حمایت یک میلیارد تومانی دانشگاه صنعتی شریف از طرح‌های فناورانه

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف از حمایت یک میلیارد تومانی دانشگاه صنعتی شریف از طرح‌های فناورانه اعضای هیات علمی و همچنین حمایت از طرح‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا هرمزی‌نژاد مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف درباره تفاهم نامه‌ بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با این دانشگاه گفت: مجموعه اهداف این تفاهم‌نامه شامل حفظ و ارتقا سطح مرجعیت علمی، حمایت از افزایش مقالات برتر، انتشار دستاوردهای پژوهشی برتر، حمایت از گرنت‌های پژوهشی و بنیادین، حمایت از توسعه فناوری و ثبت اختراعات، تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی در حوزه‌های منتخب و ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال‌آفرینی است.

بیشتر بخوانید:

نمایشگاه کار دانشگاه شریف از ۲۱ آبان برگزار می‌شود / ایجاد سالانه ۷۰۰ فرصت شغلی در نمایشگاه

وی گفت: برنامه معاونت پژوهش و فناوری به منظور تحقق اهداف توسعه‌ای دانشگاه و رشد متناسب و یکسان در هر دو حوزه پژوهش و حوزه فناوری، بیش از یک دهه است که زنجیره دانش تا ارزش دانشگاه تعریف شده است و برنامه اجرایی کردن آن فعالیت‌های برنامه محور متنوعی طراحی و اجرا شده است.

هرمزی‌نژاد خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی و اجرا می‌شوند که خروجی هر برنامه‌ای، ورودی برنامه دیگری باشد تا بدین طریق از تداوم و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در دانشگاه اطمینان حاصل کرده و کلیه فعالیت‌های خانواده شریف اعم از طرح یک ایده و نگارش مقاله بنیادی تا مرحله تجاری سازی و ارایه یک محصول و خدمت نوآورانه به جامعه را پوشش دهد. لذا به منظور اجرایی کردن و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این تفاهم‌نامه، امکان توسعه و گسترش برنامه‌های زنجیره دانش تا ارزش دانشگاه فراهم خواهد شد.

وی افزود: برنامه هاتف (هدایت اعتبارات توسعه فناوری) بخشی از برنامه اجرایی تفاهم‌نامه مشترک دانشگاه با معاونت علمی ریاست جمهوری است که این برنامه‌ به منظور افزایش سطح پوشش زنجیره دانش تا ارزش دانشگاه، خصوصاً تجاری سازی خروجی‌های سایر برنامه‌های معاونت، تعریف شده است و هدف از آن کمک به نهایی‌سازی و تجاری‌سازی دستاوردهای نوآورانه اعضای هیات علمی دانشگاه است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در این برنامه، پس از ارزیابی و انتخاب طرح‌های منتخب اعضای هیات علمی دانشگاه، از این طرح‌ها حمایت به عمل می‌آید که محصولات و خدمات توسعه یافته در قالب یک واحد فناوری زایشی، تجاری سازی شده و از دانشگاه خارج شوند.

وی درباره شرایط انتخاب طرح‌ها گفت: طرح‌های دریافت شده توسط دبیرخانه این برنامه، طی مدت مشخصی توسط کمیته راهبردی این برنامه بررسی و داوری خواهد شد طرح‌های منتخب پس از مصاحبه با سرپرست تیم نهایی و انتخاب خواهند شد.

هرمزی‌نژاد گفت: حوزه‌های اولویت‌داری نیز برای طرح در نظر گرفته شده است. طرح‌هایی که مرتبط به حوزه‌های راهبردی شامل آب، انرژی، سلامت و امینت غذایی باشند و همچنین طرح‌هایی که مبتنی بر فناوری‌های سطح بالا و راهبردی شامل اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بلاک‌چین، واقعیت افزوده، هوافضا، کوانتوم و میکروالکترونیک باشند، در اولویت خواهند بود.

وی اظهار داشت: صرفاً طرح‌هایی که در حوزه‌های اعلام شده است انتخاب نمی شوند و کلیه اعضای هیات علمی دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی که طرحی اعم از محصول یا خدمت داشته باشند که امکان تجاری سازی آن و ایجاد یک واحد فناوری نوپا را داشته باشد می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: اولویت‌های دیگری نیز برای طرح‌های ارسالی به دبیرخانه این برنامه در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه برای طرح‌هایی که تاییدیه‌ تقاضا از سوی صنعت داشته باشند و یا تضمین خرید برای آن‌ها ارایه شود دارای امتیاز ویژه‌ای خواهند بود.

وی گفت: همچنین طرح‌های میان رشته‌ای و طرح‌هایی که با همکاری چند عضو هیات علمی تعریف شود دارای اولویت هستند. همچنین به منظور تشویق تعریف طرح‌های مشترک بین دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه اولویت ویژه‌ای نیز برای اینگونه طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

هرمزی‌نژاد یادآور شد: فعالیت‌های برنامه محور دانشگاه به صورت پوششی و مکمل هستند لذا طرح‌هایی که خروجی برنامه‌های دیگر دانشگاه مانند برنامه گرنت، برنامه ثبت اختراعات و ... باشند نیز در اولویت قرار خواهند داشت.

وی تاکید کرد: اعضای هیات علمی بدون هیچگونه محدودیتی می‌توانند به عنوان همکار در چند طرح حضور داشته باشند ولی هر عضو هیات علمی صرفاً می‌تواند مجری اصلی یک طرح منتخب باشد. لذا هر عضو هیات علمی امکان ارسال چند طرح را به دبیرخانه این برنامه را دارد ولی در نهایت یکی از طرح‌هایی که آن عضو هیات علمی به عنوان مجری اصلی ارایه کرده است امکان انتخاب شدن به عنوان طرح منتخب را خواهد داشت.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف درباره نوع حمایت‌هایی که از طرح‌ها به عمل می‌آید، گفت: طرح‌های منتخب در طول مدت یکسال تا سقف ۱۰ میلیارد ریال مورد حمایت قرار می‌گیرند. اعتبارات این طرح می‌تواند صرف خرید تجهیزات و مواد اولیه، خرید و توسعه نرم افزار، اخذ استاندارد و خرید لایسنس‌های لازم، انجام خدمات آزمایشگاهی، اخذ مشاوره و تامین نیرو انسانی شود.

وی درباره برنامه‌های حمایتی دانشگاه در حوزه طرح‌های خروجی این برنامه گفت: برنامه‌هایی نیز برای ادامه حمایت از واحدهای فناور تاسیس شده وجود دارد. واحدهای فناور تاسیس شده‌ای که حائز شرایط پذیرش در پارک علم و فناوری دانشگاه باشند؛ می‌توانند با گذراندن مراحل تعریف شده از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه به دوره رشد وارد شده و مراحل توسعه خود را در مرکز رشد طی کنند و از حمایت آن بهره‌مند شوند.

هرمزی‌نژاد درباره نحوه ارسال طرح‌ها به دبیرخانه این برنامه گفت: اعضای هیات علمی علاقه‌مند می‌توانند تا ۲۶ آبان ۱۴۰۲ با مراجعه به صفحه اختصاصی این برنامه در وب سایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه به نشانی (https://research.sharif.edu/hatef) ضمن دریافت و مطالعه شیوه نامه اجرایی این برنامه نسبت به تکمیل فرم تقاضا اقدام و یا در صورت نیاز به هرگونه سوال یا راهنمایی با دبیرخانه این برنامه ارتباط برقرار کنند.

وی درباره حمایت از طرح‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه می‌تواند برای جذب حمایت از توسعه ایده‌ها خود یا در صورتی که دارای شرکت نوپا هستند به پارک علم و فناوری دانشگاه مراجعه کرده و درخواست پذیرش خود را به پارک ارایه کنند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف درباره برنامه‌های زیر مجموعه این تفاهم‌نامه در حوزه پژوهشی گفت: چه از نظر تعداد برنامه‌ها و چه از نظر میزان اعتبارات تخصیص یافته حمایتی، حوزه امور پژوهشی و حمایت از طرح‌های بنیادی، جز اصلی‌ترین اولویت‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه است و سالانه بخش زیادی از بودجه این معاونت در این حوزه هزینه می‌شود.

وی گفت: به صورت اختصاصی برنامه‌هایی مانند برنامه توسعه مقالات با کیفیت، برنامه حمایت از مقالات شاخص، برنامه حمایت از پژوهشگران پسادکتری، برنامه حمایت از پایان‌نامه‌ها مساله محور در راستای توسعه مرجعیت علمی دانشگاه، برنامه هسته‌های پژوهشی برنامه محور (برنامه گرنت) در راستای جهت‌دهی به پژوهش‌های دانشگاه و تجهیز چند آزمایشگاه تخصصی در حوزه‌های باتری و میکروالکترونیک در جهت توسعه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی دانشگاه به صورت اختصاصی در حوزه پژوهش و در قالب این تفاهم‌نامه رشد و توسعه خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =