نرخ خرید تضمینی گندم همچنان بلاتکلیف / تسویه بدهی گندمکاران به چه قیمتی خواهد بود؟

مدت زمان زیادی است که مسئولان هر هفته وعده اعلام نهایی قیمت گندم را در جلسات شورای قیمت گذاری می‌دهند،‌ این در حالی که جلسات متعددی برگزار شده است اما هنوز ابهاماتی درباره قیمت خرید و تسویه حساب گندمکاران وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، این روزها اوضاع کشاورزان به ویژه گندمکاران سخت و طاقت فرساست، کشاورزانی که نه تنها نرخ تضمینی گندمشان هنوز بلاتکلیف است، بلکه هنوز مطالباتشان هم پرداخت‌ نشده است، کشاورزانی که این روزها بیش از گذشته ناراضی و گله مند هستند و از وعده‌های تکراری درباره تعیین نرخ تضمینی گندم و زمان پرداخت‌ مطالبات خسته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

گندم‌کاران چشم‌انتظار پرداخت مطالبات / وعده‌های دولت چه زمانی عملی می‌شود؟

این در حالی است که طبق آخرین وعده رئیس ملی گندمکاران باید روز دوشنبه هفته گذشته نرخ تضمینی گندم اعلام می‌شد، اما با گذشت یک هفته هنوز خبر جدید در این باره نیست. 

دولت بر نرخ اعلام شده گندم مصمم است

عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو ایسکانیوز، در این باره اظهار کرد: بنیاد ملی گندمکاران پیگیر تغییر قیمت گندم به نفع کشاورزان خواهد بود، دولت بر نرخ اعلام شده گندم مصمم است، اما ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد،‌ تا کشاورزان از این موضوع بیشتر از این متضرر نشوند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران، گفت: در هفته گذشته میزان قابل توجهی از  مطالبات گندمکاران  پرداخت شد و در حال حاضر حدود ۷۲ درصد از این مطالبات پرداخت شده است و طبق وعده وزارت جهاد کشاورزی تمامی مطالبات کشاورزان تا پایان شهریورماه پرداخت خواهد شد.

تسویه بدهی گندمکاران بر اساس نرخ ۱۵‌هزار تومان خواهد بود یا ۱۲‌هزار تومان؟

اگر از موضوع نرخ تضمینی گندم عبور کنیم، به وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران خواهیم رسید، کشاورزانی که هر ماه به آنان وعده پرداخت مطالبات در پایان ماه داده می‌شود. ماه‌های متعددی گذشته است اما هنوز خبر خوشحال کننده ای برای کشاورزان به گوش نمی‌خورد. برخی مسئولان معتقدند که در ۱۲روز باقیمانده تمامی مطالبات کشاورزان تسویه می‌شود، ولی آیا تسویه بدهی گندمکاران تا پایان شهریور بر اساس نرخ ۱۵‌هزار تومان خواهد بود یا ۱۲‌هزار تومان؟

تنها ۱۲روز تا فصل کاشت گندم در مناطق مختلف کشور باقی مانده است، این در حالی است که باید گندمکاران تا اواسط تابستان پول گندم سال گذشته را دریافت و در شهریورماه با تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آتی، خود را برای آغاز فصل کاشت آماده می‌کردند. اما حالا گندمکاران به دلیل تاخیر در پرداخت مطالباتشان دستشان خالی است و تعدادی زیادی از آنان از کاشت گندم برای سال جدید منصرف شده‌اند

کشاورز هیچ سودی از کاشت گندم با نرخ تعیین شده نمی‌کند

علی رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  ایسکانیوز،‌ درباره وضعیت بازار گندم و تداوم بلاتکلیفی در تعیین نرخ تضمینی این کالا اظهار کرد: قیمت فعلی گندم هنوز ۱۵ هزارتومان است،‌ اما عملا ۱۱ هزار و ۵۰۰ به دست کشاورز می‌رسد. این قیمت از قیمت تمام شده برای کشاورز خیلی کمتر است.

وی با اشاره به اینکه گندم کاران از نرخ فعلی گندم گله‌مند هستند، افزود: باید قیمت نهایی خرید تضمینی گندم از قیمت کشاورز باید بالاتر باشد نه اینکه کمتر باشد. با این قیمت کشاورز هیچ سودی نمی‌کند. در حال حاضر نرخ تضمینی خرید گندم در کشور عراق چند برابر ایران است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم،‌ بیان کرد: پیش از این نرخ ۱۷ هزار تومان برای گندم تعیین شدو حتی ۱۹ هزار تومان نیز مطرح شد، اما در حال حاضر هیچکدام از این نرخ‌ها عملیاتی نشد و تنها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دست کشاورز را می‌گیرد.

رضایی درباره تاخیر در پرداخت پول کشاورزان گفت: نه تنها میزان مبلغ تعیین شده برای کشاورزان سودی ندارد، بلکه همین میزان تعیین شده را نیز با تاخیر  پرداخت می‌کنند و کشاورز از همین موضوع نیز بسیار متضرر می‌شود و آن‌ها می‌گویند پول گندم زمانی به دست ما می‌رسد که دیگر برای ما فایده‌ای ندارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید به گونه‌ای رفتار کند که کشاورز ناراحت و معترض نباشد و اگر برنامه‌ای دارد به صورت شفاف باید به کشاورزان اعلام کند تا کشاورز برای سال آینده برنامه ریزی کند.

به گزارش ایسکانیوز، شرایط موجود در بازار گندم از اوضاع نامساعد این محصول استراتژیک و حیاتی در سال آینده خبر می‌دهد. خشکسالی و سایر عوامل بیش از گذشته به تولید این محصول ضربه زده است و حالا تنها امید افزایش تولید گندم در کشور به مسئولان مربوط است که به جای وعده‌های تکراری بهتر است گندمکاران را ترغیب به کاشت گندم در سال آینده و حمایت کنند،‌ تا شاهد واردات این محصول از سایر کشورها نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =