نهج‌البلاغه، نسخه کارآمدی انقلاب است

در آستانه برگزاری سمپوزیوم‌های سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی، نهج‌البلاغه را «نسخه کارآمدی انقلاب اسلامی» نامید.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دوره‌های قبلی برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه «راه نجات» به میزبانی اصفهان و مشارکت نهج‌البلاغه-پژوهان برجسته ایرانی و خارجی گفت: اصفهان به‌طور ویژه برای برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه «راه نجات» اهتمام ورزیده است.

تحقق انقلاب با نهج‌البلاغه

علیرضا معاف با تأکید بر تعبیر آیت‌الله جوادی آملی از تحقق انقلاب اسلامی با تمسک به نهج‌البلاغه و قرآن، ادامه داد: زمانی سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها و دیگر احزاب، تعاریف نادرستی از عدالت و زهد را ارائه می‌دادند؛ این‌طور بیان می‌شد که میان جمهوری اسلامی و نهج‌البلاغه، هم‌گرایی نیست. که گویی هر کسی نهج‌البلاغه را می‌خواند، از جمهوری اسلامی واگرایی‌ می‌یافت! هم‌چنین برخی که مایل به اشرافی‌گری بودند، علاقه‌ای به ترویج نهج‌البلاغه نداشته‌اند، زیرا ممکن بود با مطالعه برخی روایات، جو جامعه علیه این افراد شود.

نهج‌البلاغه، نسخه کارآمدی انقلاب است

حضور کم‌رنگ تفکر انقلابی

وی با تأکید بر به جایگاه نهج‌البلاغه در تفسیر قرآن کریم و وظیفه دولت نسبت به ترویج این اثر، پسوند اسلامی را در نام وزارت فرهنگ و ارشاد، غیرانتزاعی و نیازمند تحقق عملی دانست و ادامه داد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم‌چنان ردپای وزارت‌خانه فرح به چشم می‌خورد!

معاف با اشاره به نقش شخصیت‌های لیبرال و سکولار در حکم‌رانی بر وزارت فرهنگ و ارشاد پس از انقلاب، خاطرنشان کرد: تنها در برهه کوتاهی نیروهای انقلابی و ولایی بر سر کار بوده‌اند. برای تحقق اسلامیت این وزارتخانه، راهی جز مراجعه به قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیست.

نهج‌البلاغه، نسخه کارآمدی انقلاب

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد ضمن تشریح ابعاد نامه ۵۳ حضرت علی به مالک اشتر در زمینه گزینش کارگزاران و کارکرد این نامه در دیگر ابعاد قضایی و نظامی، ادامه داد: اگر مفاهیم نهج‌البلاغه به دست جامعه برسد، توسعه آن سخت نخواهد بود. هر کسی دل در گروی مفاهیم عقلی، عرفی و انسانی داشته باشد، متوجه می‌شود که نمی‌توان سختی کامل‌تر از نهج‌البلاغه را یافت!

علیرضا معاف افزود: مردم در حال مشاهده کارآمدی جمهوری اسلامی هستند؛ هرچند که باید به مشکلات هم پرداخته شود. پاسخ خلأهای موجود را باید از نهج‌البلاغه گرفت. استفاده‌ از رهنمون‌های قرآن و نهج‌البلاغه، ما را دچار آسیب‌های مختلفی می‌کند.

نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه

با تمجید از انتخاب عنوان «زیست شرافتمندانه» برای سومین دوره کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف باید چالش‌های خود را به مراکزی مانند کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه سپرده و پس از دریافت راه‌حل، آن را به‌صورت عملی به‌کار ببندند. این کنگره می‌تواند به کارگزاران، مدیران و مسئولین کمک کند تا بفهمند چه در سطح ملی و چه فراملی، چه‌طور می‌توانند زیرساخت‌های زیست شرافتمندانه جامعه را فراهم کنند.

اصفهان، پایتخت نهج‌البلاغه

وی در پایان با نام بردن از اصفهان به عنوان «پایتخت جهانی نهج‌البلاغه» گفت: اصفهان باید توسط دستگاه‌های مختلف به عنوان شهر نهج‌البلاغه به رسمیت شناخته شود. برای این موضوع باید از نمادهای ورودی شهر تا تابلوهای درون شهر، همگی رنگ و بوی علوی را به خود بگیرند. ما نیز رسالت خود را به موازات در انجام فعالیت‌های مقدماتی برای نام‌گذاری «هفته نهج‌البلاغه» در شورای فرهنگ عمومی و درج آن در تقویم انجام خواهیم داد.

نهج‌البلاغه، نسخه کارآمدی انقلاب است

خبرنگار: مطهره سادات هاشمی فشارکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1202977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =