پشت پرده نسخه‌های گران قیمت برخی پزشکان پوست و مو / توافق با داروخانه و شرکت‌های تولیدکننده

بیمه نبودن بسیاری از محصولات مراقت از پوست و مو زمینه را برای سواستفاده برخی پزشکان فراهم کرده تا در توافقات پشت پرده با داروخانه‌ها، شرکت‌های داروسازی یا تولیدکنندگان محصولات آرایشی در ازای تجویز یک محصول مبلغی دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تلاش برای داشتن ظاهری زیبا و سالم و تب زیباتر شدن که این روزها در میان جوانان به ویژه خانم‌ها بسیار است، باعث شده تا بازار متخصصان پوست و مو هم پررونق شود. از طرفی تحت پوشش بیمه نبودن بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو هم منجر به این شده تا نسخه‌های گران قیمت در نگاه مراجعان امری عادی تلقی شود.

بیشتر بخوانید

توافقات پشت پرده برخی پزشکان و آزمایشگاه‌ها / درصد گرفتن در ازای نسخه‌های سفارشی

همین خلا بیمه‌ای، زمینه را برای سواستفاده برخی پزشکان فراهم کرده تا در توافقات پشت پرده با داروخانه‌ها، شرکت‌های داروسازی یا تولیدکنندگان محصولات آرایشی در ازای تجویز یک محصول مبلغی دریافت کنند. در این شرایط باید امیدوار باشیم که پزشک وجدان بیداری داشته باشد و بیش از نیاز مراجعان محصولات مختلف محافطت از پوست و مو برای آن‌ها تجویز نکند و اگر وجدان پزشک مورد نظر در خواب باشد هم باید با یک کارت بانکی پر راهی داروخانه شوید!

یکی از مراجعان به یک پزشک زیبایی می‌گفت: من برای مشکلی ساده به پزشک مراجعه کردم اما با کیسه‌ای پر از انواع و اقسام کرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست به خانه بازگشتم که هزینه سنگینی هم داشتند، حتی مجبور شدم از خرید یکی از محصولات که بیش از سه میلیون تومان قیمت داشت صرف‌نظر کنم.

حجم بالای مراجعات به پزشکان پوست و مو و بیمه نبودن بخش زیادی از محصولات این حوزه داروخانه‌ها را وسوسه کرده تا برای افزایش فروش خود سراغ این دست پزشکان بروند و در توافقات پشت پرده آن‌ها را راضی کنند که مراجعان را فقط به داروخانه آن‌ها ارجاع بدهند. ویزیتورهای شرکت‌های تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست و مو هم مدام از این مطب به مطب دیگری می‌روند تا پزشکان را متقاعد کنند که محصولات آن‌ها را تجویز کنند. البته ذات این کار مشکل آفرین نیست و مشکل جایی پیش می‌آید که شرکت مذکور با پزشک توافق می‌کند که در ازای تجویز محصول آن‌ها مبلغی دریافت کند.

سرمایه‌گذارانی که سراغ داروخانه‌های زیان‌ده می‌روند

شهرام کلانتری‌خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران در این باره  در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید امور داروخانه‌ها که حدود ۲ سال پیش تصویب و ابلاغ شد، سطح‌بندی خدمت به طور کلی از بین رفت و هر دکتر داروسازی که نوبت تاسیس داروخانه وی رسیده باشد، می‌تواند در هر شهر و یا در هر نقطه از شهر که تمایل داشته باشد و حتی دیوار به دیوار داروخانه‌های قبلی تاسیس کند. همان چیزی که مردم اکنون در خیابان‌ها می‌بینند و گاهی چند داروخانه به هم چسبیده‌اند. بسیاری از این افراد پس از تاسیس متوجه می‌شوند که داروخانه آنها زیان‌ده است و همین‌جاست که پای سرمایه‌گذارهای غیر داروساز به میدان باز می‌شود.

وی گفت: به خاطر اینگونه مسایل اکنون برخی سرمایه‌گذاران چند ۱۰ داروخانه تحت مدیریت خود دارند و با ورود این افراد روابط ناسالم در این سیستم استارت زده می‌شود و بخاطر اینکه این افراد بنیه اقتصادی بالایی دارند، فعالیت خود را به هر روشی پیش می‌برند و داروساز جوان پس از سرمایه‌گذاری و تاسیس داروخانه در دام این افراد افتاده و روابط ناسالم به وجود می آید.

یک پزشک که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در این باره گفت: برای تجویز دارو راهنمای بالینی وجود دارد اما تجویز دارو در ایران بیش از حد معمول است. تجویزها طبق راهنمای بالینی تهیه شده توسط وزارت بهداشت انجام نمی‌شود و البته این پروتکل‌ها هم ناقص هستند. بخشی از مشکل ناشی از کم‌کاری بیمه‌ها است؛ بیمه‌ها می‌توانند پروتکل‌ها را روی سامانه بارگذاری کنند تا پزشک مجاز به تجویز خارج از محدوده نباشد.

وی افزود: علاوه بر این برخی پزشکان هم هستند که اطلاعاتشان را بروز نمی‌کنند. ذکر این نکته هم ضروری است که تقاضا از سوی مردم هم زیاد است و در نگاه برخی از مردم پزشکی که داروی زیاد تجویز نکند، سواد کافی ندارد. ما نیاز داریم که در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم.

این پزشک با اشاره به پشت پرده ارتباط پزشکان و داروخانه‌ها گفت: برخی پزشکان هم زد و بندهایی با داروخانه‌ها دارند و در ازای نوشتن نسخه درصدی از داروخانه می‌گیرند. نحوه زد و بندها به این صورت است که یک شرکت دارویی اقدام به واردات برند خاصی می‌کند که نمونه مشابه داخلی دارد و تحت پوشش بیمه است اما نمونه خارجی هزینه بالاتری داشته و بیمه نیست و در ازای هر نسخه‌ای که پزشک نمونه خارجی این دارو را درخواست کند، درصدی دریافت می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، تعارض منافع در حرفه پزشکی باعث بی‌اعتمادی مردم به این حرفه شده و سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وزارت بهداشت باید با جدیت بیشتری به این دست موارد نظارت کرده  و دست سودجویان را از سلامت مردم کوتاه کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1195976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =