حزب دموکرات کردستان عراق در خصوص اعتراضات کرکوک فرافکنی می‌کند / تلاش بارزانی برای تحمیل خواسته خود به دولت مرکزی

علی موسوی خلخالی با اشاره به مخالفت معترضان به بازگرداندن کرکوک به اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: عدم بازگشت کرکوک به اقلیم کردستان هزینه سنگینی برای مسعود بارزانی خواهد داشت و به همین دلیل وی برای تحمیل خواسته خود به دولت مرکزی دست به خشونت زده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رسانه‌های عراقی از دو روز پیش اخباری را مبنی بر درگیری در استان کرکوک عراق منتشر کردند که ظاهرا منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شده است. در پی این مسئله، محمدشیاع السودانی -نخست وزیر عراق- فرمان منع رفت و آمد در این استان صادر کرد و از نیروهای امنیتی عراق خواست تا امنیت را در این استان برقرار کنند. برخی کارشناسان منطقه علت این درگیری‌ها را مخالفت بومیان کرکوک با تحویل دادن این استان به اقلیم کردستان می‌دانند. لازم به ذکر است که کرکوک یکی از نفت‌خیزترین شهرهای عراق محسوب می‌شود و گفته می‌شود که 40 درصد منابع نفتی این کشور به تنهایی در این استان قرار دارد. علی موسوی خلخالی –روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل عراق- در گفتگو با ایسکانیوز به بیان جزئیات و دلایل درگیری‌های این شهر عراق پرداخت.

بیشتر بخوانید:

حکومت اقلیم کردستان عراق در توافق امنیتی تهران-بغداد کارشکنی می‌کند

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- عامل تنش و درگیری‌های کرکوک چیست و فکر می‌کنید این اوضاع چقدر ادامه خواهد داشت؟

عامل اصلی درگیری به توافق محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق با اقلیم کردستان و شخص مسعود بارزانی بر می‌گردد که در زمان تشکیل دولت به او قول داده بود که کرکوک را به اقلیم کردستان بازمی‌گرداند. این موضوع را جریان فتح به رهبری هادی العامری نیز اعلام کرده است. حالا هم او می‌خواهد به وعده خود عمل کند و کرکوک را به اقلیم بازگرداند. البته ناگفته نماند تا کنون بیشتر توافقاتی که میان بارزانی و السودانی انجام شده بود، راه به جایی نبرده است. نه بر سر سهم اقلیم از بودجه و نه بر سر حل مساله صادرات نفت از اقلیم کردستان تا الان هیچ توافقی میان بغداد و اربیل حاصل نشده است. بنابراین احتمال اینکه این موضوع هم ناقص بماند وجود دارد. به ویژه که معترضان به این توافق، جاده‌های منتهی به کرکوک را بسته‌اند و در مقابل مقرهای ارتش تجمع کرده‌اند که به تنش انجامیده است.

- در شرایطی که بر اساس گزارش برخی منابع خبری نیروهای وابسته به حزب مسعود بارزانی عامل کشته شدن معترضان بوده‌اند، به نظر می‌رسد حزب دموکرات کردستان عراق دنبال فرافکنی در این زمینه است. تحلیل خود را در این رابطه می‌فرمایید؟

بله حزب دموکرات به دنبال فرافکنی است. آقای بارزانی نمی‌خواهد شکست جدیدی را متحمل شده باشد. اگر کرکوک به اقلیم کردستان نپیوندد که احتمال آن بالاست، این هزینه سنگینی را می‌تواند برای مسعود بارزانی به دنبال داشته باشد. به ویژه که در داخل اقلیم نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و از جانب افکار عمومی اقلیم تحت فشار است. برای همین به خشونت اقدام کرده و قبل از آن که دولت از تصمیمش عقب نشینی کند وارد عمل شده است تا دولت سریع از تصمیم خود منصرف نشود.

- ارتباطی بین این تنش و توافق امنیتی تهران-بغداد وجود دارد؟

تا الان نشانه ای از اینکه توافقی در این زمینه وجود داشته باشد، مشاهده نشده است. اما ممکن است توافقی اعلام نشده در پی توافقات احتمالی میان ایران و اقلیم کردستان از طریق بغداد، وجود داشته باشد. البته ناگفته نماند که ایران به هیچ وجه تمایلی به بازگشت کرکوک به اقلیم کردستان ندارد و آن را امتیازی غیرضروری می‌داند که به بارزانی ارزان داده شده است. به عبارتی ایران از اینکه به بارزانی بر سر گروه‌های تروریستی باج دهد، امتناع می‌کند. به ویژه که خوب می‌داند مسعود بارزانی همچنان ایران را مسئول ناکامی رفراندوم استقلال کردستان می‌داند و از هر فرصتی برای جبران آن خسارت استفاده می‌کند.

- فکر می‌کنید در نهایت کنترل کرکوک به اقلیم کردستان واگذار خواهد شد و یا دولت مرکزی بنا به خواسته معترضین همچنان کنترل این منطقه را در دست خواهد داشت؟

امروز خبرهایی منتشر شده که دولت واگذاری کرکوک به اقلیم کردستان را به تعویق انداخته و منع آمد و شد نیز لغو شده است. اگر این اخبار واقعا درست باشد، امتیاز مهمی برای دولت بغداد در برابر اقلیم کردستان محسوب می‌شود چرا که به این ترتیب توانسته افکار عمومی را در برابر اقلیم کردستان قرار دهد. به عبارتی اقلیم مجبور است خود را در برابر مردم ناراضی عراقی ببیند که مخالف انضمام کرکوک به اقلیم هستند. چنین چیزی می‌تواند شکستی برای اقلیم و امتیاز بزرگی برای بغداد محسوب شود. به این ترتیب ممکن است در آینده نیز امتیاز دادن بر سر این موضوع به کردها از سوی بغداد بسیار سخت‌تر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =