جمهوری آذربایجان: ارمنستان بجای بازی با کلمات برای مذاکره اقدام کند

دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان در امور سیاست خارجی گفت طرف ارمنستانی بجای بازی با کلمات، باید برای مذاکره اقدام کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «حکمت حاجی‌اف» دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان در امور سیاست خارجی از ارمنستان خواست گامی ملموس رو به جلو بردارد و سر میز مذاکره بنشیند.

بیشتر بخوانید:

ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای صلح توافق کردند

به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان، وی تاکید کرد: انتظار ایده‌های روشن و واضحی را از ارمنستان داریم. وقتی صحبت از توافق صلح به میان می‌آید، ارمنستان همچنان به فراتر از منطقه نظر دارد. بجای معرفی دستورکار طرف ثالث در اینجا، ضروری است که مسئولیت منطقه را برعهده بگیرید و مذاکرات توافق صلح را پیش ببرید. توپ در حال حاضر در زمین ارمنستان است.

این مقام ارشد جمهوری آذربایجان همچنین گفت با توجه به شرایط کنونی در منطقه، باکو هیچ مانعی برای انعقاد توافق صلح با ارمنستان نمی‌بیند.

به ادعای این گزارش، بعد از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان پیشنهاد صلحی را به طرف ارمنستانی ارائه کرد که شامل پنج نکته اساسی بود؛ اما ارمنستان به طرق مختلف بحث درباره جزئیات توافق صلح و امضای توافق نهایی را از آن زمان به تعویق انداخته است.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای عراقی در باکو گفت «ارمنستان باید آینده خود را بر اساس منافع ملی برنامه‌ریزی کند، نه بر اساس جاه‌طلبی‌ کشورهایی که از منطقه ما دور هستند، به ویژه کشورهایی با گذشته خونین استعماری».

دوشنبه منابع دیپلماتیک خبر دادند جمهوری آذربایجان در اعتراض به مواضع اتحادیه اروپا در قبال روابط باکو و ایروان، برخی همکاری‌های خود با کشورهای عضو این اتحادیه ذیل پروژه‌های موسوم به «تویینینگ» را به حالت تعلیق درآورده است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی ۱۳ نوامبر (دوشنبه، ۲۲ آبان) در بروکسل بعد از نشست شورای امور خارجه اتحادیه اروپا گفته بود باید درباره هر گونه تلاش داخلی یا خارجی برای بی‌ثبات کردن اوضاع در ارمنستان هوشیار بود و در پیامی خطاب به باکو اعلام کرد «هر گونه نقض تمامیت ارضی ارمنستان غیرقابل‌قبول تلقی و به پیامدهای جدی در کیفیت روابط ما منجر خواهد شد».

باکو هم در واکنش اعلام کرد تمایلات نهاد سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تحریک جدایی‌طلبی در خاک جمهوری آذربایجان منبع نگرانی جدی است.

دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور با هم روابط دیپلماتیک ندارند و مرز مشترکشان به شدت مستحکم است.

ماه سپتامبر جمهوری آذربایجان عملیات برق‌آسایی را برای پس گرفتن این منطقه که در سطح بین‌المللی متعلق به باکو شناخته می‌شود اما از دهه ۱۹۹۰ توسط ارامنه تحت حمایت ارمنستان کنترل می‌شد، انجام داد. این عملیات به کوچ دسته‌جمعی اغلب ۱۲۰ هزار ارمنی قره‌باغ به ارمنستان منجر شد. دو کشور از آن زمان برای امضای توافق صلح ابراز تمایل کرده‌اند، هرچند پیشرفت ملموسی حاصل نشده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1207564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =