نابودی حماس غیرممکن است / تعیین سرنوشت منطقه در جنگ غزه

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه پیش فرض نابودی کامل حماس توسط صهیونیست‌ها کاملا دور از ذهن است، اظهار کرد: اسرائیل برای تحقق این هدف باید وارد یک جنگ شهری طولانی و فرسایشی بشود و ورود اسرائیل به چنین جنگی، به روند اضمحلال این رژیم سرعت می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی در روز 27 اکتبر عملیات زمینی خود را برای ورود به غزه آغاز کردند که هدف از آن «نابودی کامل حماس» اعلام شد. در هفته‌های گذشته نیروهای صهیونیست نه تنها به اعداف اعلامی خود دست نیافته‌اند، بر اساس گزارش‌ها به طور روزانه تلفات سنگینی به آنها تحمیل می‌شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اسرائیل با وجود تلاش بسیار و هزینه‌های هنگفت هرگز نخواهد توانست حماس را به صورت کامل از بین ببرد و حتی در صورت این امر نیز گروه‌های دیگری برای مقابله با اقدامات تروریستی و جنایات آشکار رژیم صهیونیستی شکل خواهد گرفت. به هر ترتیب فلسطین‌ها خاطره چندین دهه و جنایات این رژیم را فراموش نخواهند کرد و از تمام ظرفیت‌ها برای حفظ مقاومت و نابودی کامل اسرائیل استفاده خواهند کرد. دکتر احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به ارزیابی آخرین تحولات جنگ غزه و سناریوهای احتمالی آینده آن پرداخت.

بیشتر بخوانید:

افزایش روز افزون حمایت از فلسطینی‌ها در افکار عمومی آمریکا / جنگ غزه بین کشورهای غربی شکاف ایجاد کرده است

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با «دکتر احمد زارعان» بدین شرح است:

- چقدر این احتمال وجود دارد که غزه تحت تسلط کامل رژیم صهیونیستی قرار بگیرد و در این صورت واکنش محور مقاومت چه خواهد بود؟

رژیم صهیونیستی تا کنون موفق به اشغال مناطقی شده است که به علت شدت بمباران‌ها و تخریب گسترده ساختمان‌ها، خالی از سکنه شده‌اند. مردم این مناطق عمدتا در مناطق جنوبی غزه آواره شده‌اند. به نظرم برنامه رژیم صهیونیستی در حال حاضر تکمیل اشغال شهر غزه و مناطق شمالی باریکه غزه است.

- گفته می‌شود که غربی‌ها قصد دارند در صورت تسلط کامل مدیریت غزه را نیز به تشکیلات خودگردان بدهند. فکر می‌کنید موضع فلسطینی‌ها در این خصوص چه خواهد بود؟

مدل امنیتی پیاده شده در کرانه باختری برای صهیونیست‌ها مدل کاملا مطلوبی است. بر اساس این مدل، خود فلسطینی‌ها موظفند امنیت رژیم را تامین کنند. بنابراین یکی از سناریوهای آینده این است که رژیم صهیونیستی و حامیانش از تشکیلات خودگردان بخواهند که به جای حماس، اداره غزه را برعهده گیرد. اما به نظرم در مسیر تحقق این سناریو موانع متعددی قرار دارد. اولا، پیش فرض نابودی کامل حماس کاملا دور از ذهن است. ثانیا تشکیلات خودگردان برای پذیرش چنین مسئولیتی به احتمال زیاد مطالبات و پیش‌شرط‌هایی خواهد داشت که یکی از آنها موافقت رژیم صهیونیستی با تشکیل دولت فلسطینی است؛ پیش‌شرطی که بعید است صهیونیست‌ها با آن موافقت کنند. صهیونیست‌ها با این سناریو می‌خواهند درگیری فلسطینی - اسرائیلی را به درگیری فلسطینی - فلسطینی تبدیل کنند. به همین دلیل مقامات تشکیلات خودگردان به این امر تمایل نشان نمی‌دهند تا وارد تقابل با حماس نشوند.

- برخلاف خواست مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر از بین بردن کامل حماس، آیا اساسا چنین چیزی ممکن است؟

بر اساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی در تحقق هدف اعلام شده‌اش؛ یعنی نابودی حماس دستاورد چندانی به دست نیاورده است. رژیم از طریق بمباران شدید غزه در ۶ هفته آغاز جنگ، بیش از ۱۲ هزار غیرنظامی را به شهادت رسانده و ساختمان‌ها و زیرساخت‌های زیادی را نابود کرده است که این موارد به لحاظ نظامی، دستاورد محسوب نمی‌شوند. بنابراین رژیم تا هدف نابودی حماس سال‌ها فاصله دارد و برای تحقق این هدف باید وارد یک جنگ شهری طولانی و فرسایشی بشود و ورود اسرائیل به چنین جنگی، به روند اضمحلال این رژیم سرعت می‌دهد. علاوه بر این، مقاومت بیش از آن که بر جنبه‌های سخت‌افزاری متکی باشد بر جنبه‌های نرم‌افزاری متکی است. حتی اگر این گزاره ضعیف را بپذیریم که در پایان این درگیری، ساختار و سازمان حماس دچار آسیب شدید شود، نرم‌افزار آن نه تنها از بین نخواهد رفت بلکه تقویت خواهد شد.

- پیش ببینی شما از آینده این جنگ چیست و جنگ غزه چه تاثیری بر خاورمیانه خواهد گذاشت

بر اساس شواهد و قرائن، در این جنگ رژیم صهیونیستی عزم خود را جزم کرده است تا با تمسک به هر وسیله‌ای و با پرداخت هزینه‌های هنگفت انسانی، مادی و حیثیتی، مقاومت اسلامی غزه را نابود کند. اما همانطور که عرض کردم بر خلاف تصور صهیونیست‌ها، نابودی مقاومت اسلامی در غزه امکان‌پذیر نیست. مزیت گروه‌های چریکی و پارتیزانی مانند حماس و جهاد اسلامی در مواجهه با ارتش‌های کلاسیک و منظم مانند نیروی زمینی رژیم صهیونیستی، جنگ‌های شهری و استفاده از تاکتیک‌ها نامتقارن است. همانطور که ارتش ایالات متحده از پس ویت‌کنگ‌ها در جنگ ویتنام برنیامد و با تحمل بیش از ۵۰ هزار کشته از این جنگ سرشکسته و مفتضح بیرون آمد رژیم صهیونیستی هم در جنگ زمینی، آن هم در مناطق شهری موفق نخواهد شد.

اگر مقاومت اسلامی در غزه انسجام و روحیه خود را حفظ کند قطعا مانع دستیابی صهیونیست‌ها به اهدافشان خواهد شد. در این صورت رژیم صهیونیستی در وضعیت بسیار وخیمی قرار خواهد گرفت و در گام نخست دولت نتانیاهو سقوط خواهد کرد و رژیم دچار اختلافات شدید داخلی خواهد شد. اما اگر حماس نابود یا مقاومت غزه خلع سلاح شود رژیم به دستاورد مهمی دست پیدا خواهد کرد و پس از ایجاد امنیت نسبی در محیط داخلی‌اش، به سراغ حزب‌الله خواهد رفت تا امنیت محیط پیرامونی‌اش را نیز تامین کند. بنابراین، نتیجه جنگ غزه سرنوشت منطقه را تعیین خواهد کرد و هر طرف که بتواند اراده خود را تحمیل کند قادر خواهد بود روندهای سیاسی، دفاعی و امنیتی آینده را به نفع خود مدیریت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =