واحد ویژه مادران؛ از راه‌اندازی رشته‌های مهارتی برای بانوان تا برپایی میز خدمت ارتقای سلامت/ جشن الفبای «فرشتگان کار» برگزار می‌شود

مجتمع ابوالفتوح رازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) به جهت اختصاصی بودن آن برای بانوان شرایطی را فراهم کرده تا مادران و بانوان در محیطی امن و با آرامش خاطر به ادامه تحصیل خود بپردازند و موجبات ارتقای هر چه بیشتر خویش را در زمینه‌های فردی، اجتماعی و علمی فراهم آورند.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجتمع ابوالفتوح رازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)؛ اولین و تنها دانشکده ویژه مادران در سطح استان تهران به منظورتبیین جایگاه شایسته زن در مجموعه حیات اجتماعی و ارج نهادن به کانون خانواده و تکریم مقام رفیع مادران و پرورش زنان بزرگ در دامن نظام اسلامی و ایجاد فرصت برای حضور بانوان نخبه در صحنه های علمی پژوهشی و اجتماعی کشور؛ در منطقه صفاییه شهرری به عنوان تنها واحد مختص بانوان و دانشگاه حامی مادران در استان تهران با تسهیلات ویژه برای بانوان و مادران گرانقدر میهن اسلامی علاقمند به تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی تاسیس شده است. 

طهرانچی: اولین مجتمع مادران در واحد یادگار امام خمینی(ره) تاسیس می‌شود

 
با توجه به اینکه توانمندسازی زنان هر جامعه‌ای علاوه بر ایجاد زندگی مولد و ایمن برای خود فرد، موجبات ارتقای سطح کیفی زندگی خانوادگی و اجتماعی را فراهم می‌کند، دانشکده ویژه مادران به جهت اختصاصی بودن آن برای بانوان این شرایط را فراهم کرده تا مادران و بانوان در محیطی امن و با آرامش خاطر به ادامه تحصیل خود بپردازند و موجبات ارتقای هر چه بیشتر خویش را در زمینه‌های فردی، اجتماعی و علمی فراهم آورند.

دسترسی نزدیک و آسان به مترو با ایجاد سرویس ایاب و ذهاب مستقیم به مترو خط یک (ایستگاه جوانمردقصاب)، برگزاری دوره‌های کاربردی، مهارتی و کارآفرینی ویژه بانوان و مادران، کتابخانه مجهز، اتاق مطالعه نشریات، احداث ایستگاه تاکسی در داخل دانشکده، استراحتگاه فضای باز ویژه خواهران، سایت های مجهز کامپیوتر و اینترنت و اتاق نمایش فیلم های آموزشی و مهارتی، پزشک کلینیک سلامت، اتاق های مشاوره فرهنگی و خانواده، سالن اجتماعات و اتاق نگهداری کودک و مهدکودک (در حال احداث) از جمله امکانات و تسهیلات ویژه این واحد اختصاصی است.

با توجه به اینکه در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم و ثبت‌نام و پذیرش دانشجو نیز در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است؛ از این رو برآن شدیم تا با معرفی دانشکده ابوالفتوح رازی واحد ویژه مادران و خدمات و تسهیلات ویژه این واحد از طریق گفت‌وگو با سیده فاطمه حسینی میرصفی؛ رئیس مجتمع ابوالفتوح رازی(مادران) اطلاعات و آگاهی‌های لازم را در اختیار بانوان و به ویژه مادران متقاضی تحصیل در این واحد دانشگاهی قرار دهیم.آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی ایسکانیوز با سیده فاطمه میرصفی؛ رئیس دانشکده ابوالفتوح رازی(مادران) است: 

حسینی میرصفی در ابتدای سخنان خود با معرفی این واحد دانشگاهی اظهار کرد: دانشکده ابوالفتوح رازی مجتمع مادران از سال ۱۳۹۷ با عنوان «مادران» نام‌گذاری و شناخته شد و هدف از راه‌اندازی این مجتمع توانمندسازی دانشجویان بانو و به ویژه مادران دانشجو است.

وی ادامه داد: توانمندسازی زنان در هر جامعه ای علاوه بر ایجاد زندگی مولد و ایمن، موجبات ارتقای سطح زندگی کیفی خانوادگی و اجتماعی را هم فراهم می‌کند. واحد مادران هم به جهت اینکه مختص و ویژه مادران تعریف شده است این شرایط را مهیا کرده که برنامه های متنوع و دقیقی را در این زمینه در دستور کار خود داشته باشد کما اینکه تا کنون هم برنامه های متنوع و متعددی را ویژه بانوان برگزار کرده است.

برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای طرح پویش در واحد مادران  

رئیس دانشکده ابوالفتوح رازی(مادران) با اشاره به برگزاری دوره های کوتاه مدت در این واحد، خاطرنشان کرد: برگزاری این دوره‌ها با توجه به نیازسنجی مهارت های موردنیاز بانوان و همچنین امکان‌سنجی صورت می‌گیرد ضمن اینکه بررسی بازار کار پس از مهارت‌آموزی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهارتی در این واحد می‌تواند در اقتصاد خانواده هم موثر و کمک کننده باشد که علاوه بر این دوره ها طرح پویش را هم در دستور کار خود قرار داده ایم و از این طریق میتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دانشجویان برای ورود به بازار کار توانمند شوند.

مادران و بانوان ساکن شهرری می‌توانند از امکانات آموزشی دانشکده استفاده کنند

حسینی میرصفی تقویت رشته‌ها و برنامه‌های آموزشی مختص مادران و بانوان، برقراری ارتباط با بانوان منطقه به منظور استفاده از امکانات آموزشی و پژوهشی دانشکده را از دیگر خدمات این واحد برشمرد و ادامه داد: مهارت‌هایی که برای بانوان در این واحد درنظرگرفته ایم هم شامل مهارت های فردی و هم مهارت های خانوادگی می‌شود به این صورت که در ارتباط با همسر، فرزندان و پدر و مادر چه مهارتهایی باید داشته باشند و چگونه برخورد کنند تا در سبک زندگی آنها تاثیرگذار باشد.   
وی با اشاره به آموزش مهارت های حرفه ای، گروهی و اجتماعی تصریح کرد: این مهارت ‌ها هم بومی سازی شده و متناسب با گروه های مختلف سنی و شغلی برگزار می‌شود.

رئیس دانشکده ابوالفتوح رازی(مادران) به برگزاری میز خدمت به عنوان یکی از کارویژه های این واحد اشاره و اظهار کرد: میز خدمت سالهای گذشته برگزار می‌شد که برای سال تحصیلی جدید هم در دستور کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: میز خدمت با هدف برقراری برنامه های آموزشی برای ارتقای سطح سلامت بانوان برگزار می‌شود که ما از ظرفیت متخصصین به ویژه پزشکان حوزه زنان بهره‌مند شدیم و آنان دیدگاه های خود را برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی بانوان ارائه کردند ضمن اینکه دوره های مختلف طب سنتی را که به نوعی با سبک زندگی و سلامت مادران و بانوان در ارتباط است برگزار کردیم و در آینده هم برگزار خواهیم کرد.

میرصفی گفت: طبق توافق صورت گرفته با شهرداری شهرری مقرر گردید تا با همکاری این سازمان واحد مادران برنامه های روتینی را به صورت مستمر در حوزه میز خدمت از جمله تغذیه، مامایی، روانشناسی، طب سنتی، بازیافت و... داشته باشد که علاوه بر دانشجویان بانوانی که در همسایگی واحد هستند هم می‌توانند از ظرفیت‌ها و امکانات میز خدمت بهره بگیرند.

رئیس دانشکده ابوالفتوح رازی(مادران) با بیان اینکه علاوه بر برنامه هایی که برای ارتقای سطح سلامت بانوان در واحد مادران برگزار می‌شود، جشن‌هایی هم به مناسبت‌های مختلف در دستور کار داریم، به برگزاری «جشن الفبا» برای کودکان کار و بازمانده از تحصیل اشاره و اظهار کرد: استارت این برنامه ۲۱ خردادماه جاری زده شد که در سال تحصیلی جدید هم  با عنوان «فرشتگان کار» برگزار می‌شود و در این مسیر از ظرفیت و کمک خیرین هم بهره خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: کودکان کاری که در این جشن‌ها شرکت می‌کنند همگی از نعمت خانواده بهره‌مند هستند اما شرایط به گونه‌ای است که در اقتصاد خانواده مشارکت می‌کنند و اینها از طریق سازمان های مردم نهادی(NGO) که تحت پوشش آنها قرار دارند به ما معرفی  و محل زندگی آنها نیز به واحد مادران نزدیک است.

میرصفی با بیان اینکه واحد مادران با هدف ارج نهادن به نهاد خانواده و فراهم آوردن شرایط تحصیل و ارائه خدمات سلامت اقدام به برگزاری جشن‌های الفبای کودکان کار می‌کند، تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که دانشکده برای اینها انجام داد برگزاری جشن الفبا همزمان با پایان سال تحصیلی (۲۱ خرداد) بود ضمن اینکه این کودکان از نظر معنوی هم تحت حمایت دانشکده قرار دارند یعنی موضوع سلامت و همچنین تحصیل آنها با کمک دانشجویان پیگیری و به آنها کمک می‌شود.

رئیس دانشکده ابوالفتوح رازی(مادران) افزود: با برگزاری این جشن ها کودکان متوجه می‌شوند که محیط اطراف شان به آنها اهمیت می‌دهد و در این روز با هماهنگی با صاحب‌کارشان این کودکان به سرکار نمی روند و علاوه بر اجرای برنامه‌های متنوع و شاد و مراسم شعرخوانی حروف الفبایی، نوشت افزارهایی هم به آنان به عنوان هدیه اهدا می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال جامعه ای سالم هستیم هرچقدر بتوانیم از نظر روحی و همچنین جسمی به سلامت این عزیزان کمک کنیم در راستای ایجاد یک جامعه سالم گام برداشته ایم چرا که برای داشتن جامعه سالم نباید فقط به فکر خود باشیم بلکه باید به اطرافیان مان هم توجه کنیم بنابراین داشتن تفریح و شرایط خوب زندگی حق مسلم آنهاست.

حسینی میرصفی در تشریح دیگر خدمات این واحد خاطرنشان کرد: کلینیک سلامت واحد مادران که روزهای دوشنبه فعال است در جشن فرشتگان کار نیز معاینه و ویزیت کودکان کار را در دستور کار خود قرار می‌دهد ضمن اینکه برنامه هایی را برای ارتقای سطح سواد و سلامت این کودکان و خانواده های آنها برگزار خواهیم کرد.

شرایط پذیرش دانشجو در واحد مادران 

وی در خصوص شرایط پذیرش در این واحد هم اظهار کرد: پذیرش دانشجو در دانشکده ابوالفتوح رازی مجتمع مادران به دو صورت بر اساس سوابق تحصیلی(بدون آزمون) و از طریق آزمون در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته  صورت می‌گیرد.

رئیس دانشکده ابوالفتوح رازی(مادران) ادامه داد: بانوان و مادران می‌توانند از میان رشته‌های چون روانشناسی، علوم تربیتی، فقه و مبانی حقوق، زبان انگلیسی، مهندسی کامپیوتر(نرم افزار)، مهندسی معماری، حسابداری و مهندسی شهرسازی دست به انتخاب رشته بزنند و دانشجو واحد مادران شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ثبت نام رشته های با آزمون از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور در حال انجام است، اضافه کرد: پس از اتمام این ثبت نام ها متقاضیان ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی می‌توانند با مراجعه به محل واحد نسبت به تکمیل اطلاعات و ثبت نام رشته تحصیلی مورد علاقه خود اقدام کنند.

وی کاردانی حرفه‌ای مراقبت زیبایی پوست و مو، کاردانی حرفه ای آرایش زنانه، پیرایش زنانه و مربی پیش دبستانی را از جمله رشته هایی برشمرد که پیشنهاد ارائه آنها در واحد ویژه مادران مطرح شده و افزود: امیدواریم هر چه زودتر این رشته ها که به نوعی متناسب با ماموریت اجتماعی بانوان هم هست به جمع رشته‌های دانشکده افزوده شوند.

راه‌اندازی استراحتگاه و فضای سبز ویژه بانوان/ فعالیت مرکز مشاوره امین در واحد ویژه مادران 

وی به استراحتگاه و فضای سبز ویژه بانوان به عنوان دیگر ویژگی این واحد اشاره و خاطرنشان کرد: این فضا به گونه ای است که مادران و دانشجویان ما می‌توانند مابین کلاسها از آن استفاده بکنند و محلی برای استراحت آنها باشد ضمن اینکه اگر فرزندان خود را به همراه داشته باشند محیط مفرحی هم برای آنان در این استراحتگاه فراهم شده است.

میرصفی با اشاره به فعالیت مرکز مشاوره امین در واحد ویژه مادران افزود: دانشجویان ما همچنین می‌توانند از خدمات مشاوره بهره مند شوند و راه‌اندازی مرکز مشاوره امین در این دانشکده با استقبال خوب دانشجویان، خانواده‌های آنان و همچنین بانوان و خانواده‌هایی که در همسایگی واحد قرار ارند مواجه شده است.

وی تصریح کرد: واحد مادران و مرکز مشاوره امین آماده ارائه خدمات مشاوره به متقاضیان در سطح شهرری است ضمن اینکه در کلینیک سلامت واحد که پزشک معتمد متخصص و عمومی روزهای دوشنبه در واحد استقرار دارند دانشجویان به صورت رایگان ویزیت و معاینه می‌شوند و در صورت نیاز نسخه پزشکی برای آنها صادر می‌شود.

تأمین سرویس رفت و برگشت برای تسهیل در رفت‌وآمد مادران 

وی با اشاره به دسترسی آسان به واحد مادران ادامه داد: طی توافق با تاکسیرانی برای تسهیل در رفت و آمد دانشجویان و به ویژه مادران سرویس رفت و برگشت از مترو جوانمرد قصاب تا داخل دانشکده و بالعکس درنظر گرفته شده است.

رئیس دانشکده ابوالفتوح رازی(مادران) افزود: با مدیران گروه هم توافق صورت گرفته دروسی که مادران برای اخذ آنها تمایل بیشتری دارند در ساعت‌های متعدد ارائه شود تا با توجه به شرایط خاص مادران این امکان را داشته باشند که اگر در ساعت مشخصی امکان حضور نداشتند در ساعت دیگری بتوانند واحد مورد نظر خود را اخذ کنند. 

واحدهای درسی پرمتقاضی در ساعت‌های متعدد ارائه می‌شود 

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی رایگان برای مادران و فرزندان آنها تصریح کرد: برگزاری این دوره ها در دستور کار ما با موضوعاتی چون روانشناسی، معرفت افزایی و ... قرار دارد ضمن اینکه یک سری دوره های متناسب با زندگی فردی و اجتماعی دانشجویان را هم تدارک دیده ایم که به مناسبت های مختلف در سایت دانشکده اطلاع رسانی خواهد شد.  

میرصفی با بیان اینکه دانشکده ابوالفتوح رازی واحد مادران صرفا مختص بانوان است و تمامی دانشجویان این واحد بانوان هستند، گفت: دانشجویان این واحد لزوما مادر نیستند هرچند خدمات ویژه ای برای مادران تدارک دیده شده است اما دانشجویان ما بانوان اعم از مجرد، متاهل و مادر را شامل می‌شوند.

وی آمار دانشجویان سال گذشته این واحد را ۹۰۰ بانو برشمرد و بیان کرد: در ثبت‌نام برای سال تحصیلی جدید سازوکاری را تعریف کرده‌ایم تا آمار دانشجویان مجرد، متأهل و به ویژه مادر را به تفکیک داشته باشیم که بتوانیم از مهرماه دوره های متناسب با شرایط آنها را برای همسران،   کودکان و همچنین والدین برگزار کنیم.

رئیس دانشکده ابوالفتوح رازی(مادران) با بیان اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی واحد و ماموریت های ویژه ای که به آن محول شده است استقبال بسیار خوبی را از جانب بانوان شاهد بوده ایم، ادامه داد: علاوه بر فضای سبز و استراحتگاهی که برای بانوان ایجاد شده یک فضای استراحتگاهی مخصوص در فضای بسته هم برای دانشجویانمان تدارک دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در واحد مادران ۹ رشته کاردانی و ۶ رشته در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود، افزود: با توجه به تاسیس صندوق خیریه واحد یادگار امام(ره) در واحد مادران هم شرایط تقسیط شهریه و همچنین بهره مندی از وام دانشجویی بلندمدت بدون بهره برای متقاضیان فراهم شده است.

آمادگی داریم تجربیاتمان را در اختیار واحدهای استانی قرار دهیم 

میرصفی با بیان اینکه واحد ابوالفتوح رازی اولین مجتمع مادران شناخته شده است، افزود: اگر در استان‌ها و واحدهای دیگر تمایلی به راه اندازی واحد ویژه مادران وجود داشته باشد ما حاضریم که تجربیاتمان را در اختیار آنان قرار دهیم و مشورت های لازم را ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه همه ساله برنامه معرفی دانشجویان نخبه را در دستور کار داریم ادامه داد: این دانشجویان می‌توانند بدون آزمون در هر واحدی که تمایل داشتند در کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند ضمن اینکه تسهیلات و مشوق های مادی هم برای دانشجویان نخبه درنظر گرفته شده است.

رئیس دانشکده ابوالفتوح رازی(مادران) خاطرنشان کرد: اعضای هیئت علمی واحد مادران همان اعضای هیئت علمی واحد یادگار امام(ره) هستند و اساتید در واقع از این محل تامین می‌شوند و در طول این سال‌ها تلاش ما براین بوده که اساتید نیز از بانوان باشند اما این امر تا کنون به طور صددرصدی تحقق پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه در واحد مادران از ظرفیت اساتید حق التدریس نیز بهره گرفته می‌شود، به طرح دستیار آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و افزود: تلاش ما بر این است که از ظرفیت دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی و دستیاران آموزشی به جای اساتید حق التدریس استفاده کنیم  که بعد از برگزاری دوره‌ها و گزینش می‌توانند تدریس خود را آغاز کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1196667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =