ایران و ترکمنستان برای توسعه کریدور شمال‌ ـ جنوب و شرق ـ غرب به توافق رسیدند

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب هستند، گفت: ترکمنستان برادر، شریک راهبردی و خویشاوند ایران است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مهرداد بذرپاش در آیین افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان در پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌پروژه) اظهار کرد: بسیار خرسندم در فصل گشایشها و شکوفایی روابط بازرگانی و تجاری دو کشور که به‌واسطه عزم و اراده پایدار هوشمندانه و آینده‌نگر طرفین اعم از مسئولین دولتی و فعالان بخش خصوصی و شرکتهای توانمند در حال رقم خوردن است در این نشست حضور دارم.

بیشتر بخوانید:

راه‌اندازی کریدور ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه

وی با قدردانی از دولت ترکمنستان برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای برگزاری این همایش و توسعه همکاریهای دوجانبه و چندجانبه در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی و تجاری ابراز امیدواری کرد: با توجه به افتتاح نمایشگاه تخصصی ایران در روز گذشته که بخشی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در معرض دید عموم قرار داده شد و زمینه برای تبادل اطلاعات و تجارب و همچنین شناسایی متقابل ظرفیتها و امکانات دو کشور فراهم شده است، همایش اقتصادی امروز فرصتی برای رایزنی‌های تخصصی و حرفهای فعالین اقتصادی و شرکت‌های دو کشور باشد به‌نحوی که شاهد انعقاد قراردادهای تجاری طرفین باشیم.

وی تأکید کرد: بدون شک ظرفیتهای بالقوه و نهان جهت انعقاد و اجرای قراردادهای تجاری بین شرکتهای ایرانی و ترکمن در تمامی زمینه‌ها که در این رویداد و با حضور ۹۴ شرکت فعال ایرانی در گروه‌های تولیدات فولادی تجهیزات و مصالح ساختمانی خدمات فنی و مهندسی آب و برق و انرژی نفت، گاز و پتروشیمی دانش‌بنیان شاهد حضور بخشی از این زمینه‌ها هستیم در قالب تشویق و حمایتهایی که از سوی بالاترین مقامات دولتی، علی‌الخصوص کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور صورت می‌پذیرد آزادسازی خواهد شد و دو طرف از این فضای مطلوب بهره‌مند خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اختصاصی از جمله شرکت‌های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین‌المللی به‌شمار می‌روند و خدماتی که توسط این شرکتها ارائه می‌شود قابل رقابت با شرکتهای بزرگ و مطرح بین‌المللی است.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد در جهت ارتقاء همکاریهای دوجانبه و همچنین در مسیر صلح و دوستی منطقه‌ای و بین‌المللی تجارب شرکتهای ایرانی را با شرکتهای سایر کشورها به‌ویژه کشور دوست و همسایه و برادر ترکمنستان به اشتراک بگذارد، گفت: شرکت‌های ایرانی آماده اجرای پروژه‌های عمرانی در ترکمنستان هستند.

وی تأکید کرد: ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب هستند. دو کشور توافق کرده‌اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.

بذرپاش افزود: کریدور شرق ـ غرب نقش‌آفرینی بالایی بین دو کشور در راه ابریشم به‌عهده دارد. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کنم که بازارچه‌های مرزی نقش اساسی در توسعه اقتصادی دو کشور دارد، ضمن اینکه مرز خشکی و دریایی مزیت بهره‌گیری از بازارچه‌های مرزی را دوچندان کرده است.

وی یادآور شد: در حوزه برق، حضور شرکت‌های فعال ایرانی در این بخش به‌همراه تسویه حساب اجرای پروژه‌ها و واردات برق از طریق تهاتر نشان از توسعه و تعمیق روابط دو کشور ایران و ترکمنستان است.

وی گفت: ترکمنستان به بندر چابهار ایران از طریق ریل راه دارد و دسترسی این کشور را به دریاهای آزاد فراهم می‌کند. ترکمنستان برادر، شریک راهبردی و خویشاوند ایران است.

انتهای پیام/+

کد خبر: 1207044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =