توانمندی ایران در  ساخت و پرتاب ماهواره اینترنتی/ مردم می‌توانند از ماهواره‌های مخابراتی جدید استفاده کنند

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه توان داخلی برای ساخت و پرتاب ماهواره اینترنتی در کشور وجود دارد گفت: می توان با مشارکت بخش دولتی و خصوصی در این زمینه اقدام کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکایوز، حسین شهرابی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فضایی در خصوص پتانسیل ایران در زمینه اقدام برای ساخت اینترنت ماهواره‌ای گفت: سال گذشته در برنامه ۱۰ ساله‌ای که تدوین شده بود این دور نما را برای کشور ترسیم کردند که بعد از چند مرحله کار فناورانه کشور به سمت اینترنت ماهواره‌ای برود ولی موردی که از همه مهم‌تر است و شاید بخش فناورانه آن کمرنگ باشد این است که این طرح باید به صورت عمومی و خصوصی اجرا شود یعنی سرمایه گذار خصوصی در کنار سرمایه گذار دولت مشترکا طرح را جلو ببرند.

بیشتر بخوانید:

کدام ماهواره‌ها توسط ایران به فضا پرتاب شده + لیست ماهواره‌های در صف پرتاب

وی افزود: به نظر می‌رسد محقق شدن این کار راهبرد جدی نیاز دارد و باید در فرایندهای کلی که تا الان در کشور در حوزه فضا داشتیم تغییرات جدی مشاهده شود.

وی با اشاره به هزینه ایجاد اینترنت ماهواره‌ای افزود: اینترنت ماهواره‌ای عمدتاً در مدارهای پایین زمینی شکل می‌گیرد و این مدارها گران هستند و برای کاربران به صرفه نیست. البته کشور ما توانایی پرتاب و ساخت ماهواره در این کلاس را دارد. اگر چه فاصله فناوری زیاد است اما به نظر می‌رسد طی شدن این فاصله سخت نیست.

این مدیر دانش بنیان گفت: با توجه به اقتصاد دولتی در کشور اگر اینترنت ماهواره‌ای بخواهد با رویکرد اقتصاد دولتی پیش برود به نتیجه‌ای نمی‌رسد لذا لازم است با رویکرد دولتی و خصوصی اینترنت ماهواره‌ای در کشور پیاده سازی شود.

شهرابی با اشاره به اقدامات لازم برای دارا بودن این سرویس در ایران تصریح کرد: برای استفاده از سرویس اینترنت ماهواره‌ای در ایران دو مسیر میانبر و دورتر وجود دارد. در راه میانبر ارائه دهندگان این سرویس‌ها باید شرط رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و به کاربران خدمات بدهند. راه طولانی استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ایران این است که ایران خودش به صورت بومی در این زمینه اقدام کند.

وی گفت: در این مسیر ضرورت دارد که بخش خصوصی دانش بنیان میانداری کند و نکته بعدی این است که چون این طرح‌ها سرمایه اولیه زیادی لازم دارند و معمولاً ریسک فناورانه هم دارند حتماً باید حاکمیت در کاهش ریسک قدم بردارد و ترس سرمایه گذاران را برای حضور کم کند. نکته دیگر این است که باید بدانیم که این بازار یک بازار بین‌المللی است و صرفاً برای کشور ایران نیست. این بدان معنا است که چنین پروژه‌هایی هم فرصت و هم یک تهدید بین‌المللی دارند.

وی با اشاره به فعالیت فناوران در حوزه ماهواره‌های لئو گفت: این موضوع چون موضوع تازه و نوآورانه‌ای است کشور می‌تواند اقدامات زیادی در این زمینه انجام دهد و طبق برنامه ۱۰ ساله‌ای که مصوب شد یکی از گام‌های جدی رسیدن به یک منظومه باند باریک است قبل از اینکه به منظومه اینترنتی پهن باند برسیم. در همین راستا سازمان فضایی امسال کارهای بزرگی انجام داد، مناقصه‌ای برگزار شد و شرکت‌هایی در زمینه مخابرات باریک باند در کشور شکل گرفتند بنابراین گام اولیه برای منظومه مخابراتی در کشور برداشته شده است.

این مدیر دانش بنیان در ادامه به کاربرد ماهواره‌های مخابراتی اشاره کرد و گفت: ماهواره‌های مخابراتی در حوزه زمین آهنگ یعنی مدارهای ۳۶ هزار کیلومتری که شاید بیش از ۹۰ درصد عمده مصرف و کاربردش خدمات صدا و سیما و پخش همگانی است و کمتر از ۱۰ درصد مربوط به حوزه خدمات اینترنت است. معمولاً شرکت‌های نفتی و معدنی که با فاصله از مناطق شهری قرار دارند و از مخابرات زمینی بی بهره هستند از خدمات اینترنتی ماهواره مخابراتی استفاده می‌کنند.

شهرابی ادامه داد: ماهواره‌های مخابراتی جدید مدار لئو شاید بیشترین کاربری شأن اینترنتی باشد که مردم عادی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند همچنین از آنها در مأموریت‌های غیر از مخابراتی یعنی در موقعیت‌یابی نیز استفاده می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حاشیه آخرین جلسه هیأت دولت که روز گذشته برگزار شد در خصوص اینترنت ماهواره‌ای بومی و ملی گفت: استفاده از ظرفیت‌های خودمان برای ارائه اینترنت ماهواره ملی در دستور کار سازمان فضایی است و این امر نیاز به یک کنسرسیوم منطقه دارد که به این منظور در حال مذاکره و رایزنی با سایر کشورها هستیم اما از حضور و فعالیت ارائه دهندگان اینترنت ماهواره‌ای در کشور منوط بر اینکه قوانین سرزمین ما را بپذیرند، استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =