عرضه سیمان در بورس کالا رانت و فساد را از بین می‌برد / تبعات بازگشت به قیمت‌گذاری دستوری

کارشناس صنعت سیمان گفت: عرضه سیمان در بورس کالا موجب ایجاد توازن در عرضه و تقاضا می‌شود، در نتیجه رانت و فساد از بین می‌رود.

علی محمد بُد، کارشناس صنعت سیمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: سیمان کالایی است که تجارت آن همیشه با دشواری‌هایی همراه بوده، به طوری که کرایه حمل آن در شعاع بیش از ۴۰۰ یا ۵۰۰ کیلومتر غیر قابل توجیه است.

بیشتر بخوانید:

تداوم اختلاف‌نظرها بر سر عرضه سیمان در بورس کالا / راهکار صحیح برای حذف واسطه‌گری و رانت در بازار چیست؟

وی با بیان اینکه سیمان در گذشته به صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شد و این امر موجب بروز مشکلاتی شده بود، گفت: قیمت‌گذاری دستوری سیمان ورود دلالان به بازار را به همراه داشت و همین امر سبب ظهورکارخانه‌هایی خارج از شعاع ۵۰۰ کیلومتری شهر و در مکان‌هایی که مصرف سیمان وجود نداشت، شده بود که هزینه حمل آن گران تمام می‌شد.

بُد همچنین عنوان کرد: در زمان قیمت‌گذاری دستوری، سیمان به صورت حواله‌ای معامله می‌شد و حواله هم با سند یا امضاهای طلایی صورت می‌گرفت، پیمان‌کارها برای اینکه هزینه پروژه آن‌ها کمتر شود حواله سیمان را در بازار آزاد می‌فروختند، به طوری که سیمان دارای دو قیمت می‌شد و گاها این کالا تا سه برابر ارزش واقعی هم به فروش می‌رسید و این موضوع باعث بروز مشکل در اکثر پروژه‌ها شده بود.

کارشناس صنعت سیمان افزود: قیمت‌گذاری دستوری سبب ایجاد رانت و فساد شده بود و تولیدکنندگان سیمان را در دو دسته باکیفیت و بی کیفیت تولید می کردند، سیمان با کیفیت را نگه می‌داشتند و سیمان بی کیفیت را به فروش می‌رساندند و دلالان هم سهمیه سیمان را از هر جا امکان داشت خریداری کرده و به قیمت بالا می‌فروختند.

وی در ادامه به مزایای ورود سیمان به بورس کالا اشاره کرد و گفت: وقتی صنعت سیمان وارد بورس کالا شد، تولید بالا رفت و این امر باعث شد تا قیمت سیمان کاهش پیدا کند، در نتیجه رانت و فساد از بین رفت.

بُد با بیان اینکه بورس کالا تنها یک بهانه است، گفت: ما باید به فکر افزایش تولید و بازسازی کارخانه‌های سیمان باشیم نه بازگشت به قیمت‌های دستوری، که اگر این مسائل در دستور کار قرار گیرند تولید سیمان به ۸۵درصد خواهد رسید.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا نیاز مردم به سیمان را به طور کامل برطرف می‌کند، یاخیر، گفت: بورس کالا موجب ایجاد توازن در عرضه و تقاضا می‌شود، به عنوان مثال، اگر مقدار کالایی کاهش پیدا کند قیمت آن اصلاح می‌شود، وقتی قیمت اصلاح شود توزیع سرمایه‌گذاری نیز برطرف خواهد شد و این امر به بالا رفتن تولید کمک می‌کند.

کارشناس صنعت سیمان همچنین با اشاره به تاثیرگذاری سیمان و فولاد در گرانی مسکن عنوان کرد: اثر سیمان و فولاد در قیمت مسکن بسیار ناچیز است، بطوری که امسال در تولید سیمان ۱۲میلیون تن مازاد ظرفیت داریم که آن را صادر می کنیم. مسکن هنگامی ارزان می‌شود که مردم و تکنولوژی، وارد ساخت و ساز شوند، پس مشکل اصلی سرمایه‌گذاری و افزایش تولید است.

کارآموز خبرنگاری: نسترن تقی‌زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1201318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =