طراحی یک چت‌بات دانشمند در حوزه نانومواد

یک محقق در مرکز نانومواد الکترونیکی در آمریکا چت‌باتی را طراحی کرده است که در نوع خود یک دانشمند است و می‌تواند به صورت خودکار نانوموادهای جدید را خیلی سریع کشف کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ کوین یاگر برای اینکه متوجه شود پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی چگونه می‌تواند به توفان فکری و ایده‌پردازی علمی کمک کند، با دانشی که در مورد انواع علوم مورد نیاز تحقیقاتش کسب کرده است، یک چت‌بات طراحی کرد.

پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی جای خود را به برنامه‌هایی داده است که می‌توانند متن خلاقانه و کد نرم‌افزاری مفیدی تولید کنند. این چت‌بات‌های چند منظوره اخیرا نظر جوامع مختلف را به خود جلب کرده، اما این چت‌بات‌ها -براساس مدل‌های زبانی بزرگ و متنوع- فاقد دانش دقیق از زیرمجموعه‌های علمی هستند. اما چت‌باتی که یاگر توسعه داده است، با استفاده از روش بازیابی اسناد، اطلاعاتی از علم نانواد دارد که روبات‌های دیگر اصلا از آن آگاهی ندارند.

ظهور روبات‌ها

مرکز نانومواد کاربردی وابسته به وزارت انرژی آمریکا که کوین یاگر در آن پژوهش می‌کند، مدت‌هاست که به دنبال راه‌های جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تسریع در کشف نانومواد جدید بوده است. اما چت‌بات یاگر به سرعت نمونه‌ها را شناسایی، فهرست‌بندی و انتخاب می‌کند و آزمایش‌های مربوطه را به صورت خودکار انجام می‌دهد. با کمک این چت‌بات، دانشمندان می‌توانند با سرعت مواد جدید را کشف کنند.

مرکز نانومواد کاربردی تحقیقات بسیاری روی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی انجام داده تا بتواند از طریق اتوماسیون، روباتیک و تجزیه و تحلیل آزمایش‌های خود را انجام دهد، اما داشتن برنامه‌ای که بتواند متون علمی را بخواند و از آنها استفاده کند، چیزی بود که تاکنون محققان آن را کشف نکرده بودند. این چت‌بات به همان اندازه که در مستندسازی، درک و انتقال سریع اطلاعات مربوط به یک آزمایش مهارت دارد، می‌تواند به روش‌های مختلف از شکستن موانع زبانی گرفته تا صرفه‌جویی در زمان و خلاصه کردن متون بزرگ‌تر به دانشمندان اطلاعات مفیدی ارائه دهد.

تماشای زبان

یک روبات‌چت تخصصی برای توسعه خود نیاز به متن مخصوص دامنه دارد؛ یعنی زبانی که از حوزه‌ای گرفته شده که روبات قرار است روی آن تمرکز کند. این چت‌بات روی متن انتشارات علمی تمرکز دارد. متن خاص دامنه به مدل هوش مصنوعی کمک می‌کند تا اصطلاحات و تعاریف جدید را درک کند و با مفاهیم علوم مرزی آشنا شود. مهم‌تر از همه، به دلیل اینکه مجموعه اسناد مورد نیاز این روبات را خود دانشمندان تنظیم کرده‌اند، این هوش مصنوعی می‌تواند استدلال خود را با استفاده از حقایق قابل اعتماد پایه‌ریزی کند.

برای تقلید از زبان طبیعی انسان، مدل‌های هوش مصنوعی روی متن موجود آموزش داده می‌شوند. در نتیجه ساختار زبان را یاد می‌گیرند و حقایق و فکت‌ها را به خاطر می‌سپارند و نوعی استدلال اولیه را توسعه می‌دهند.

یاگر به جای بازآموزی مجدد مدل هوش مصنوعی در متن علوم نانو، این توانایی را به آن داد تا اطلاعات مرتبط را در مجموعه‌ای از مقالات و متون منتشر شده جست‌وجو کند. ارائه کتابخانه‌ای از داده‌های مرتبط تنها نیمی از مسیر بود. این روبات برای استفاده دقیق و موثر از این متن، به روشی برای رمزگشایی متن صحیح نیز نیاز داشت.

بیشتر بخوانید:

فیزیکدان برتر جهان: چت‌بات‌ها حکم ضبط صوت را در زمان خود دارند

یاگر توضیح می‌دهد: چالشی که در مدل‌های زبانی رایج است این است که گاهی اوقات آنها چیزهای قابل قبول، اما غیرواقعی را «توهم» می‌کنند. این یک مشکل اصلی برای حل و فصل برای یک روبات‌چت است که در تحقیقات استفاده می‌شود. ما نمی‌خواهیم که حقایق یا نقل قول‌ها را جعل کند و باید به این مورد توجه کافی می‌داشتیم. راه حل این موضوع چیزی بود که ما انجام دادیم. «جاسازی»، راهی برای دسته‌بندی و پیوند سریع اطلاعات در پشت صحنه است.

جاسازی فرآیندی است که کلمات و عبارات را به مقادیر عددی تبدیل می‌کند. «بردار جاسازی» حاصل، معنای متن را به صورت کمی درمی‌آورد. هنگامی که کاربر از چت‌بات سوالی می‌پرسد، برای محاسبه، مقدار برداری آن به مدل تعبیه شده یادگیری ماشینی ارسال می‌شود. این بردار برای جست‌وجو در یک پایگاه داده از پیش محاسبه شده از تکه‌های متن مقالات علمی که به طور مشابه جاسازی شده‌اند، استفاده می‌کند. سپس روبات از تکه‌های متنی استفاده می‌کند که از نظر معنایی با سوال مرتبط هستند تا درک کامل‌تری از متن پیدا کند.

سوال کاربر و تکه‌های متن در یک «اعلان» ترکیب می‌شوند که به یک مدل زبان بزرگ ارسال می‌شود، برنامه‌ای گسترده که متنی را با الگوبرداری از زبان طبیعی انسان ایجاد می‌کند و پاسخ نهایی را ایجاد می‌کند. جاسازی تضمین می‌کند که متنی که برداشته می‌شود، کاملا با سوال کاربر مرتبط است. با ارائه تکه‌های متنی از بدنه اسناد قابل اعتماد، روبات چت پاسخ‌هایی را تولید می‌کند که واقعی و منبع هستند.

روبات‌هایی که انسان‌ها را توانمند می‌کنند

مرکز نانومواد کاربردی در حال توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی-یادگیری ماشینی به عنوان ابزاری است که می‌تواند ذهن محققان را آزاد کند تا روی مشکلات چالش‌برانگیزتر و جالب‌تر کار کنند و از زمان محدود خود بیشترین بهره را ببرند. در حالی که کامپیوترها وظایف تکراری را به صورت خودکار انجام می‌دهند.

هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره این روش جدید کار وجود دارد، اما این سوالات شروع بحث‌های مهمی است که دانشمندان در حال حاضر برای اطمینان از ایمن و اخلاقی بودن استفاده از هوش مصنوعی-یادگیری ماشینی دارند.

به گفته یاگر، این چت‌روبات می‌تواند حجم کاری یک دانشمند را به شدت کم کند و کارهایی چون طبقه‌بندی و سازماندهی اسناد، خلاصه کردن مقالات و کتاب‌ها و اشاره به اطلاعات مربوطه را انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =