۷۲ ساعت طلایی برای پیشگیری از ابتلا به اچ آی وی / افراد آگاه هم با مصرف الکل در دام ایدز می‌افتند

مدرس پیشگیری از آسیب های اجتماعی با بیان اینکه مصرف الکل باعث می‌شود که افراد کنترل از دست داده و رفتار پرخطر داشته باشند، گفت: اگر کسی رفتار پرخطری داشته یا تجاوزی اتفاق افتاد، ۷۲ ساعت فرصت دارد تا به مراکز مراجعه کرده و داروی پیشگیری از اچ آی وی دریافت کنند.

وحید جهانمیری پزشک و مدرس پیشگیری از آسیب های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که چرا همچنان شاهد آمار مرگ و میر براثر بیماری ایدز هستیم، گفت: یکی از دلایل این اتفاق، ناآگاهی است؛ افراد آزمایش نمی‌دهند که متوجه ابتلای خود به عفونت اچ آی وی شوند. بسیاری از بیماران درحالی شناسایی می‌شوند که بیماری آن‌ها پیشرفت کرده و از عفونت اچ آی وی به مرحله ایدز رسیده است.

بیشتر بخوانید

خوردن این غذاها برای مبتلایان به ایدز، ممنوع!

وی با اشاره یه اینکه حتی اگر افراد در مرحله ایدز هم شناسایی شوند، درمان‌هایی برای کنترل بیماری و بازگشت به اچ آی وی وجود دارد، افزود: به جهت ناآگاهی‌ها افراد آزمایش نمی‌دهند و حتی دلیل مرگ هم عفونت‌های ثانویه مانند ذات‌الریه، سرطان و عفونت گوارشی و غیره عنوان می‌شود، درحالی که دلیل اصلی، بیماری ایدز بوده است.

مدرس پیشگیری از آسیب های اجتماعی با بیان اینکه در کشور ما داروها رایگان توزیع می‌شوند و افراد عمر طبیعی دارند اما همچنان به دلیل ناآگاهی بیماران شناسایی نمی‌شوند، توضیح داد: سال‌هاست که فعالیت‌هایی برای افزایش آگاهی جامعه انجام می‌شود اما از نظر کمیت کافی نیست. چند سال پیش سریالی تحت عنوان «پریا» پخش شد که آمار مراجعه به مراکز را چندین برابر کرد. یا در کمپین استادیوم آزادی، آمار مراجعه واقعا افزایش پیدا کرد اما تعداد این فعالیت‌ها بسیار کم است. کارهای جزئی انجام می‌شود اما مخاطب کمی دارند یا جذابیت کافی برای تاثیرگذاری را ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تتو یا جراحی‌های جزئی که بعضا حتی در آرایشگاه‌ها انجام می‌شوند، می‌توانند راهی برای انتقال این بیماری باشند، ادامه داد: ورود غیرمتخص‍ص‌ها به برخی حوزه‌ها باعث نگرانی‌هایی از نظر سلامتی شده و گلایه کادر درمان هم این است که چرا نظارتی روی این فعالیت‌ها نیست اما با این حال ویروس اچ آی وی به قدری شکننده است که به راحتی از این طریق منتقل نمی‌شود.

پزشک درخصوص راه‌های انتقال توضیح داد: گزارش‌های ما به انتقال از طریق خون و فراورده‌های خونی (قبل سال ۷۶)، تزریق مشترک مواد مخدر و روابط جنسی پرخطر محدود می‌شود. از زمانی که وزارت بهداشت برنامه کاهش آسیب را آغاز کرد و وسایل بین معتادان توزیع شد، آمار ابتلا از طریق تزریق مشترک کاهش پیدا کرد. گزارشی هم درباره انتقال از دندان پزشکی و آرایشگاه نداشتیم اما در مورد هپاتیت ب مواردی از دندان پزشکان تجربی و غیرقانونی وجود داشت. درحال حاضر در مورد اچ آی وی راه انتقال جنسی راه غالب است. راه انتقال از مادر به جنین هم در سال‌های اخیر به خوبی کنترل شده است و موارد بسیار محدودی وجود دارد.

راه‌های انتقال و پیشگیری

وی درخصوص راه‌های انتقال بیان کرد: رایج‌ترین راه انتقال در ایران و جهان، تماس جنسی محافظت نشده است. این خطر درباره رابطه جنسی بین مردان با مردان به دلیل نوع رابطه بسیار بیشتر است. علاوه بر این موارد ابتلا در میان نوجوانان به دلیل رفتارهای پرخطر افزایش پیدا کرده است. مصرف الکل و مواد مخدر هم باعث شده تا افرادی که آگاهی هم دارند، کنترل خود را از دست داده و وارد روابط پرخطر شوند.

مدرس پیشگیری از آسیب های اجتماعی معتقد است که افزایش آگاهی و کاهش مصرف روانگردان و الکل به ویژه پیش از رابطه جنسی می‌تواند در کاهش موارد ابتلا موثر باشد. وی افزود: درمان دیگر عفونت‌های آمیزشی هم در پیشگیری از اچ آی وی بسیار اهمیت دارد چراکه هر عفونت آمیزشی احتمال ابتلا به اچ آی وی را هم افزایش می‌دهد.

پزشک درخصوص پیشگیری پس از مواجهه توضیح داد: اگر کسی رفتار پرخطری داشته یا تجاوزی اتفاق افتاد، ۷۲ ساعت فرصت دارد تا به مراکز مراجعه کرده و داروی پیشگیری دریافت کنند.

ارائه خدمات رایگان به مهاجران

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری کاملا رایگان و محرمانه با حفظ رازداری به افراد مشاوره می‌دهند، گفت: افراد می‌توانند در این مراکز بدون ذکر نام آزمایش بدهند و داروهای پیشگیری پس از مواجهه را دریافت کنند. این مراکز به افراد مبتلا هم خدمات درمانی رایگان رائه می‌دهد که شامل مشاوره‌ها، آزمایشات سالانه، واکسن و دارو می‌شود. این مراکز حتی به مهاجران هم خدمات رایگان و محرمانه ارائه می‌دهد، این درحالی است که برخی از کشورها نه تنها این خدمات را ارائه نمی‌دهند بلکه فرد را از کشور اخراج هم می‌کنند. بیش از ۲۰۰ مرکز در کشور داریم که تحت نظر وزارت بهداشت هستند اما مشکل اینجاست که مردم و حتی پزشکان از وجود این مراکز آگاهی ندارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1208954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      0 0
      عالی ومفید