مرکز زبان فارسی در چند کشور اسلامی تأسیس می‌شود/ اعزام استادان برای تدریس فارسی

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) در نشست هم‌اندیشی هیئت رئیسه و روسای دانشکده‌ها با استاندار قزوین؛ تاسیس مرکز زبان فارسی در چند کشور اسلامی و همچنین استفاده از ظرفیت جوامع دانشگاهی به عنوان مشاور در تصمیم‌سازی استان را عنوان کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیدعلی قاسم‌زاده رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) در نشست هم‌اندیشی هیئت رئیسه و روسای دانشکده‌ها با استاندار قزوین؛ از تاسیس مرکز زبان فارسی در چند کشور اسلامی و همچنین استفاده از ظرفیت جوامع دانشگاهی به عنوان مشاور در تصمیم‌سازی استان خبر داد و  اظهار کرد: طبق گفته رئیس جمهور، دانشگاه‌ها مغز و اتاق فکر دولت هستند، این جمله برای ما ماموریتی به همراه دارد که امیدواریم در پی این ماموریت با هم‌گرایی و هم‌افزایی مجموعه‌ حکمرانی استانی در حوزه‌های مختلف بتوانیم یاریگر خوبی باشیم. بویژه در شناسایی نظام مسائل و ارائه راحل های عملی گام های جدی برداریم.

بیشتر بخوانید:

مقاله‌ها گورستان زحمات اساتید و دانشجویان هستند

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) بیان کرد: درحال حاضر بیش از ۸ هزار دانشجو در دانشگاه معین استان درحال تحصیل می‌باشند که از این تعداد ۶۰۰ دانشجو بین‌المللی از ۲۰ کشور دنیا در این دانشگاه هستند.

وی با تاکید بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های دانشگاه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی افزود: با توجه به ماموریت و رسالت دانشگاه در تلاشیم ضمن توسعه کمی دانشگاه و دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها به تاسیس چند مرکز آموزش زبان فارسی در خارج و اعزام استادان زبان فارسی به چند کشور اسلامی اقدام کنیم و با حمایت وزارت عتف و معاونت امور بین‌الملل وزارت در گسترش زبان و فرهنگ فارسی گام‌های موثری برداریم.

قاسم زاده عنوان کرد: در حوزه فرهنگی برنامه‌های متعددی در سال جاری تعریف شده که انتظار می‌رود در ایجاد محیطی فرهنگی و پویا گام برداریم. با توجه به تاکیدات دولت برای حضور مسئولان در دانشگاه‌ها آمادگی خود را برای میزبانی از مدیران استانی و ملی را داریم.

وی با تاکید براینکه دانشگاه دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) نقش محوری در سند آمایش آموزش عالی استان دارد خاطرنشان کرد: در طرح آمایش آموزش عالی هم رئیس مجمع نمایندگان استان و روسا دانشگاه‌ها و نمایندگان استاندار حضور دارند که می‌تواند پشتوانه خوبی برای تصمیم سازی و تصمیم گیری کلان در حوزه آموزش عالی استان شود.

محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین نیز در این نشست ضمن حمایت از برنامه‌های دانشگاه و قدردانی از زحمات ریاست و مجموعه مدیریت دانشگاه اظهار کرد: مجموعه دانشگاهی زحمات و تلاش‌های بسیاری را در حوزه پیشبرد اهداف استانی داشته که نتایج این زحمات در ارزیابی‌های سطح ملی و استانی مشهود است.

استاندار قزوین بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی به ویژه اعضا هیئت علمی در تصمیم‌سازی استانی یک امر بدیهی است و استفاده از مبنا علم و دانش در حل مسائل و تصمیم‌گیری‌ها باید لحاظ شود و ما از جوامع دانشگاهی می‌خواهیم در احصا نظام مسائل استانی و راهکارهای پرداختن به موضوعات که همواره یکی از دغدغه‌های همیشگی استان بوده یاری‌گر باشند که البته لازم است نسبت به این موضوع یک راهکار مناسب‌تر اتخاذ شود.

وی افزود: از ظرفیت جوامع دانشگاهی می‌توان در حوزه مشاوره و تصمیم‌سازی استفاده کرد و ما در سال جدید به دنبال ایجاد فضای ارتباط این چنینی خواهیم بود چنانچه ارتباط دانشگاه با بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در ابتدا، یک امر مسلم و طبیعی در ذهن تلقی می‌شود و به طور یقین برکات متعددی را نیز به همراه خواهد داشت اما شکل درست استفاده از این امکان باید دو طرفه باشد به طوری که از سوی خود دانشگاه تلاش و پیگیری و از سوی مجموعه مدیریتی استان تسهیل گری اتفاق بیفتد تا به نتیجه منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه و دانشگاهیان می‌توانند به مدیریت کلان استان در شناسایی مشکلات، نظام مسائل و راه حل آنها یاری رسانند و تاکید می‌کنیم مدیران استان نسبت و روابط خود را با دانشگاه بیش از پیش تقویت کنند.

وی تشریح کرد: افزایش ارتباط واحدهای تولیدی با جامعه دانشگاهی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مدیران دستگاه‌های اجرایی باید آن را در دستور کار قرار دهند تا در پی آن بتوان از ظرفیت علم در فضای اقتصادی بهره بیشتری گرفت.

این مسئول یادآور شد: در راستا تغییر شیوه سنتی به شیوه دانشی در حوزه‌هایی نظیر کشاورزی و صنعت ما نیازمند تربیت نیروهای انسانی توانمند در حوزه علم و دانش هستیم که به مراتب دانشگاه گزینه مناسبی برای تربیت نیرو متخصص است اما لازم است ارتباط جامع و مناسبی بین دانشگاه با صنعت و کشاورزی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت نیز تغییراتی رخ داده که در پی آن اتکا به دانش بیشتر از اتکا به سرمایه در مبنا کار قرار دارد و دانش سبب دست یافتن به بهره‌وری بیشتر در حوزه صنعت می‌شود که باز هم در این میان نقش دانشگاه پررنگ‌تر خواهد بود.

اعلایی مطرح کرد: لازم است بین دانشگاه با واحدهای صنعتی و کشاورزی ارتباطات لازم شکل گرفته و این ارتباطات به برقراری تعامل منجر شود تا طرفین بتوانند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

وی افزود: باتوجه به وجود ظرفیت خوب بخش خصوصی دانشگاه باید به فکر ارتباط بیشتر با بخش خصوصی باشد و با تشکیل اتاق فکرهای مشترک نیاز بخش خصوصی به دانش روز و بهره‌وری بیشتر را با استفاده از توان علمی موجود رفع کند.

این مسئول در پایان صحبت‌هایش با تاکید براینکه ورود مجموعه دانشگاهی به بخش‌های مدیریتی استان باید با مزیت همراه باشد گفت: در خصوص مسئله کمبود مکان برای مسائل مختلف و برنامه‌های تعریف شده فعلا شرایط تخصیص مکان و رفع نیاز وجود ندارد یا اینکه این فرایند بسیار زمان‌بر است که در این میان پیشنهاد ما استفاده از ظرفیت‌های موجود است و در حوزه مسکن و خواسته‌های رئیس دانشگاه مساعدت و از برنامه‌های دانشگاه حمایت می‌کنیم و تلاش ما بررسی و رسیدگی به مسائل مسکن دانشگاهیان نیز خواهد بود.

گفتنی است در ادامه این جلسه معاونان و روسای دانشکده‌ها به بیان مسائل مختلف دانشگاهی پرداخته و پیشنهادهای راهبردی خود را برای طرح توسعه دانشگاهی و استانی مطرح کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =