دانشگاه‌های چین در رتبه‌بندی ARWU از آمریکا جلو زدند

۱۰ جایگاه برتر رتبه‌بندی ARWU سال ۲۰۲۳ در سیطره دانشگاه‌های آمریکایی است؛ اما برای اولین بار تعداد دانشگاه‌های چینی فهرست هزار دانشگاه برتر از آمریکا بیشتر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های چین در رتبه‌بندی هزار دانشگاه برتر از دانشگاه‌های آمریکا پیشی‌ گرفتند. ۱۰ جایگاه برتر رتبه‌بندی ARWU سال ۲۰۲۳ در سیطره دانشگاه‌های آمریکایی است؛ اما برای اولین بار تعداد دانشگاه‌های چینی فهرست هزار دانشگاه برتر از آمریکا بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

حضور ۴۴۰ مؤسسه ایرانی در سیاهه برترین‌های وبومتریکس

با این حال، دانشگاه‌های آمریکایی بیشترین تعداد دانشگاه‌ را در ۱۰۰ رتبه برتر این فهرست دارند. پس از آن، چین با ۱۰ دانشگاه، انگلستان هشت دانشگاه، استرالیا هفت دانشگاه، کانادا پنج دانشگاه، آلمان و سوئیس هر کدام با چهار دانشگاه قرار گرفته‌اند.

دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) سه دانشگاه برتر رتبه‌بندی ARWU در سال ۲۰۲۳ هستند. در ۲۱ سال گذشته، همیشه دانشگاه هاروارد رتبه اول بوده است.

بررسی تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی ARWU نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر چین است. به طوری که ۱۹۱ دانشگاه چینی در بین هزار دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند، در حالیکه ۱۸۷ موسسه از آمریکا در بین هزار دانشگاه برتر بودند.

دانشگاه تسینگ‌هوا با رتبه ۲۲ بهترین دانشگاه چینی است. پس از آن دانشگاه پکن با رتبه ۲۹ (در مقایسه با سال گذشته که ۳۴ بود) و دانشگاه ژجیانگ با رتبه ۳۳ (رتبه ۳۶ سال ۲۰۲۲) قرار گرفته است.

دانشگاه ژاپن با رتبه ۲۷ دومین دانشگاه برتر آسیا بود؛ اما این دانشگاه سال گذشته رتبه ۲۴ جهان را داشت.

چین در رتبه‌بندی ARWU پس از آمریکا، در همه بخش‌ها در رتبه دوم قرار گرفت. به طوری که در بین ۱۰۰ موسسه برتر (۱۱ موسسه از چین)، در بین ۵۰۰ موسسه برتر (۹۸ موسسه از چین) و در بین هزار موسسه (۲۱۴ موسسه متعلق به چین بودند.

همچنین همه موسسات چینی در رتبه‌بندی خود پیشرفت‌هایی داشتند، به استثنای دانشگاه علم و فناوری چین که رتبه‌اش از ۶۲ به ۶۴ کاهش یافت.

گفتنی است، رتبه‌بندی ARWU دارای ۶ شاخص است که اغلب آن‌ها پژوهشی‌اند. این شاخص‌ها شامل تعداد فارغ‌التحصیلان و استادان برنده جوایز نوبل و مدال‌های فیلدز (۲ شاخص جداگانه)، تعداد مقالات منتشر شده در نیچر و ساینس، تعداد محققان پراستناد و مقالات نمایه شده درScience Citation Index-Expanded و Social Science Citation Index  در تقویم سال گذشته است.

رتبه‌بندی ARWU بهترین نظام رتبه‌بندی دانشگاه برای تعیین محل خدمت استعدادهای علمی (مخصوصا در رشته‌های STEM) است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =