اختلاف نظر شهرداری و پلیس، نظارت بر محدوده طرح ترافیک را ضعیف کرده / چرا محدودیتی برای پلاک‌های شهرستان وجود ندارد؟

در روزهایی که شاخص آلودگی هوا در محدوده خطرناکی قرار گرفته، پلیس نباید تنها به دوربین‌های کنترل اکتفا و با حضور در محل از ورود این خودروها جلوگیری کند اما مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد که در روزهای ابتدایی آغاز آلودگی هوا، پلیس در برخی ورودی‌های طرح ترافیک در تهران حضور نداشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آلودگی هوا روزهای نیمه آذر را به کام مردم تهران و دیگر کلانشهرها تلخ کرد. افزایش آلاینده‌ها در نهایت کمیته اضطرار آلودگی هوا را بر آن داشت تا تصمیماتی پیرامون نحوه تردد خودروها در سطح شهر اتخاذ کند. براساس تصمیم این کمیته طرح زوج و فرد اجرا و فروش روزانه طرح ترافیک متوقف شد.

بیشتر بخوانید

دور زدن معاینه فنی به قیمت افزایش آلودگی هوا

محدوده طرح ترافیک در راستای کاهش تردد در مرکز شهر و نقاط پرترافیک، تعیین شد تا علاوه بر کنترل ترافیک، با کاستن از تعداد خودروها، آلودگی هوا را هم در این مناطق کاهش دهند اما برخی خودروها در روزهایی که آلودگی هوا شدت یافته و فروش روزانه طرح هم متوقف می‌شود، با پوشاندن پلاک وارد محدوده طرح می‌شوند.

در روزهایی که شاخص آلودگی هوا در محدوده خطرناکی قرار گرفته و حفظ سلامتی شهروندان اولویت دارد، پلیس نباید تنها به دوربین‌های کنترل اکتفا و با حضور در محل از ورود این خودروها جلوگیری کند اما مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد که در روزهای ابتدایی آغاز آلودگی هوا، پلیس در برخی ورودی‌های طرح ترافیک در تهران حضور نداشت و بعد از تشدید آلودگی به صورت محدود در برخی نقاط برخوردهایی با متخلفان صورت گرفته است. تعداد تخلفات نشان می‌دهد که پلیس نباید تنها به دوربین‌ها اکتفا کند و حضور ماموران همیشگی باشد.

اختلاف‌نظر پلیس و شهرداری

البته به نظر می‌رسد که اختلاف نظرهایی میان شهرداری و پلیس وجود در این باره وجود دارد. سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی 17 بهمن سال گذشته در این باره گفت: در سال‌های گذشته بنابر شکایتی که در دیوان عدالت کشور مطرح شد، تصمیم بر این شد تا شهروندان یا عوارض خودروهای خود را پرداخت یا جریمه بدهند.

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به رای صادره به نفع شهرداری‌ها افزود: بنابر رای صادر شده و پیگیری‌های شهرداری برای کسب درآمد بیشتر از طریق جذب عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک رای را به نفع آنها صادر و عوارض را قانونی کردند.

وی در ادامه گفت: خودروهایی که بدون مجوز وارد محدوده طرح می شوند باید عوارض پرداخت و جریمه هم از سوی خود شهرداری اعمال می‌شود و بنابراین دلیلی برای اعمال جریمه وجود ندارد اما اگر در بحث عوارض تجدید نظر شده و یا به مبلغ جریمه اضافه و اصلاحات انجام شود، ما نیز به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

عوارض و جریمه ورود به طرح به حساب کدام ارگان می‌رود؟

بر اساس ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه داری کل واریز می‌شود تا علاوه بر بودجه سالیانه به شهرداری‌ها و دهیاری‌های ذی ربط وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تخصیص داده شود.

جولان پلاک‌های شهرستان در محدوده طرح تهران بدون پرداخت عوارض

البته فارغ از اختلاف‌نظرهای شهرداری و پلیس در مورد جریمه ورود به طرح، برخورد با مخدوش کردن پلاک در محدوده وظایف پلیس است؛ چراکه این کار طبق قانون جرم تلقی می‌شود. سرهنگ علی همه‌خانی معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این باره گفته که طبق قانون، مخدوش کردن یا دستکاری پلاک یا ارکان اصلی خودرو جرم تلقی شده و فرد خاطی مستوجب مجازات برابر نص صریح قانون ذیل است.

به گفته همه‌خانی براساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی هرکس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری، زمینی، آبی یا کشاورزی، تغییر دهد یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند یا برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هرکس به نحوی از انحاء در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری یا پلاک‌های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند، به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

همه‌خانی تاکید کرد:‌ البته این قانون شامل تمام وسیله‌های نقلیه موتور اعم از موتورسیکلت نیز می‌شود، از این رو نیاز است که راکبین موتورسیکلت مراقب باشند که پلاک‌های مخدوش و پوشانده وسیله نقلیه‌شان، می تواند برای آنها مجازات هایی را در پی داشته باشد.

علاوه بر موضوع مخدوش کردن پلاک و ورود به طرح، شاهد حضور خودروهایی با پلاک شهرستان در محدوده طرح هستیم که به نظر می‌رسد مسئولان ساز و کاری برای آن پیش‌بینی نکرده‌اند.

سیدجعفر تشکرهاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران تیر سال جاری در گفت‌وگویی در این باره گفت: پلیس باید طبق قانون تمام خودروهایی که به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح می‌شود را جریمه کند که در حال حاضر این امر رخ نمی‌دهد و چند سالی است این پدیده به دلیل ناهماهنگی بین شهرداری و راهنمایی وجود دارد و باعث شده همچنان خودروهای پلاک شهرستان به صورت غیرمجاز در محدوده‌ طرح تردد کنند. این خودروها چون می‌دانند اعمال قانون برای آنها صورت نمی‌گیرد در نتیجه وارد می‌شوند.

وی افزود: شهرداری و راهنمایی رانندگی باید جلسه‌ای برای رفع مشکل بگذارند. ورود و خروج‌ها ثبت می‌شوند اما باید اعمال قانون صورت گیرد که انجام نمی‌شود البته ما چند باری به شهرداری و راهنمایی و رانندگی اعلام کردیم که جلسه بگذارند ولی متأسفانه این امر صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شوراعنوان کرد: تاکسی‌های آنلاین تعداد خیلی زیادی از این ماشین‌ها را جذب کرده‌اند که از نظر امنیتی، ترافیکی و آلودگی هوا مشکلات زیادی را به وجود آورده‌اند. لازم به ذکر است این خودروها عوارض طرح ترافیک را نیز پرداخت نمی‌کنند. از سویی دیگر، شهرداری هم ساز و کاری برای دریافت عوارض از این خودروها ندارد؛ لذا طرح ترافیک برای ساکنان تهران به عنوان یک محدودیت شمرده می‌شود و برای خودروهایی که از شهرستان‌ها می‌آیند هیچ فرقی با سایر نقاط شهر ندارد و هیچ جریمه‌ای برایشان در نظر گرفته نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، افزایش آلودگی به قدری موضوع مهمی است که همه باید نسبت آن احساس مسئولیت کنیم. محدودیت‌ها برای بهبود هوای شهر و کاهش ترافیک اعمال شده‌اند و همه باید نسبت به انجام قانون احساس مسئولیت کنیم و بدانیم که با ورود غیرمجاز به طرح به آلوده‌تر شدن هوایی که خود در آن تنفس می‌کنیم، کمک کرده‌ایم. از جهتی در چنین شرایط اضطراری ارگان‌ها باید اختلاف‌نظر را کنار گذاشته و نظارت‌ها را تشدید کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1209760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =