فقط ۴۰ درصد هزینه تمام‌شده تحصیل برای آزادسازی مدرک اخذ می‌شود

وزیر علوم گفت: عده ای معتقد هستند اگر کسی با بیت المال تحصیل کرد و بخواهد از کشور خارج شود، باید هزینه تحصیلات خود را بدهد و اکنون تنها ۴۰ درصد هزینه تمام‌شده دانشجویان اخذ می شود. عده ای هم‌ مخالف افزایش هزینه آزادسازی مدارک هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در ویژه برنامه روز دانشجو با عنوان (وزیر در سایه شریف) که ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ در دانشگاه شریف برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر مشکلاتی در آموزش عالی کشور وجود دارد؛ اما باید شرایط فعلی دانشگاه‌ها را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم. پیش از انقلاب فقط ۵۰۰ سند ملی داشتیم؛ اما امروز ۷۸ هزار سند بین‌المللی علمی داریم.

بیشتر بخوانید:

آرمانشهری که دیگر شریف نیست/ سقوط ۲۲۲ پله‌ای رتبه آموزشی در برترین دانشگاه صنعتی ایران

وی افزود: اگر این سوال مطرح است که مقاله چه کاربردی دارند، به این دلیل است که امروز در تولید علم به قله رسیده ایم. در حالی که روزی حسرت داشتیم اسم دانشمندان ایرانی در مقالات بیاید. امروز در مورد مرجعیت علمی صحبت می‌کنیم و این را مدیون مسیری هستیم که در گذشته رفته‌ایم.

زلفی گل خاطرنشان کرد: چابک‌سازی وزارت علوم نخستین هدف من در ابتدای تصدی وزارت علوم بود. در این راستا، معاونت فناوری وزارت علوم تاسیس شد. یکی از مشکلاتی که وجود داشت این بود که برگزیدگان المپیاد در رشته‌های غیرمرتبط در دانشگاه پذیرش می‌شدند که این موضوع اصلاح شد. بورس صنعت یکی دیگر از اقدامات وزارت علوم است. برای مثال سایپا قبول کرد که هزار نفر بورسیه صنعت پذیرش کند.

وزیر علوم یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های کلی و کلان آیین نامه ارتقای استادان را بررسی کرده و به زودی تصویب می کند. در این سیاست های کلی به موضوعات مختلفی مانند فعالیت های فرهنگی، آموزشی، فناورانه و پژوهشی همزمان توجه شده است.

وزیر علوم در مورد اقدامات دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به شرکت در جلسات هیات امنای این دانشگاه گفت: میانگین پژوهانه اعضای هیات علمی تا هفت برابر افزایش یافته و سال گذشته طی چند مرحله حمایت ویژه ای شده است‌.

 وی در مورد وضعیت خوابگاه شهید رجایی گفت: این خوابگاه متعلق به دانشگاه شهید رجایی است و برای رفع مشکل خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف باید مشکل را به شکل دیگری حل کرد.‌

زلفی گل در مورد قراردادهای ارتباط با صنعت در دانشگاه صنعتی شریف گفت: تاامروز ۷۲۹ قرارداد ارتباط با صنعت به ارزش ۸۱۴ میلیارد تومان در این دانشگاه وجود دارد.

وی در مورد آزادی در دانشگاه ها گفت: یکی از آزادترین دانشگاه ها در دنیا دانشگاه‌های جمهوری اسلامی است، مشروط بر اینکه یه قوانین و مقررات احترام گذاشته شود. ظرفیت جمهوری اسلامی بسیار بالاست، اما قوانین را باید رعایت کرد.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی در مورد تامین هزینه های دانشجوهای دکتری اظهار داشت: به دلیل کمبود منابع تاکنون به دانشجویان دکتری حقوق پرداخت نشده است، در حالی که در بسیاری کشورها به دانشجویان دکتری حق الزحمه اختصاص می دهند.

زلفی گل در مورد هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی نیز تاکید کرد: نظرهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، عده ای معتقد هستند اگر کسی با بیت المال تحصیل کرد و بخواهد از کشور خارج شود، باید هزینه تحصیلات خود را بدهد و اکنون تنها ۴۰ درصد هزینه تمام‌شده دانشجویان اخذ می شود. عده ای هم‌ مخالف افزایش هزینه آزادسازی مدارک هستند.

لزوم همراهی وزیر با دانشگاه شریف برای حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی

سیدعباس موسوی سرپرست دانشگاه صنعتی شریف در ادامه ویژه برنامه دانشگاه شریف اظهار کرد: دانشگاه صنعتی شریف در برهه زمانی خاصی قرار گرفته است. این دانشگاه رتبه اول در کیو اس و تایمز را دارد و جایگاه ویژه‌ای در عرصه بین‌المللی ‌کسب کرده است.

وی افزود: بیشترین تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت به دانشگاه شریف اختصاص دارد. شریف با پرورش مهندسان توانمند، کارآفرینانی موفق به جامعه تحویل داده است. البته با وجود این موفقیت‌ها هنوز راه درازی در پیش دارد. دانشگاه شریف رسالت اصلی خود را حرکت در مسیر پیشرفت کشور با امیدآفرینی انجام می‌دهد.

موسوی گفت: شریف نیازمند همراهی وزیر برای حمایت از پژوهش‌ها و تجهیز آزمایشگاه‌هاست.

تحقیقات دانشگاهی باید در راستای منافع ملی جهت داده شوند

علیرضا بهرام پور عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در ادامه این برنامه اظهار کرد: این جلسه بسیار سیاسی است؛ اما نباید سیاست‌زده بود. فضای دانشگاه باید ثروت آفرین باشد. افراد باید تفکر سیاسی داشته باشند و نسبت به اتفاقاتی که در جهان رخ می‌دهد، واکنش نشان دهد.

وی افزود: سالها به اقتضای شرایط کشور تمرکز بر تولید مقاله داشتم؛ اما هم‌اکنون زمان آن رسیده است که تحقیقات دانشگاهی در جهت منافع ملی جهت دهی شود. بزرگترین سرمایه کشور، چاه‌های نفت نیستند، بلکه تحقیقات دانشگاهی اند.

بهرام‌پور تصریح کرد: دانشگاه شریف باید پیش قدم شده و تحقیقات دانشگاهی در حوزه‌های علوم پایه و مهندسی را جهت‌دهی کند. همه کشورهای پیشرفته، کار خود را با یافتن نقطه عطفی در صنعت آغاز کردند. این الگو در کشورهای مختلف مانند کره جنوبی اجرا شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف تاکید کرد: ایران اگر قصد دارد کشوری قدرتمند باشد تا بتواند به کشورهای اسلامی کمک کند، تنها راهی که پیش‌رو دارد، علم است. فناوری کوانتومی در حال حاضر می‌تواند نقطه عطفی باشد که ایران را در مسیر پیشرفت قرار دهد.

ادامه دارد.

کد خبر: 1210150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =