمی دستاوردهای دارویی و تجهیزات پزشکی، پزشکان شرکت‌کننده خودشان هزینه‌های سفرشان را پرداخت می‌کنند، در ایران این امر به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و دفاتر نمایندگی کمپانی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی در کشورمان تمامی هزینه‌های پزشکانی را که می‌خواهند در این کنگره‌های بین‌المللی شرکت کنند، پرداخت می‌کنند؛ هزینه‌ای که با تجویز داروها و استفاده از تجهیزات پزشکی با برندهای خاص جبران می‌شود.

این پزشک در این باره گفت:  در گذشته سفرهای خارجی برای پزشک درنظر می‌گرفتند اما امروز به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها سفر حذف شده و شرکت‌های داروسازی به پرداخت‌های مالی رو آورده‌اند. گاهی بیمار با مصرف مثلا یک کرم تولید داخل هم بهبود پیدا می‌کند اما برخی پزشکان پوست و مو نسخه خارجی را تجویز می‌کنند تا سود بیشتری ببرند.

دستگیری شبکه‌ای از اخلال‌گران حوزه دارو

چندی پیش هم وزارت اطلاعات از دستگیری شبکه‌ای از اخلال‌گران حوزه دارو خبر داد. براساس گزارش وزارت اطلاعات یکی از خانواده‌های بهایی در شهر تهران با تملک آشکار و پنهانِ ۲۰ داروخانه و ۳ شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی و انبارهای متعددِ غیرمجاز به ارتکاب انواع تخلفات و جرایم از قبیل قاچاق و احتکار دارو، تقلب در داروهای مسافرتی، پولشویی با شیوه‌های بسیار پیچیده و چند لایه و فرار مالیاتی پرداخته بود.

تبانی با معدودی از پزشکانِ متخلف، برای تجویز داروهای مورد نظرِ باند یا داروی بیش از حد نیاز بیماران یا الزام بیمار به تهیه دارو از داروخانه‌های خاص، از انواع دیگر تخلفاتی بود که کشف شد و در مصادیقِ یافت شده، ماهیانه ارقام نجومی به پزشکانِ متخلف می‌پرداختند.

در ادامه‌ تحقیقات، علاوه بر موارد مزبور، تعداد ۲۰ انبار مخفی متعلق به این خانواده حاوی داروهای قاچاق و احتکار شده و سایر اقلام بهداشتی و آرایشی نیز شناسایی شد. در نهایت تعداد ۹ نفر از عوامل اصلی با حکم مرجع محترم قضایی بازداشت و ۴۰ باب داروخانه و انبار توقیف شد.

به گزارش ایسکانیوز، براساس اعلام وزارت بهداشت مردم می‌توانند تخلفاتی را که مشاهده می‌کنند از طریق سامانه‌های تلفنی رسیدگی به شکایات مردم ۱۶۹۰ و ۱۴۹۰وزارت بهداشت و سامانه ۱۳۵ دریافت شکایات تعزیرات حکومتی اعلام کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1194741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =