علائم و نشانه‌های اعتیاد به فضای مجازی / انزوا و سردی روابط زوجین با وابسته شدن به تکنولوژی

روانشناس گفت: یکی از علائم اعتیاد به فضای مجازی،  بررسی شبانه قبل از خواب و بررسی پیام رسان‌ها و فضای مجازی بلافاصله بعد از بیدار شدن است. اضطراب ناشی از دوری تلفن همراه نیز از علائم دیگر اعتیاد به فضای مجازی است.

حسین علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در رابطه با پیامدهایی که اعتیاد خانواده‌ها به فضای مجازی می‌تواند داشته باشد، گفت: اولین پیامدی که اعتیاد به فضای مجازی می‌تواند داشته باشد این است که باعث می‌شود خانوده‌ها وقت کمتری را صرف یکدیگر کنند و کمتر به گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند؛ در نتیجه میزان توجه و تمرکز و عاطفه کمتری سهم فرزندان و همسر می‌شود و این باعث سوق یافتن به سمت ارضا نیازهای مذکور در بیرون از خانه و خانواده شده و احتمال زیاد هم باعث درگیر شدن جوانان و نوجوان با مصادیق آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

اعتیاد به فضای مجازی منشا پرخاشگری در نوجوانان / ساعت استفاده از تلفن همراه را محدود کنید

وی شرح داد: یکی از علائم اعتیاد به فضای مجازی،  بررسی شبانه قبل از خواب و بررسی پیام رسان‌ها و فضای مجازی بلافاصله بعد از بیدار شدن است. اضطراب ناشی از دوری تلفن همراه نیز از علائم دیگر اعتیاد به فضای مجازی است. نشانه دیگر اعتیاد به فضای مجازی این است که زمانی که در یک بحران عاطفی قرار داریم، به جای صحبت با کسی، به فضای مجازی برای فراموش کردن مشکلمان روی می‌آوریم. از طرفی اعتماد بیش از حد به فضای مجازی نیز می‌تواند از علائم وابستگی به فضای مجازی باشد.

روانشناس گفت: با توجه به طوفان جدید GPT (هوش مصنوعی) و اینکه سهولت دسترسی به دنیای ابر داده‌ها را فراهم آورده، احتمال اینکه فرد دچار این ‌وسواس بشود که من زمان جستجو ندارم و اینکه وظایف و فعالیت‌های من زیاد است؛ دچار استرس ناشی از کمبود زمان بشویم و این دلیل باعث می‌شود برای بدست آوردن هر جوابی دچار تکرار رفتار جستجوگرایانه در فضای مجازی بشویم.

علیزاده عنوان کرد: زمانی که کودک به دنیا می‌آید به علت اینکه در قشر مغزی او همان اطلاعات والدین و رفتار های والدین را با خود حمل می‌کند و از پس فعالیت‌های دیجیتالی بر می‌آید و در ابتدای دوران کودکی مورد توجه و تشویق والدین و خانواده و آشنایان و حتی در محیط آموزشی همچون محل تحصیل قرار می‌گیرد اما احتمال اینکه مهارت ارتباط با دنیای بیرون (خارج از ذهن ) وی دچار نقص شود و به سمت رفع نیازهای عاطفی خود از این طریق برود زیاد است.

وی افزود: اگر دقیقا بخواهیم اشاره کنیم چه مهارت‌های غافل می‌شوند می‌توان به مهارت برقراری ارتباطات اجتماعی، مهارت‌های ورزشی که مستلزم فعالیت در باشگاه‌ها و محیط‌های آموزشی خارج از منزل هستند، کندی در بیان کلمات جهت رساندن مفهوم جملاتی که در ذهن دارد، اشاره کرد و علاوه بر این اخلال در بیان کلمات و ادبیات رسمی‌کشور، انزوا گزینی و دوری جویی از اجتماعات هم از مهارت‌هایی هستند که فرزندان در صورت استفاده بیش از حد فضای مجازی از آموزش آن‌ها باز می‌مانند.

روانشناس افزود: از آنجایی که در جامعه امروز زوجین برای امرار معاش و همچنین وضعیت اقتصادی هر دو کار می‌کنند؛ نیازمند گذراندن وقت مقتضی برای یکدیگر هستند که با استفاده بی‌رویه و غیرمنطقی از فضای مجازی، از آن وقت مطلوب کاسته می‌شود که در نتیجه میزان توجه و عاطفه و نیازهای روحی و روانی و جسمی‌ و حتی از رفتارهای ویژه زناشویی در بین زوجین بسیار کاسته خواهد شد و احتمال جبران این خسارات به روش نامطلوب بیشتر می‌شود.

علیزاده عنوان کرد: در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها دیده می‌شود برای استفاده از فضای مجازی قوانین خانگی وضع می‌کنند که زمان و مکان مناسب برای این امر مهیا شود.

وی افزود: انزوای ناشی از  وابستگی به فضای مجازی به مرور باعث می‌شود تا فرد شهری غیرواقعی با قوانین و بی‌قوانینی خاصی برای خودش تصور کند که خطوط قرمز دنیای واقعی را ندارد و این باعث شکسته شدن حریم‌های انسانی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =