فیزیکدان برتر جهان: چت‌بات‌ها حکم ضبط صوت را در زمان خود دارند

میچیو کاکو، فیزیکدان نظری مطرح دنیا، چت‌بات‌ها را با دستگاه‌های ضبط صوت در زمان خودشان مقایسه کرد و گفت هوش مصنوعی هنوز توانایی تشخیص دقیق اطلاعات واقعی از نادرست را ندارد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ حوزه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و ماشین‌ها به طور فزاینده‌ای قادر به انجام وظایف پیچیده شده‌اند، اما میچیو کاکو در مصاحبه اخیر خود استدلال کرد که سیستم‌های هوش مصنوعی فقط قادرند حجم وسیعی از داده‌ها را پردازش و تحلیل کنند، اما فاقد درک اساسی از حقیقت هستند. ماشین‌ها فاقد شهود انسانی لازم برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان اطلاعات هستند.

ماشین‌ها بر الگوریتم‌ها و الگوهای آموخته‌شده از مجموعه‌های داده بزرگ متکی هستند، اما این الگوریتم‌ها نمی‌توانند مفهوم واقعیات را به درستی درک کنند یا بین گزاره‌های درست و نادرست تشخیص دهند. آنها محدود به تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس الگوها و احتمالات هستند و فاقد توانایی‌های تفکر انتقادی در اختیار انسان هستند.

بیشتر بخوانید:

پدرخوانده هوش مصنوعی از گوگل استعفا داد/ خطر فناوری در کمین انسان

دیدگاه کاکو یک چالش مهم در توسعه فناوری هوش مصنوعی را برجسته می‌کند. از آنجا که جامعه به طور فزاینده‌ای به هوش مصنوعی وابسته می‌شود، اطمینان از اینکه این سیستم‌ها می‌توانند به طور دقیق بین اطلاعات واقعی و نادرست تشخیص دهند، بسیار مهم می‌شود.

کاکو همچنین گفت: این محدودیت بر نیاز به توسعه بیشتر در فناوری هوش مصنوعی تأکید می‌کند تا اطمینان حاصل شود که این سیستم‌ها می‌توانند به طور مؤثر پیچیدگی‌های حقیقت و دروغ را در عصر دیجیتالی که به سرعت در حال پیشرفت است هدایت کنند.

تحقیقات و پیشرفت‌های بیشتر در فناوری هوش مصنوعی برای پر کردن این شکاف ضروری است. توسعه الگوریتم‌هایی که می‌توانند درک دقیق‌تری از حقیقت و شاید حتی تقلید از شهود انسانی را در برگیرند، می‌تواند کلید رفع این محدودیت باشد.

میچیو کاکو، استاد فیزیک نظری در سیتی کالج نیویورک، همچنین گفت: چت‌جی‌پی‌تی تکه‌هایی از آنچه در وب وجود دارد را -که توسط یک انسان ایجاد می‌شود- می‌گیرد، آنها را به هم متصل می‌کند و به گونه‌ای آن را ارائه می‌دهد که گویی این محتوا را خودش ایجاد کرده است. و مردم در مقابل این محتوا می‌گویند: خدای من، این انسان است، شبیه انسان است.

ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی و بارد گوگل قادر به برقراری مکالمات و انجام محاسبات ریاضی قدرتمند و سایر مهارت‌ها هستند. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد قابلیت‌ها و خطرات مرتبط با هوش مصنوعی ایجاد کرده است. چت‌بات‌ها معمولا بر اساس مدل‌های زبان بزرگی هستند که حجم زیادی از اطلاعات را تغذیه می‌کنند. آنها همچنین توسط انسان‌ها برای کمک به بهبود پاسخ‌های خود آموزش می‌بینند.

یان لی‌کان، دانشمند ارشد هوش مصنوعی شرکت متا، احساسات مشابهری را با کاکو به اشتراک گذاشت و گفت که ترس از هوش مصنوعی که تهدیدی برای بشریت باشد، به طرز عجیبی مضحک است. او در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی جهان را تسخیر خواهد کرد، جواب داد: نه. این فناوری طرحی از طبیعت انسان روی ماشین‌هاست.

به نظر می‌رسد که انتقاد کاکو منعکس کننده نظرات مشابه اخیر مردیث ویتاکر، متخصص هوش مصنوعی سابق گوگل است. محققی که در اعتراض، این شرکت را ترک کرد. او در انتقاداتش گفته بود: این هوش نیست. این اساساً نوعی آینه منحرف شده از آن چیزی است که در اینترنت در ۲۰ سال گذشته بوده است. این فناوری طراحی شده تا چیزهایی را که به نظر معقول به نظر می‌رسند، بیرون بیاورد.

با این حال کاکو در این مصاحبه سعی کرد که توجه همه را به انقلاب آینده در محاسبات کوانتومی جلب کند که در آخرین کتابش از آن به عنوان تغییر دهنده مسیر تاریخ یاد کرده است. او معتقد است که کامپیوترهای کوانتومی نزدیک‌ترین تقریب قدرت پردازش مغز انسان هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =