پیش بینی تداوم ثبات قیمت مرغ در بازار

4 اقدام انجام شده تا وضعیت بازار مرغ با ثبات شود و پیش‌بینی شده است تا پایان سال علاوه بر تامین نیاز داخل کشور و رسیدن به پایداری در بازار، ذخایر استراتژیک هم از محل تولید داخل انجام شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، این روزها بازار مرغ ثبات دارد و دیگر از صف‌های طویلی که زمانی برای خرید مرغ دولتی بسته‌می شد، اثری نیست، قیمت‌ها در محدوده نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است و فراوانی در بازار هم وجود دارد، پیش بینی‌ها هم حاکی از افزایش تولید در ماه‌های آینده به حدی که شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای جمع آوری مرغ مازاد باید خود را آماده کند، کارشناسان حتی بر این باورند اگر شرایط به خوبی پیش برود ظرفیت صادرات مرغ هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

لغو ممنوعیت صادرات تخم مرغ

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می‌شود و ظرفیت تولید تا سه میلیون تن هم وجود دارد که اگر از همه ظرفیت های تولید کشور استفاده شود، ‌می توان صادرات انجام داد.

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادی سراسری مرغداران گوشتی کشور از تداوم ثبات قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به حجم تولید و عرضه آن در بازار این روند فعلا ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحدهای تولیدی به طور میانگین بین ۵۴ تا ۵۷ هزار تومان است که باعث ثبات قیمت گوشت مرغ در بازار مصرف شده است به طوری که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ بین ۷۵ تا ۸۵ هزارتومان به فروش‌می رسد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، طی سه ماه اخیر عرضه و تقاضا تقریبا متوازن بوده و قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته است.

دلایل ثبات قیمت مرغ در بازار

1- افزایش تولید

افزایش جوجه ریزی و تولید یکی از عواملی بود که به ثبات بازار کمک کرد، ماهانه 130 میلیون قطعه جوجه ریزی می شود که ‌می‌تواند نیاز کشور را به راحتی تامین کند، کشور سالانه 2.5 میلیون تن نیاز به مرغ دارد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت:‌ جوجه ریزی‌ها از خرداد ماه ماهانه 130 میلیون قطعه بوده است که تولید نه تنها کاملا نیاز کشور را بر طرف‌می کند بلکه در ماههای آینده باید شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم خود را آماده خرید مرغ مازاد کند.

2- تامین به موقع نهاده

تامین به موقع نیاز نهاده‌ای مرغداران از دیگر عواملی بود که به ثبات بازار مرغ کمک کرد، وضعیت توزیع در سامانه بازارگاه بهتر شد و قیمت‌ها در این بازار تعدیل شد اکنون به گفته فعالان صنعت مرغ، قیمت هر کیلو کنجاله سویا 20 هزار و 150 تومان و هر کیلو ذرت 11 هزار و 300 تومان فروخته‌ می‌شود در حالی‌که پیش از این در بازارهای سیاه به کیلویی 40 هزار تومان هم رسیده بود.

3- ساماندهی بازار

ساماندهی بازار نسبت به قبل بهتر شد و با شبکه های غیر مجاز هم برخورد قانونی شد که منجر به کاهش واسطه‌ها و دلالی در بازار مرغ شد، پیش از این اختلاف قیمتی که در بازار مرغ وجود داشت، به حضور پررنگ واسطه‌ها حتی در مراکز توزیع اصلی منجر می‌شد و قیمت‌ها را در بازار به صورت غیر قانونی افزایش‌می داد.

میدان بهمن تهران یکی از این مراکز بود که پیش تر توزیع غیر قانونی به دلالان و غیره را شاهد بودیم که اکنون این مراکز ساماندهی شده است.

4- واردات تخم مرغ نطفه‌دار

به منظور تنظیم بازار از خرداد ماه امسال این محصول، ماهانه یک تا سه میلیون قطعه تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه وارد کشور شد، اما با توجه به افت قیمت مرغ زنده و همچنین جوجه یکروزه در شهریورماه و مهرماه واردات متوقف شده که با افزایش تقاضا و نیاز برای ماه‌های آینده دوباره از سرگرفته خواهد شد.

*پیش بینی وضعیت تولید مرغ تا پایان سال

علی نیازی کارشناس و فعال حوزه دامداری به خبرنگار فارس گفت:‌ اکنون از مهرماه نیز استان‌ های گرمسیر به دلیل خنک‌ شدن هوا مبادرت به جوجه‌ریزی کرده‌اند و با بهبود وضعیت تامین نهاده‌های طیور مخصوصا کنجاله سویا در سامانه بازارگاه، تمایل به جوجه‌ریزی افزایش خواهد یافت.

این کارشناس تاکید کرد: که به دلیل بالا بودن هزینه های تولید دولت باید حمایت‌هایی هم از ابن بخش داشته باشد که هر کیلو مرغ حدود 60 هزار تومان هزینه دارد و تولیدکنندگان به‌ ازای هر کیلوگرم از این محصول بین ۳ تا ۶ هزار تومان زیر قیمت تمام شده عرضه می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی هم اخیرا از پایداری تولید و وضعیت باثبات بازار مرغ خبر داده و گفته است:‌ تولید قراردادی انجام‌می شود و برنامه دولت این است که بازار مرغ و گوشت را برای آغاز سال جدید و ماه مبارک رمضان در وضعیت باثبات نگه دارد.

اما آنچه مسلم است، بازار الزامات خود را دارد و به تجربه ثابت شده قیمت های دستوری را بر نمی‌تابد بنابراین دولت برای تثبیت وضعیت آرام بازار، باید تامین به موقع نهاده و افزایش تولید را ادامه دهد تا تولید کنندگان با دلگرمی بیشتری به تولید ادامه دهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1204655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =