گرانی مواد غذایی در ترکیه ۲ برابر ایران / نرخ تورم مواد غذایی در کشور ۳۸ درصد شد

بانک جهانی با برآورد نرخ تورم ۳۸ درصدی مواد غذایی در ایران طی ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۲ اعلام کرد نرخ تورم مواد غذایی ترکیه در این مدت ۲ برابر ایران بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بانک جهانی با برآورد نرخ تورم ۳۸ درصدی مواد غذایی در ایران طی ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۲ اعلام کرد نرخ تورم مواد غذایی ترکیه در این مدت ۲ برابر ایران بوده است.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد نماینده مجلس برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان براساس تورم
 

بانک جهانی در گزارشی با موضوع تورم مواد غذایی در جهان نرخ تورم ۱۲ ماهه مواد غذایی در ایران منتهی به اوت ۲۰۲۳ (مرداد ۱۴۰۲) را ۳۸ درصد اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش نرخ تورم مواد غذایی در ایران پس از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی افزایش قابل توجهی یافت و تا آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) با طی روندی صعودی به ۸۰.۳ درصد رسید. اما از ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت امسال) شاهد روند نزولی تورم مواد غذایی در ایران بوده ایم به طوری که در مرداد امسال تورم ۱۲ ماهه مواد غذایی به کمتر از نصف اوج تورم ثبت شده در فروردین رسیده است.

ونزوئلا رکورددار تورم مواد غذایی در جهان با نرخ ۴۰۳ درصدی
در میان کشورهای جهان، ونزوئلا رکورددار نرخ تورم مواد غذایی بوده است. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به ماه اوت در این کشور به ۴۰۳ درصد رسیده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان بوده است.

لبنان با تورم ۲۷۴ درصدی و آرژانتین با تورم ۱۳۴ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته اند.


نرخ تورم مواد غذایی در ترکیه نیز ۷۴ درصد برآورد شده که حدود دو برابر نرخ تورم مواد غذایی در ایران بوده است. ترکیه با این نرخ تورم در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است. این کشور که یکی از بیست اقتصاد برتر دنیا محسوب می‌شود از نظر تورم مواد غذایی حتی وضعیت بدتری از زیمبابوه داشته که اخیرا ابرتورم با درصدهای میلیاردی را تجربه کرده است.

نرخ تورم مواد غذایی در زیمبابوه ۷۱ درصد بوده و رتبه پنجمی بالاترین نرخ تورم مواد غذایی جهان به این کشور اختصاص داشته است. سورینام با تورم ۶۵ دارصدی، سیرالئون با تورم ۶۰ درصدی، غنا با تورم ۵۲ درصدی، بروندی با تورم ۳۹ درصدی و مالاوی با تورم ۳۹ درصدی به ترتیب جایگاه ششم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =