اعلام آمادگی بسیج اساتید برای خدمت‌ به دانشگاه‌ها و اعتلای آموزش عالی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: بسیج اساتید آمادگی دارد با تمام توان در خدمت دانشگاه و اعتلای آموزش عالی باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا مردانی در نشست روسای دانشگاه‌های کشور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و با حضور اساتید فرهیخته، مدیران انقلابی و ارزشی کشور، به نظر مقام معظم رهبری در خصوص آموزش عالی و نقش آن به عنوان موتور محرکه و پیشران توسعه همه جانبه کشور و انتظار ایشان از این نهاد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: 

اساتید انگشت شماری به دلیل رکود علمی لغو قرارداد شده‌اند/ بهره‌برداری سیاسی از اقدام قانونی هیئت‌های جذب

وی افزود: آموزش عالی در همه کشورها دستگاه بسیار مهمی است و همه پیشرفت‌ها و حرکت‌های علمی کشورها به نوعی به آن گره خورده است. علاوه بر این آموزش عالی  به صورت بالقوه در تربیت مدیران، متخصصان و کارشناسان کشور و همچنین به صورت بالفعل در مناسبات اجتماعی و سیاسی موثر است. 

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور عنوان کرد: لذا  انتظار است که با این نگاه مقام معظم رهبری به آموزش عالی به طور در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، تلاش شود.

مردانی گفت: در این مسیر به لطف پروردگار تا کنون اقداماتی در مسیر تمدن سازی انقلاب اسلامی و کارآمدی نظام و حل مسائل کشور صورت گرفته است، از جمله سامانه ( نان) که اقدام بسیار خوبی بود و مسیر را برای حل مشکلات کشور و دانشگاه مساله محور هموار کرد. این کار ارزشمندی است و باید به طور جدی در استان‌ها و زیست بوم های مختلف کشور توسط دانشگاه‌ها و به صورت بومی و منطقه‌ای دنبال شود، تا در تولید علم نافع و حل مشکلات کشور بتوان قدم‌هایی را  برداشت.

وی تاکید کرد: لازم است دانشگاه در راس امور قرار گیرد و در جایی باشد که همه امور و سازمان‌ها، صنعت و نظام حکمرانی کشور احساس نیاز جدی به آن داشته باشند. زمانی این مسیر هموار می‌شود که دانشگاه بتواند این رسالت خود را انجام دهد. نهاد علم  این مساله را دنبال می‌کند. لذا شتاب علمی، جهش علمی و تولید علم باید ان‌شاءالله به جایی برسد که همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ دیگران زبان فارسی یاد بگیرند و به امید خدا برای استفاده از دستاوردهای علمی کشورمان از زبان فارسی بهره مند گردند. این شدنی است و افق‌هایی در حال رخ دادن است. 

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به فراز و نشیب‌هایی که کشور در طول 4 دهه گذشته با آن مواجه بوده، گفت: البته آموزش عالی کشور در این فراز و نشیب‌ها بیشتر دچار تلاطم شده و فرصت‌ها و چالش‌های زیادی پیش رو داشته است و باز هم خواهد داشت. اینها نباید باعث شود که از برنامه‌ریزی بلند مدت و تمرکز بر برنامه‌های اساسی عقب بمانیم. اگر برگردیم به ناآرامی‌های گذشته، می‌بینیم که دانشگاه همواره در راس توجه دشمن بوده است و الحمدلله در همه موارد دانشگاهیان خودشان به میدان آمده‌اند و توطئه‌ها را خنثی کرده‌اند. 

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی مدون برای مباحث تربیتی و تعالی دانشجویان و اساتید تاکید کرد و افزود: در پیشرفت‌های علمی به لطف پروردگار آموزش عالی موفقیت‌هایی داشته و قطعا این مسیر در آینده با همت دانشمندان ایران اسلامی با شتاب پیش خواهد رفت. در بحث توسعه کمی نیز در آموزش عالی در ادوار مختلف بر اساس نیاز اتفاقاتی افتاده و نیازهای کشور رفع شده است و عدالت آموزشی که مدنظر بوده، محقق شده است.

مردانی افزود: در کنار شتاب علمی و  جهش علمی، انشالله با اصلاح فضای عمومی و محیط دانشگاه و اسلامی شدن دانشگاه، هم در صورت و هم سیرت برنامه‌ها جدی اجرا شود و علاوه بر برنامه‌های آموزشی، در اصلاح متون و محتوای برنامه‌های آموزشی نیز تجدید نظرهایی صورت گیرد تا در موضوعات فوق برنامه و بحث‌های تربیتی هم در کنار برنامه‌های رسمی اقدامات جدی انجام شود. در این رابطه قرارگاهی در وزارت علوم با مسئولیت مقام عالی وزارت تحت عنوان قرارگاه عملیاتی جهاد تبیین تشکیل شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این قرارگاه البته در همه دستگاه‌ها و استانداری‌ها تشکیل شده است و راهبردهای عملیاتی و برنامه‌های پیشنهادی مشخصی دارد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور قرارگاه جهاد تبیین را کانون تجمیع همه توان‌ها برای هماهنگی و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و نهادهای انقلابی و مجموعه بخش‌های تربیتی و فرهنگی دانشگاه دانست و گفت: باید از موازی کاری جلوگیری کرد و اولویت ها را در دستورکار قرار داد تا با تجمیع توان و هم افزایی بتوانیم در راستای تبیین واقعیت‌های انقلاب و کشور و روشنگری و با حل مشکلات، خدمات خوبی به دانشجویان عزیز ارائه کرده و در حل گره‌های ذهنی، پاسخ به شبهات، نشاط و امیدآفرینی و تزریق امید با تاکید بر ایمان و امیدی که مقام معظم رهبری دارند اقدام گردد.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: در کنار پیشرفت‌های علمی به حوزه تقویت گفتمان انقلاب اسلامی که مورد انتظار جریان ارزشی دانشگاه و نخبگان است باید توجه شود و گفتمان و جریان نیروهای ارزشی مورد توجه قرار گیرد.

مردانی در پایان ضمن آنکه از روسای دانشگاه‌ها خواست از ظرفیت‌های بسیج اساتید استفاده کنند، عنوان کرد: بسیج اساتید آمادگی دارد با تمام توان در خدمت دانشگاه باشد. روسای دانشگاه از بسیج اساتید بخواهند ظرفیت‌های اساتید را در مباحث علمی، پژوهشی، فرهنگی و در بحث جهاد تبیین پای کار بیاورد. بسیج اساتید با تمام توان در خدمت اعتلای آموزش عالی است و اعتلای آموزش عالی یکی از چهار اولویت بسیج اساتید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =