گلایه از فقدان آمار شفاف در زمینه تعداد پزشکان کشور/ مهاجرت کادر درمان در سامانه‌ها ثبت‌نمی‌شود

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعتقاد دارد که آمار شفافی از تعداد پزشکان در کشور وجود دارد؛ چرا که سامانه جامعی در این باره وجود ندارد.

احمد رضا گلشن دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شفاف نبودن آمار و وضعیت فعالیت پزشکان در کشور اظهار کرد: در حال حاضر سامانه‌هایی برای ثبت تعداد پزشکان و فعالیت‌شان وجود دارد که موثق‌ترین آن سامانه نظام پزشکی است. پزشکان با ثبت در این سامانه، شماره نظام پزشکی دریافت کرده و می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

بیشتر بخوانید:

دانشجویان خواستار شفافیت تعداد پزشکان / وزیر بهداشت اظهار بی‌اطلاعی کرد

وی ادامه داد: سامانه نظام پزشکی جامع‌ترین سامانه برای ثبت تعداد پزشکان در کشور است. البته آمارهایی که بر اساس این سامانه اعلام می‌شوند، خیلی معتبر نیست؛ چرا که برخی پزشکان یا فارغ التحصیلان در بخش خصوصی فعالیت می‌کند و جزو آمارها محسوب نمی‌شوند. به طور کلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سامانه‌ دقیق و شفافی ندارد.

گلشن با تصریح بر اینکه شفافیتی در آمار تعداد پزشکان فعال یا غیر فعال در کشور وجود ندارد، گفت: آمارهای موجود که بر اساس سامانه نظام پزشکی و حتی سامانه‌ها دیگر وجود دارد، خیلی معتبر نیست. علت آن نیز این است که سالانه تعداد قابل توجهی پزشک از کشور مهاجرت‌ می‌کنند که اغلب در سامانه‌ها ثبت نمی‌شوند. به علت اینکه فرصت بازگشت به کشور داشته باشند. همچنین برخی از این پزشکان هم دوران تعهد آنان گذشته ولی نام آنها در سامانه ثبت نشده است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مشکلات در حوزه تعداد پزشکان به توزیع نامتعادل یا نا متناسب پزشک در مناطق مختلف بر می‌گردد، گفت: در حال حاضر تقریبا به ازای هر ۸۰ نفر یک پزشک در کشور وجود دارد. این  نسبت در مقایسه با تعداد پزشکان سایر کشورها درجه یک اروپایی فاصله معنا داری دارد. البته کاهش نسبت پزشک به بیمار صرفا با افزایش جذب دانشجو امکان پذیر نیست.

وی با تصریح بر اینکه علل متفاوتی برای نبود آمار دقیق تعداد پزشکان در کشور وجود دارد؛ گفت: به عنوان مثال پزشکانی که مهاجرت کرده‌اند ولی در سامانه مشخص نیست. هنوز نام آنها به عنوان پزشک فعال در سامانه وجود دارد. بنابراین در آمارها هم آورده می‌شود. همچنین پزشکانی که ترک تحصیل کرده‌اند؛ اما این موضوع در سامانه اعمال نشده و هنوز در آمارها آورده می‌شوند. 

گلشن در پایان با اشاره به اینکه نبود شفافیت بر توزیع متناسب پزشکان هم تاثیر گذاشته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بین ۸۰ تا ۹۰ درصد پزشکان متخصص در مراکز استان‌ها فعالیت می‌کنند. شاید اگر امتیازاتی به پزشکان متخصص داده شود تا در مناطق کم برخوردار خدمات ارائه دهند، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1195924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =