والیبال انتخابی المپیک۲۰۲۴ | ایران ۲ - کوبا ۳ / شکست‌های تیم ملی یکی پس از دیگری

ملی والیبال ایران در آخرین بازی خود در انتخابی المپیک مقابل کوبا شکست خورد.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، رقابت‌های والیبال گروه نخست انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس در گروه مردان که از هشتم مهرماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو آغاز شده است، امشب (یکشنبه، ۱۶ مهر) به پایان می‌رسد. تیم ملی والیبال ایران در هفتمین و آخرین مسابقه خود در این رقابت‌ها از ساعت ۲۰ به مصاف کوبا می‌رود.

بیشتر بخوانید:

والیبال انتخابی المپیک / ایران مقابل برزیل هم شکست خورد

دو تیم ایران و کوبا تاکنون در طول تاریخ ۱۰ بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که پنج برد برای هر یک ثبت شده است و جدال امشب دو تیم ملاک برتری در تاریخ محسوب می‌شود زیرا برنده به ششمین برد خود برابر حریف دست خواهد یافت.

آخرین مسابقه دو تیم ایران و کوبا در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ بود که مردان ایران سه بر دو مغلوب حریف شدند و شاگردان علیرضا طلوع‌کیان برای انتقام به مصاف کوبا می‌روند.

کنون حضور تیم آلمان از این گروه در المپیک قطعی شده است و سه تیم برزیل، ایتالیا و کوبا برای سهمیه دوم امید دارند. برزیل و ایتالیا در آخرین روز مسابقات به مصاف یکدیگر می‌روند و کوبا نیز حریف ایران است. تیم ایتالیا امیدوار است با شکست برزیل میزبان تک سهمیه باقی مانده را حفظ کند، اما این موضوع منوط به شکست کوبا برابر ایران است، بنابر این سرنوشت لاجوردی پوشان در پنجه‌های مردان والیبال ایران گره خورده است، زیرا تعداد برد، امتیاز و حتی معدل ست دو تیم ایتالیا و کوبا برابر است و کوچکترین لغزش مردان ایتالیا به معنی صعود کوبا به المپیک خواهد بود.

تیم ملی والیبال کوبا سابقه حضور هفت دوره بازی‌های المپیک را در پرونده کاری خود دارد که بهترین عنوان کسب شده این تیم در سال ۱۹۷۶ مدال برنز و مقام سومی است.
این تیم در سال ۱۹۵۶ برای نخستین بار در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان شرکت کرد و در ۱۴ دوره حضور موفق به کسب دو مقام نایب قهرمانی در سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۰ و همچنین دو مدال برنز و مقام سومی در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۹۸ شده است.

تیم ملی والیبال کوبا سابقه هشت دوره حضور در جام جهانی والیبال را دارد که پنج بار در این مسابقات بر روی سکو رفته است. سال ۱۹۸۹ قهرمان شد، سال‌های ۱۹۸۱، ۱۹۹۱ و ۱۹۹۹ نایب قهرمان و در سال ۱۹۹۷ به مقام سومی و مدال برنز دست یافت.

هدایت تیم ملی والیبال کوبا را خسوس کروز بر عهده دارد و لیوان تابودا، کریستین توندیکا، خاویر کونسپسیون، روآمی آلونسو، خوزه ماسو، الکسیس ویلسون ولازکوئز، خسوس هررا، میگوئل دیوید گوتیرز، اوزنیل مرگارخو، میگوئل آنخل لوپز، مارلون یانت هررا، خوزه میگوئل گوتیرز، یوندر گارسیا و آلاین گورگوئت ۱۴ بازیکن این تیم در مسابقات برزیل هستند.

تاریخچه و نتایج دیدارهای رسمی ایران و کوبا در تاریخ به قرار زیر است:

۱۹۹۱ (جام جهانی): ایران (صفر) – کوبا (۳)
۱۹۹۸ (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – کوبا (۳)
۲۰۰۹ (جام قهرمانان): ایران (یک) – کوبا (۳)
۲۰۱۱ (جام جهانی): ایران (صفر) – کوبا (۳)
۲۰۱۳ (لیگ جهانی): ایران (۳) – کوبا (۲)
۲۰۱۳ (لیگ جهانی): ایران (۳) – کوبا (یک)
۲۰۱۶ (المپیک): ایران (۳) – کوبا (صفر)
۲۰۱۸ (قهرمانی جهان): ایران (۳) – کوبا (یک)
۲۰۱۹ (انتخابی المپیک/ بین‌قاره‌ای): ایران (۳) – کوبا (۲)
۲۰۲۳ (لیگ ملت‌ها): ایران (۲) – کوبا (۳)

ست پنجم: ایران ۹ - ۱۵ کوبا

عملکرد ضعیف جلوه در ست چهارم باعث شد سید محمد موسوی برای اولین بار در این بازی وارد مسابقه شود. سرویس‌های خوب کوبا که از اول مسابقه دریافت‌کننده‌های ایران را اذیت می‌کرد، این ست هم ادامه پیدا کرد و درخشش یانت هررا و تابودا و همچنین قدرت بدنی بالای کوبایی‌ها باعث شد ست پنجم را از آن خود کنند تا ششمین شکست را به ایران تحمیل کنند و مسابقات برای این دو تیم به اتمام برسد.

ست چهارم: ایران ۱۳ - ۲۵ کوبا 

در این ست کوبایی‌ها با تغییراتی که دادند بازی را خوب آغاز کردند و توانستند تا امتیاز یازده، چهار امتیاز از ایران پیش بیفتند. بازی خوب یانت هررا و خسوس هررا و برگشت عملکرد ایران به ست اول کوبا را ۱۷ بر ۹ پیش انداخت. تعویض‌ها و وقت استراحت‌ها و ویدیو چک‌های ایران هم جواب نداد تا این ست با اختلاف فراوان به سود کوبا تمام شود و کار به ست سرنوشت ساز پنجم کشیده شود. در این ست همه‌ی بازیکنان خصوصا مهدی جلوه عملکرد ضعیفی داشتند.

ست سوم: ایران ۲۵ - ۲۳ کوبا

ایران که از برد ست دوم روحیه گرفته بود، بازی را با سرویس‌های خوب و آبشارهای امین اسماعیل‌نژاد خوب آغاز کرد و ۸ بر ۵ پیش افتاد. در ادامه تیم ملی خوب توانست بازی را کنترل کند و ۱۶ بر ۱۳ همچنان پیش افتاد. در ادامه این کوبایی‌ها بودند که از اشتباهات بازیکنان ایران و نخواباندن چند توپ استفاده کردند و بازی را نوزده بر هجده به سود خود کردند. اما چند تعویض به موقع طلوع کیان و آوردن صابر کاظمی پشت خط سرویس دوباره ایران را در این ست ۲۱ بر ۱۹ پیش انداخت و در نهایت این ست پر افت و خیز به سود ایران تمام شد.

ست دوم: ایران ۲۵ - کوبا ۲۳

در این ست باز هم کوبایی ها در سرویس و آبشار خیلی خوب شروع کردند و اشتباه بازیکنان در حدس زدن محل فرود توپ چند امتیاز سرویس را به کوبایی‌ها هدیه داد و بازی را ۸ بر ۴ به سود کوبا کرد. در ادامه اشتباهات فراوان بازیکنان ایران که عملکردشان در حد بازیکنان آماتور بود به کوبایی‌ها این فرصت را داد تا اختلاف را بیشتر کنند. تعویض‌های دیرهنگام علیرضا طلوع‌کیان و آوردن اسفندیار به‌جای همایونفرمنش باعث شد اختلاف کم و نتیجه ۱۹ بر ۱۸ شود و مربی کوبا درخواست وقت استراحت کند. در ادامه بازیکنان ایران که متحول شدند توانستند در عین ناباوری پیش بیفتند و میلی‌متری در حالی که تا اواسط ست کوبا دو برابر ایران امتیاز گرفته بودند، ایران ست را ببرد.

ست اول: ایران ۲۰ -  ۲۵ کوبا

بازی با سرویس‌های خوب و دفاع‌های عالی کوبا آغاز شد، خسوس هررا و میگل آنخل لوپز بازی را ده بر شش به سود کوبا کردند. در ادامه بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی بعضی بازیکنان ایران باعث شد اختلاف بیشتر شود و ۱۷ بر ۱۲ کوبا پیش بیفتد. از اینجای کار بازیکنان ایران کمی بهتر کار کردند و اختلاف را به دو رساندند. کوبایی‌ها از امتیاز ۱۷ بر ۱۵ دوباره موتورشان روشن شد و میگل لوپز و خسوس هررا دوماشین امتیازگیری کوبا ست را برای این تیم در آوردند و پیروز ست اول شدند. امین اسماعیل‌نژاد بهترین بازیکن ایران در ست اول بود.

کد خبر: 1201251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =