بذرپاش: عملیات اجرایی گام دوم فرودگاه امام(ره) آغاز شده است

گفت: ارزش طرح بیش از ۲ میلیارد دلار تعریف شده است و طی چند ماه گذشته مذاکرات و انعقاد قراردادها انجام شده است.

مهرداد بذرپاش روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح مسکن ملی و مراحل پیشرفت آن توضیح داد: هر روز به آمارها در حوزه تامین زمین، عملیات ساخت مسکن های روستایی و بافت فرسوده افزوده می شود.

بیشتر بخوانید:

بذرپاش: خط ریلی چابهار در سال آینده راه‌اندازی می‌شود

وی با اشاره به اینکه نهضت ملی مسکن، عملیات ساخت را با جدیت دنبال می کند به گونه ای که اکنون حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در کشور داریم، حدود ۴۰۰ هزار قطعه زمین به مردم تحویل داده شد.

وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: برنامه ما برای تحویل زمین در منطقه شهری در سال جاری ۵۰۰ هزار قطعه است که تاکنون ۴۰۰ هزار قطعه محقق شده و شاید تا پایان امسال فراتر از این عدد باشد.

بذرپاش اضافه کرد: همین عدد در حوزه روستایی هدفگذاری شده تا ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تحویل متقاضیان شود که این کار اکنون در حال انجام است.

وی با بیان اینکه همچنین در سال آینده همین میزان در حوزه شهری و روستایی هدفگذاری شده است، درباره رشد بخش صنعت و ساختمان در سه ماهه دوم امسال اعلام کرد که این رقم به حدود سه درصد رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی این میزان رشد را یک اتفاق خوب عنوان کرد و گفت: در مجموع طی ۶ ماهه اول امسال رشد بخش صنعت و ساختمان قابل قبول بوده است این در حالی است که سال گذشته این رشد در برخی فواصل منفی بود. اما در بخش صنعت و ساختمان با همه مشکلاتی که وجود دارد با رشد مثبت مواجه هستیم.

تورم آبان ماه بخش مسکن در شهر تهران منفی ۱.۴ شد

بذرپاش درباره تورم بخش مسکن در شهر تهران گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی، تورم بخش مسکن در شهر تهران در آبان ماه منفی ۱.۴ شد که خبر خوبی است و باید سیاست کاهش تورم در بخش مسکن را ادامه بدهیم البته این نباید موجب رکود در ساخت و ساز در کشور شود.

وی از آغاز عملیات اجرایی گام دوم فرودگاه امام (ره) با مشارکت خارجی ها در هفته آینده خب رداد و گفت: ارزش طرح بیش از ۲ میلیارد دلار تعریف شده است و طی چند ماه گذشته مذاکرات و انعقاد قراردادها انجام شده است و با سفر معاون اول رئیس جمهور به چین این قراردادها امضا شد و جزئیات آن طی همین مراسم در فرودگاه امام (ره) اعلام می شود.

وی این طرح را یکی از بزرگترین، مهمترین و راهبردی ترین پروژه های کشور عنوان کرد و گفت: این اتفاق یک گام بلند به سمت تبدیل شدن هاب منطقه در حوزه فرودگاهی خواهد بود و یکی از نیازهای اصلی ما در منطقه است که از سال های قبل مطرح بوده، اما به دلایل مختلف، متوقف شده است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری درباره کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان در چند روز گذشته که در عشق آباد برگزارشد، گفت: ترکمنستان بعد از عراق بزرگترین مرز خاکی با کشور ایران دارد و یکی از کشورهای مهم در روابط همسایگی است که در راستای توسعه سیاست همسایگی در دستور کار دولت قرار دارد.

بذرپاش با بیان اینکه کشورهای همسایه از اولویت بالایی در برقراری ارتباطات برخوردار هستند که این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد، ادامه داد: ترکمنستان در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب در نقشه کریدوری ایران تعریف شده و ارتباط با این کشور جزو اولویت های ما در حوزه های کریدوری اصلی کشورها در کلان پروژه ایران راه است.

وی افزود: یکی از توافق های خوب، پیگیری تحقق اتصال ترانزینی مطلوب بین دو کشور در راستای تکمیل شرق به غرب و شمال به جنوب است که طی سه ماه آینده با چهار کشور عضو، در عشق آباد یا تهران نشستی را برگزار می کنیم و توافق نهایی را انجام خواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی به یکی از بزرگترین طرح ها در خدمات فنی و مهندسی و ایجاد راه به طول ۲۴۲ کیلومتر در ترکمنستان اشاره کرد و گفت: در این زمینه قراردادی توسط شرکت های ایرانی به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار انعقاد شد که یکی از بزرگترین طرح فنی مهندسی در کشورهای خارجی است.

بذرپاش بیان داشت: این طرح بعد از کشور ارمنستان دومین طرح بزرگ راه سازی در منطقه و در خارج از کشور است که نشان دهنده توان خوب فنی مهندسی شرکت های ایرانی است.

وزیر راه و شهرسازی درباره طرح احداث خطوط برق به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار که از طرح های بسیار بزرگ منطقه و در حوزه انتقال برق تعریف شده است نیز اظهار داشت: این هم توافق نهایی انجام شده و صادرات خدمات فنی و تجهیزات برق به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار به سرانجام رسیده است.

بذرپاش با اشاره به اینکه همچنین توافقات خوبی در حوزه گاز انجام شده که جزئیات آن اعلام می شود، اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور به ترکمسنان که چند ماه آینده انجام می شود، اسنادی که به توافق این دوکشور رسیده در حضور روسای جمهور ایران و ترکمنسان به امضا خواهد رسید.

کد خبر: 1207680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =