وقف چه نقشی در اداره دانشگاه‌های جهان دارد؟ / فعالیت ۷۵ دانشگاه وقفی در ترکیه

ترکیه از جمله کشورهایی است که تجربه مدیریت وقف در آموزش عالی را دارد. بودجه دانشگاه‌های دولتی ترکیه معمولا از سوی دولت تأمین می‌شود؛ اما بودجه دانشگاه‌های خصوصی از منابع خودشان تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صندوق‌های وقف یکی از طرح‌های رایجی هستند که در کشورها برای جمع‌آوری منابع وقفی استفاده می‌شود. این طرح، نخستین بار در دانشگاه کبانسان مالزی اجرایی شد. این دانشگاه از فناوری پیچیده‌ای برای اجرای این طرح استفاده می‌کند. به این معنا که پیشنهاد وقف در سایت ارائه شده و از سیستم بانکداری الکترونیکی در آن استفاده می‌شود. در نتیجه، وقف نقدی مستقیما پرداخت شده و واقف و مقدار پول وقف شده، مشخص است.

بیشتر بخوانید:

رشد ۱۷۵ درصدی موقوفات دانشگاهی جهان در ۲۸ سال گذشته

کارشناسان معتقدند که آگاهی مردم از تمامی امکانات ارائه شده، باعث می‌شود واقف از اهدای پول به عنوان وجوه نقدی آسوده خاطر باشد. به علاوه، معافیت مالیاتی هم برای واقف پس از اهدای پول آن‌ها درنظرگرفته شده است. ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش وقف در تامین مالی دانشگاه‌های مالزی چه نقشی دارد؟ به بررسی نقش وقف در تامین مالی دانشگاه‌ها پرداخت. در این گزارش تجربه ترکیه در زمینه بهره‌گیری از صندوق‌های وقف بیان می‌شود

ترکیه از جمله کشورهایی است که تجربه مدیریت وقف در آموزش عالی را دارد. بودجه دانشگاه‌های دولتی ترکیه معمولا از سوی دولت تأمین می‌شود؛ اما بودجه دانشگاه‌های خصوصی از منابع خودشان تأمین می‌شود.

ترکیه تا سال ۲۰۱۶، ۱۹۵ دانشگاه فعال داشت. هیچ دانشگاهی در این کشور کاملا خصوصی نیست؛ اما حدود ۷۵ دانشگاه وقفی و سایر موسسات آموزش عالی دولتی - عمومی هستند.

تامین مالی دانشگاه‌های دولتی ترکیه از محل صندوق‌های وقف

صندوق‌های وقف یکی از منابع تأمین مالی دانشگاه‌های دولتی است. این صندوق‌ها از محل درآمدهای وقفی تامین می‌شوند، مانند دانشگاه آبانت عزت بایسال که بودجه خود را از فرد نیکوکاری به نام عزت بایسال می‌گیرد. هرچند دانشگاه آبانت عزت بایسال یک دانشگاه دولتی است که ۲۶۲ میلیون لیره بودجه دولتی دارد؛ اما زیرساخت‌ها، فناوری سیستم و تجهیزات آن از محل اعتبارات وقف تامین می‌شود.

در راستای استمرار درآمدهای وقفی، این دانشگاه برای حمایت از فعالیت‌های آموزشی خود، دست به اقداماتی مانند راه‌اندازی خدمات اجتماعی و اجاره پارکینگ زده است. پول حاصل از این فعالیت‌های تجاری در مواردی مانند ارائه بورس تحصیلی به دانشجویان، تامین مالی تحقیقات و مدیریت سیستم امنیتی استفاده می‌شود.

دانشگاه کوچ یکی از نمونه‌های موفق در زمینه استفاده از منابع درآمدی وقفی است. این دانشگاه توسط بنیاد کوچ تأمین مالی می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۹۹۳ تأسیس شده و یکی از پیشرفته‌ترین دانشگاه‌های علوم پایه در ترکیه است. این دانشگاه در راستای مدیریت تضاد منافع، به هیئت مدیره اختیار داده که متولی وجوه پرداختی وقف باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =