گروسی: ایران مجوز فعالیت چند بازرس آژانس را لغو کرد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران تصمیم خود مبنی بر لغو مجوز چند بازرس با تجربه آژانس را به ما اعلام کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران تصمیم خود برای لغو مجوز چند بازرس آژانس را به ما اطلاع داده است و این اقدام به گونه ای اجرا شد که به طور مستقیم و شدید بر توانایی آژانس برای انجام بازرسی های موثر در ایران تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید:

اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران موضع گرفت / تلاش مقام صهیونیست برای تحریک دیگر کشورها علیه ایران

در بیانیه گروسی که در وبسایت آژانس منتشر شده، ادعا شده است که با تصمیم امروز، ایران عملاً حدود یک سوم از گروه اصلی بازرسان آژانس را که برای ایران تعیین شده بودند، حذف کرده است.

گفتنی است، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بازرسان لغو انتصاب شده از کشورهای آلمان و فرانسه هستند.

همچنین به نظر می‌رسد که این اقدام در واکنش به بیانیه خصمانه و غیرسازنده اخیر در شورای حکام علیه ایران صورت می‌گیرد که توسط سه کشور اروپایی(آلمان، فرانسه، انگلیس) و آمریکا بوده است.

بر این اساس، ایران بر خلاف آنچه گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته، هیچگونه همکاری خود با آژانس را کاهش نداده، بلکه در واقع بازرسانی که تابعیت کشورهای اروپایی را داشته‌اند و در صدور این بیانیه نقش‌آفرینی جدی ایفا کردند، لغو مجوز شده‌اند. این مسئله نیز جزو حقوق روشن ایران در تعامل با آژانس است.

آقای کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز دقایقی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «متأسفانه سه کشور اروپایی و آمریکا با وجود تعامل مثبت، سازنده و مستمر ایران با آژانس، با زیاده‌خواهی و با هدف تخریب فضای همکاری، از فضای شورای حکام برای مقاصد سیاسی خود سوءاستفاده کردند.

ایران پیشتر درباره به عواقب این گونه سوءاستفاده‌های سیاسی از جمله تلاش برای سیاسی کردن فضای آژانس هشدار لازم را داده بود.»

این سه کشور و آمریکا در بیانیه خود با وجود همکاری‌های بسیار ایران، در بند نخست بیانیه خود به ادعاهای مطرح‌شده درباره وجود « مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» پرداخته و این 4 کشور، ایران را به «عدم همکاری اساسی» متهم کرده‌ بودند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1198343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =