عدم اطمینان به آینده، اصلی‌ترین عامل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت: عدم اطمینان به آینده، در سطح کلاس‌ها و دانشکده‌ها مشاهده می‌شود و یکی از مهم‌ترین عوامل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره است.

الهه حجازی عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، مسئول سنجش سلامت روان دانشجویان و تشخیص مهمترین مشکلات روانی آنها هستند اظهار کرد: به طور خاص با توجه به آنچه ما در سطح کلاس‌ها و دانشکده می‌بینیم، یکی از عواملی که اخیراً بر وضعیت روانی دانشجویان اثرگذار بوده، عدم اطمینان آنها به آینده است‌. این موضوع بر انگیزه و کیفیت عملکردشان در فعالیت‌های درسی اثرگذار است و منجر به مراجعه آنان به مرکز مشاوره خواهد شد. عدم اطمینان به آینده می‌تواند افت روانی و اجتماعی دانشجویان را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی اطمینان به آینده با احساس عاملیت افراد در ارتباط است و اگر این احساس عاملیت در شخص از بین برود می‌تواند باعث بروز مشکلات روانی حادتر همچون افسردگی و اضطراب شود.

بیشتر بخوانید:

بروز افسردگی در دانشجویان به دلیل شکست‌های تحصیلی/ ارائه‌های کلاسی، اضطراب اجتماعی دانشجویان را آشکار می‌کند

هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با تاکید بر نقش مهم مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در حفظ و بهبود سلامت روان دانشجویان گفت: این مراکز همواره سعی در حمایت از مراجعان داشته‌اند؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که به طور کلی مشاوره یک امر داوطلبانه است و خود دانشجو باید انگیزه مراجعه به مرکز مشاوره را داشته باشد. بنابراین کاری که مراکز مشاوره دانشگاه‌ها باید آن را در اولویت قرار دهند این است که نمایندگان خود را به دانشکده‌های مختلف بفرستند و جلساتی را با دانشجویان برگزار کنند تا دانشجویان با خدمات این مراکز بیشتر آشنا شوند و نوعی احساس صمیمیت و ارتباط نزدیک بین مراکز مشاوره و دانشجویان شکل بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در رابطه با کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی گفت: این کارگاه‌ها که تحت عناوینی چون کنترل خشم، مدیریت اضطراب و هیجان و... برگزار می‌شود تنها در صورتی می‌تواند مفید واقع شود که مدرسان و مربیان باتجربه‌ و کارآزموده‌ای داشته باشد. در این صورت با ارائه راهکارهای مختلف به دانشجویان، سازگاری آنها را افزایش خواهد داد.

وی افزود: یک نظرسنجی که در یکی دوسال اخیر انجام شده بود نشان داد که اغلب دانشجویان فکر می‌کنند دانشگاه آنطور که باید از آنها حمایت نمی‌کند. این حمایت می‌تواند روانی، مادی یا اجتماعی باشد. به طور کلی حمایت به معنای دیده شدن و به رسمیت شناخته شدن افراد است و تحقیقات نشان می‌دهد دانشجویان از این امر راضی نیستند و پس از ورود به دانشگاه احساس رها شدگی دارند.

وی در انتها خاطرنشان کرد: هم اکنون با گسترده‌تر شدن ارتباطات، دانشجویان دستاوردها و امکانات دانشگاه‌های موفق در سطح جهان را مشاهده می‌کنند و توفعاتی در آنها به وجود می‌آید. دانشگاه‌های کشور بر حسب شرایطشان باید فضایی مناسب در جهت حمایت همه جانبه از دانشجویان فراهم کنند. بدین شکل از مهاجرت‌ و پدیده فرار مغزها نیز جلوگیری خواهد شد.

کارآموز خبرنگاری: فرگاه افشار

انتهای پیام/

کد خبر: 1207047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =